Gå til innhold
Alfaholiker

166 2,5 V6 Automat; ny bil!!!

Anbefalte innlegg

Lurer kort og greit på om der er har vært mye problemer med automat-kassen på disse bilene, eller om de mange negative kommentarene jeg har hørt angående 166 med automat i hovedsak kan relateres til at den (naturligvis) blir langt mindre sportsllig enn manuell-kassen og at den dermed bare blir litt slapp.

Er på jakt etter en komfortabel bil som kan brukes daglig i både bykjøring og på langtur med budsjett på ca 100 lapper.

Ser at der ligger en del 2,5 automater for salg til en rimelig penge og som virker til å være i god stand.

Har en 916 V6 TB med 240hk så får mao rast fra meg med den. Og vel så det.

Det viktigste med bil nr 2 er at den er en komfortabel bruksbil, men har likefullt lyst å holde meg til en Alfa.

Etter 3 156'er føler jeg meg litt ferdig med den..

Bør jeg slå til, eller bør jeg styre unna?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

166 V6 e kjempegod pendlerbil, å fungerer kjempegodt i det hverdagslidige lliv.

Sportslig? Tja, litt kanskje....

Det er jo opp til deg selv å prøve de forskjellige alternativene..

166  med TS ville jeg aldri vurdert, TS 16V til Alfa er AAAALT for momentsvak, og til en 166 er det for min del utelukket.

Å diesel innebæret drittstygg lukt å en traktor lyd men 0 Alfa sjel, så da er det 2,5, 3,0 å 3,2 som  står igjen ;)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvorfor ikke heller gå for manuell kasse? Med autolat er bilen mye slappere, og forbruket høyere. Med V6'erens dreiemoment behøver man ikke gire mye på langkjøring selv med manuell kasse (vel du har jo en GTV V6 fra før så det vet du jo...).

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Autolat kassa alfa bruker i 2,5V6 utgaven av 166 er nettop det, autolaaaat. bilen føles ikke noe raskere en en TS med manuelt gear.

Det jeg vet er det ikke noen spesielle svakheter med konstruksjonen ut fra et driftsikkerhets perspektiv.

166 er en fantastisk langtur / pendler bil som også er fantastisk morrsom på svingete vei (i allefall med senke fjører eller i super utgave, har ikke prøvd en standard bil noen gang)

Forøvrig ville jeg ikke avskrive dieselen var jeg deg (dog de er vanskelige å finne) den går mye bedre en TS eller 2,5 (iallefall om den er utstyrt med forannevnte autolat) på norske landeveier. Og motoren låter faktisk veldig bra, hender ofte at jeg gearer ned bare for å høre låten i motoren. Selfølgelig er det traktorlyd når bilen står på tomgang og du står på utsiden og hører på, men hvorfor i all værden skal du gjøre det da. Inne i bilen høres ikke motoren annet en når du gir på og da er det ikke diesel knattring du hører. ;D

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ok, da konkluderer jeg med at der ikke er noen kvalitetsmessige grunner til å styre unna automat-kassen.

Pr idag er der ingen manuell med V6 til salgs og er det noe jeg er sikker på så er det at jeg ønsker v6'eren.

Vil tro at en 166 med manuell-kasse og v6 i god stand også overgår budsjettet på 100 lapper, også utfra at de er

så ettertraktede.

Takk for svar!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hva med import av en V6 med manuell kasse? Du må regne med at Staten vil kreve en durabelig sum i avgifter, men alternativ beregning bør kunne kompensere en del. Den siste 166 V6 med manuell kasse jeg kan huske å ha sett annonsert i Norge, er en 3,0 Super. Den mener jeg ble solgt fra AutoItal til en heldig sjel på nyåret. Ellers er det veldig langt mellom disse. Årsaken er vel at importøren kun tok inn biler med automat av en eller annen grunn. Et godt eksempel på at tidligere importører har gjort strategiske bommerter, spør du meg ??? Gjør du et søk etter 166V6 på mobile.de, vil du se at brorparten gires manuelt....

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

166  med TS ville jeg aldri vurdert, TS 16V til Alfa er AAAALT for momentsvak, og til en 166 er det for min del utelukket.

