Gå til innhold
Alf A. Romeo

156 eller 159

Anbefalte innlegg

Viser seg vanskelig å bestemme seg for ny bil. Valget står mellom en 156SW med 2,4(175) eller en 159SW med 1,9 (120 eller helst 150). Jeg er mest sugen på 156, siden den er lettere og sist av gammel modell, noe jeg mener er lurt da de mest sannsynlig har plukket av ett par barnesykdommer. Jeg har også stor tro på 2,4 motoren. Frua er mest på 159 siden den er nyest og kanskje litt større. Vi har barnevogn et par år til, så plassen kommer godt med, men jeg vil ha motor ;D Hvem støtter hvem(og frua skal ikke ha noe fortrinn pga Alfa tattoo, på skulderen)?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ville valgt 159, føles mye mer solid sammenskruet å så er det jo en større bil en 156.

Men om du vil ha kjøreglede å en bil du vil like veldig godt, så 156 SW V6 :)

Angrer utrolig mye på at jeg ikke kjøpte meg V6..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

159 Uten tvil.

Nyere bil. Trafikksikker. 150 diesel kan lett trimmes til 180 hk. Bedre plass mm.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det spørs hva man prioriterer. Sportslige kjøreegenskaper eller plass? 156 er lettere og mer direkte i oppførselen. 159 har selvsagt bedre plass, men med kun en unge og en "moderne" barnevogn så klarer man seg nok med plassen i 156SW . Som nevnt bør man holde seg unna 2006-modellen av 159 med mindre tannstang er byttet (har også andre barnesykdommer). 2.4 motoren har fått mye skryt, litt volum hjelper alltid og den har fin gange til å være Diesel.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

159 Uten tvil.

Nyere bil. Trafikksikker. 150 diesel kan lett trimmes til 180 hk. Bedre plass mm.

Støtter den. Ultimo gir deg 185hk og 380nm for ca 6000,- Da har du det du trenger, bortsett fra atkona blir sjalu hvis du pleier bilen bedre enn henne ;D

Men ja, 2007 eller nyere er ganske å foretrekke.

Alrenativ 2 er sen 156 med samme motor. Begge må likevel peises litt så de ikke soter igjen ;)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

159 Uten tvil.

Støtter den. Ultimo gir deg 185hk og 380nm for ca 6000,- Da har du det du trenger, bortsett fra atkona blir sjalu hvis du pleier bilen bedre enn henne ;D

Men ja, 2007 eller nyere er ganske å foretrekke.

Alrenativ 2 er sen 156 med samme motor. Begge må likevel peises litt så de ikke soter igjen ;)

+ bytte av turbo når den ryker på halv levetid eller før  :o

Turbo overhalings gutta kommer til og bli rike på trimma TD fremover  ::)

Selv digger jeg 159 utseende men 156 føles nettere og mere sporty men nå har jeg bare testa 159 en gang på kort tur.

Så hadde det vært mitt valg hadde kr mått avgjøre da begge er og foretrekke men alikevell forskjellige.

Lykke til med valget.

Pass på EGR og olje damp, god langtur i friskt tempo er ikke dumt og god olje hver 10-12000km 25000 er for langt om du ikke kjører veldig mye langt.

Lykke til med valget.

Erik A

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

159 dersom du er avhengig av plassen og ikke kan leve uten den frekkeste fronten bilverden har sett på lenge (i bruksbilmarkedet).

Er du ute etter morsomme og mer presise kjøreegenskaper og en RASK bil som totalt sett har et penere design så velger du facelifted 156 Sportwagon, gjerne i Ti-versjon.

Du får jo ganske enkelt over 200hk og minst 400Nm ut av 2.4 literen hvis du tar en tur til Ultimo....

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Etter ett møte med en svart 159(som er verdens peneste stasjonsvogn) i dag morges, så heller jeg nok mot denne. Så får jeg heller kjøpe bil med motor neste gang :)

Trimme kommer nok ikke jeg til å gjøre. Har sett nok av dieseltåke og hørt nok historier om havarerte turboer o.s.v. til å la være. Tingen er å kjøpe stor nok motor i utgangspunktet ;D

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det finnes forøvrig noen trimchip som velger å ikke ta ut så mye mer effekt, men som gir ekstra kraft i mellomregisteret.

Dieselchip.no har to alternativer for 150hk 159:

1. 165hk - 368Nm

2. 179hk - 370Nm

Første alternativ vil du også kanskje slippe å betale ekstra effektavgifter da den er innenfor +15% av oppgitt orginaleffekt.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det finnes forøvrig noen trimchip som velger å ikke ta ut så mye mer effekt, men som gir ekstra kraft i mellomregisteret.

Dieselchip.no har to alternativer for 150hk 159:

1. 165hk - 368Nm

2. 179hk - 370Nm

Første alternativ vil du også kanskje slippe å betale ekstra effektavgifter da den er innenfor +15% av oppgitt orginaleffekt.

Ja, for det er helt vanlig å oppgi sånt til biltilsynet? ;)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Viser seg vanskelig å bestemme seg for ny bil. Valget står mellom en 156SW med 2,4(175) eller en 159SW med 1,9 (120 eller helst 150). Jeg er mest sugen på 156, siden den er lettere og sist av gammel modell, noe jeg mener er lurt da de mest sannsynlig har plukket av ett par barnesykdommer. Jeg har også stor tro på 2,4 motoren. Frua er mest på 159 siden den er nyest og kanskje litt større. Vi har barnevogn et par år til, så plassen kommer godt med, men jeg vil ha motor ;D Hvem støtter hvem(og frua skal ikke ha noe fortrinn pga Alfa tattoo, på skulderen)?

Jeg valgte 04 156 TI ettersom jeg også tenkte på at de hadde luket ut barnesykdommene, men den samme knirken i dashboardet, rusttendensene ved kanalskjøtene og de mildt sagt elendige bærebroene var medvirkende til at jeg la 156 på hylla for godt.

Uten å kjenne 159, ville jeg definitivt valgt 159. I det minste har man jo ihvertfall ikke de samme irritasjonsmomentene om og om igjen.

Forandring fryder!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Opprett ny...