Gå til innhold
Gjest tlodberg

ABS lampe tennes etter ca. 10 min. kjøring

Anbefalte innlegg

Har fått en litt "morsom" sak med 156'en. ABS lampen (den gule) tennes etter ca. 10 min kjøring. Da det er dårlig termostat så skjer dette når motortemp. nærmer seg ca. 70 grader. Lampen gir seg ikke uansett om man tar strøm av/på eller hva søren man prøver. Men lar jeg bilen stå til neste morgen så er lampen slukket. og tennes igjen etter ca. 10 min kjøring (nærmere bestemt ved Berger når man kjører fra Kløfta, så kanskje bilen ikke liker lukten fra søppelfyllingen der...)

Kan det være vakkel i ABS ECU'en? Og er det mulig å bytte kun ECU'en, eller er ECU+ABS pumpe en og samme enhet som ikke kan skilles fra hverandre? Jeg har tatt av kontakten til ECU'en og sprayet på CRC men same shit. Har noen evt. ECU til salgs?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ville sjekka kontakten til ABS sensoren da de ofte sitte runder bilen.

Samme problem på min ZX TD da er det på tide og demontere og rense kontaktene til ABS sensorene som sitter på fjærbeinet forrand.

Uansett finn kontakte sjekk for irr/skit og mål motstand/ohm.

Lykke til

Erik A

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det var samme tullet med Puntoen du har, det er derfor den har "nye" bakhjulsnav.... Der kom lampa på etter noen minutter og gav seg ikke før bilen hadde stått stille leeeenge. Der manglet det noen tenner på ABS kransen... Hjernen prøvde å kompensere for feiltellinga noen minutter men gav så opp og tente lampa... Var myyyye feilsøking før jeg fant den feilen...

Arve V

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hmm ja det er verdt og sjekke på min au de er ganske oppspiste av salt/rust.

Takk for bra tips.

Annet er rens de tennane den skal lese er det MYE skit mellom de sliter noen sensorer med og lese så jeg renser hver vår.

Erik A

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for tips, problemet kom 1ste gang etter bytte av framhjulslagre. Men først etter at jeg hadde kjørt en time, så kan jo være tilfeldig? Jeg lurer på om ikke den kransen dere snakker om er balt inn i navet osv for jeg har hatt av hjulene og kan ikke se annet enn en ledning som går inn bak der.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ta ut feilkode før du spekulerer mer på dette! Da ser du hvilken hjulføler som har feilen,evt ikke får signal fra kransen (kanskje pga fett fra en gåen akselmansjett eller annen dritt) eller evt om det er styrenheten. Hvis det kom etter bytte v framhjulslger, er det jo en større sjanse for t eilen har kommet pga det.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja diagnose er nok som du sier det eneste fornuftige, var mest nysgjerrig på hva som kan være årsak til en feil som først kommer etter 10 minutter. Feiltelling høres ut som en plausibel forklaring. Ikke nødvendigvis negativt å ikke ha ABS i mine øyne, iallfall ingen krise for øyeblikket.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Opprett ny...