Å diesel innebæret drittstygg lukt å en traktor lyd men 0 Alfa sjel, så da er det 2,5, 3,0 å 3,2 som  står igjen ;)

..Og allerede er 2,0V6 TB glemt igjen, veit den gikk ut i 01, men verdt å nevne synes jeg! Faktisk en riktig så trivelig konstruksjon, synes jeg. Og den FINNES IKKE MED AUTOMAT, kun med 6 trinns manuell og i Super-utførelse.

http://www.autoscout24.de/List.aspx?vis=1&make=6&model=15636&pricefrom=1000&cy=D&page=1&maxresults=500&results=20&ustate=N,U&um=True&sort=price&zipc=D&mmvco=1&mmvmk0=6&mmvmd0=15636&mmvve0=2,0+V6

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vel og bra men jeg trenger en bil nr 2; en bruksbil. Enkel og grei og jeg trenger den før snøen eller frosten kommer.

Valg av bil er allerede tatt. Hentes på Søndag!

Mvh

Alfaholiker

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvorfor ikke heller gå for manuell kasse? Med autolat er bilen mye slappere, og forbruket høyere. Med V6'erens dreiemoment behøver man ikke gire mye på langkjøring selv med manuell kasse (vel du har jo en GTV V6 fra før så det vet du jo...).

Poenger er jo at der ikke er noen manuelle til salgs.

Og ihvertfall heller ikke til 100 lapper

Alfaholiker.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Uansett: gratulerer med ny bil. GTV'en oppfyller sikkert behovet for fart og spenning ja :) Skal innrømme at autolat er svært behagelig og endog vanedannende dersom man stadig sitter i kø, selv om det stjeler krefter og forbruket øker . Men hvis det ikke blir altfor mange km i året så spiller forbruket mindre rolle

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

..Og allerede er 2,0V6 TB glemt igjen, veit den gikk ut i 01, men verdt å nevne synes jeg! Faktisk en riktig så trivelig konstruksjon, synes jeg. Og den FINNES IKKE MED AUTOMAT, kun med 6 trinns manuell og i Super-utførelse.

http://www.autoscout24.de/List.aspx?vis=1&make=6&model=15636&pricefrom=1000&cy=D&page=1&maxresults=500&results=20&ustate=N,U&um=True&sort=price&zipc=D&mmvco=1&mmvmk0=6&mmvmd0=15636&mmvve0=2,0+V6

Er det bare vi to som husker TB, Rune. En helt sinnsyk drivlinje, fantastisk balanse, og ikke minst ganske rask, i hvertfall i høye hastigheter med superunderstellet og den nydelige manuelle 6- trinnskassa 8)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Gratulerer med ny bil!

Hvis det er en 2.5 automat er det bare å glede seg. De som påstår at ts`n går like godt som 2.5 automat tar feil.....kanskje lik på 0-100, men fra 80 og oppover er 2.5 ganske rask. Tror ikke gtv`n min har en sjans fra 80 (som er 200 kg lettere enn 166).

Forbruket er vel på 0.8-0.9 på langkjøring, men mye høyere i bykjøring ::). Komfortabel å stillegående bil. At det ikke går flere 166 i norge er ganske utrolig ???

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

I mine øyne har Alfaholiker valgt rett. Men en GTV som hans til den bruken, er det klart at 166en skal ha automat til den andre bruken.

Gratulerer med deilig bil :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei!

Da er bilen hentet og alt virker tilsynelatende perfekt. 2001 166 2,5 V6 Automat; km 171000. En eier; alle servicer fulgt og reg. reim et år gammel.

Bilen er hel på alle måter og er siden den nylig har fått ny lakk pga steinsprut ser den forbausende ny ut!

Jeg har likevel et spørsmål. Bilen har en arbeidslyd som jeg ikke kjenner igjen fra de 156'ene jeg har hatt tidligere med samme motoren.

Lyden kan best beskrives som en svak hvine eller suselyd som jeg bare kan huske å ha hørt på bybusser (med automatgir) og el-biler.

Er det riktig at litt av lydbildet fra V6'eren forsvinner pga lyd fra automatkassen på lave turtall, eller kan dette være et tegn på at noe er galt med automatkassen?

Evt tegn på at noe er slitt? Har blitt enig med selger om en 50/50 dekning på kostnad for utbedring av dette hvis dette er unormalt/dette skulle vise seg å være en feil. Er det noen som har noen formeninger?

Evt; er det noen i Bergen med denne bilen (og automat) som jeg kunne ha sammenlignet lydbildet med?

