Gå til innhold
Corleone

Clutch problem på Spider 1963

Anbefalte innlegg

Får vel først si velkommen til meg selv her på forumet  ;) Har hatt "bruks-Alfa" (156SW 2004) i noen år men har nå kjøpt en 1600 Spider 1963mod. Har ikke hatt tid og anledning til å sette meg inn i det tekniske på disse bilene enda og har herved et spørsmål til dere som vet...

Clutchen virker ikke, dvs jeg kan ikke sette bilen i gir. Det skraper når jeg prøver, men kjenner at clutchen ikke er helt uten motstand. Har såvidt kikket på det og skimter vel en slave-sylinder til clutch armen, har jeg rett? Lokket mangler til væskebeholder,men det skal vel ikke ha noe å si.

Lavt nivå? Luft i systemet? Rett å slett utslitt lameller? (som helt plutselig oppsto?)

Det kommer garantert flere spørsmål ifm restaureringsprosessen som snart starter ;)

På forhånd takk!!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er ihvertfall ikke utslitte lameller. Da hadde problemet vært motsatt. Tipper det er luft i systemet så clutchen ikke løser ordentlig ut. Eventuellt sammengrodde clutchlameller, forutsatt at bilen har stått ubrukt noen måndeder. Hvis det er tilfelle kan du prøve å jekke opp bilen bak (bruk støtter, ikke bare jekk). Sett så bilen i gear med motoren av. Start opp og la den gå en stund med clutchpedalen inntrykt. Løsner som regel etter en stund.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei

Som de andre sier har inne så er det sikkert luft i systemet, og eller lekkasje i slavesylinder, få noen til å trykke ned clutch pedalen samtidig som du ligger under bilen med lommelykt og ser etter om clutch armen gjør noe utslag, er litt usikker på om det går an å se det uten å ta av dekslet under gearkassen.

Hyggelig at andre har 750/101 her inne.

Går ut fra du bor i Bergen  ;)

Mvh Chris

Får vel først si velkommen til meg selv her på forumet  ;) Har hatt "bruks-Alfa" (156SW 2004) i noen år men har nå kjøpt en 1600 Spider 1963mod. Har ikke hatt tid og anledning til å sette meg inn i det tekniske på disse bilene enda og har herved et spørsmål til dere som vet...

Clutchen virker ikke, dvs jeg kan ikke sette bilen i gir. Det skraper når jeg prøver, men kjenner at clutchen ikke er helt uten motstand. Har såvidt kikket på det og skimter vel en slave-sylinder til clutch armen, har jeg rett? Lokket mangler til væskebeholder,men det skal vel ikke ha noe å si.

Lavt nivå? Luft i systemet? Rett å slett utslitt lameller? (som helt plutselig oppsto?)

Det kommer garantert flere spørsmål ifm restaureringsprosessen som snart starter ;)

På forhånd takk!!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Opprett ny...