Forza Alfa!

post-409-14779327013219_thumb.jpg

post-409-14779327013562_thumb.jpg

post-409-14779327013959_thumb.jpg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

hei. hvine lyd kan jeg ikke erindre. du hører svært lite til motoren foruten ved pådrag, siden automat kassen alltid legger i det høyeste giret som er mulig ved rolig kjøring. når bilen går på tomgang og du står utenfor, oppleves det bare sus fra motoren, og meget dempet v6 eksos. slik skal det være. hvorfor det er en svak susing vet jeg ikke, men det høres ut som et velsmurt maskineri. hvis automaten skifter mykt, så er det ingenting å frykte. tror det er svært skjeldent med feil på den ZF kassen. kassen er det forøvrig ingen vedlikehold på. evighets kasse altså. kjør fornuftig, og la den gå i 2 - 3 min på tomgang før du kjører på virkelig kalde dager, så trenger du ikke bekymre deg over girkassen. i det heletatt en glimrende cruiser. sportsbil blir det aldri , selv med oppgradert fjæring og støtdempere, slik som på min. men til dagligdags kjøring er det vanskelig å ikke trives. den bare liksom suser avsted, og du sitter godt og lydisolert. helt konge.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

kassen er det forøvrig ingen vedlikehold på. evighets kasse altså. kjør fornuftig, og la den gå i 2 - 3 min på tomgang før du kjører på virkelig kalde dager, så trenger du ikke bekymre deg over girkassen. i

Dette var vel riktig da disse ZF-kassene ble lansert. Vet ikke om det gjelder alle modeller, men man har iallefall på svært mange av kommet frem til at vedlikeholdsfritt bare er en drøm.  Min ex BMW 328 hadde vedlikeholdsfri ZF-kasse (drittkasse fordi den ikke fikk vedlikehold...) og skulle aldri bytte olje. Anbefalingen nå er 80kkm mellom oljeskift. Både MB BMW Chrysler og Audi og flere til har dummet seg ut her. Fungerer sikkert i tyskland der bilene lever 5 år og skrotes eller exporteres til Norge.

Sjekk med Ringstad Automatic Transmission Service (RATS). Det er autorisert ZF og kan sine saker.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ny automat kasse på en tysk bil kom på den nette sum av 68000kr pluss arbeid for å skifte den. Glad arbeidsgiveren betale den regningen  :).

Det var vel da jeg bestemt at automat styrer jeg unna, men de kassene er vel stort sett rimelig drift sikre.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Lyden kan være oljepumpa i automaten som sliter med og få olje gjennom filteret i automaten.

Kan høres ofte høres med stetoskop på bunpanna eller girkassa.

Flere ganger bytta olje og filter på automatgira biler med liknende underlige suselyder .

Par ganger også kjørt flush/rensing og bytta olje filter 2 ganger og vips lyd borte og girer bedre.

Med 171000 på tellern hadde jeg bytta olje og filter på kassa og bremsevæske asap da det er de væskene verkstedene oftest slurver med.

Lykke til med god bil.

Erik A

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei!

Da er bilen hentet og alt virker tilsynelatende perfekt. 2001 166 2,5 V6 Automat; km 171000. En eier; alle servicer fulgt og reg. reim et år gammel.

Bilen er hel på alle måter og er siden den nylig har fått ny lakk pga steinsprut ser den forbausende ny ut!

Jeg har likevel et spørsmål. Bilen har en arbeidslyd som jeg ikke kjenner igjen fra de 156'ene jeg har hatt tidligere med samme motoren.

Lyden kan best beskrives som en svak hvine eller suselyd som jeg bare kan huske å ha hørt på bybusser (med automatgir) og el-biler.

Er det riktig at litt av lydbildet fra V6'eren forsvinner pga lyd fra automatkassen på lave turtall, eller kan dette være et tegn på at noe er galt med automatkassen?

Evt tegn på at noe er slitt? Har blitt enig med selger om en 50/50 dekning på kostnad for utbedring av dette hvis dette er unormalt/dette skulle vise seg å være en feil. Er det noen som har noen formeninger?

Evt; er det noen i Bergen med denne bilen (og automat) som jeg kunne ha sammenlignet lydbildet med?

Forza Alfa!

hei. fikk hørt på motorlyden via telefonen nå i kveld.

jeg kjøpte bilen min når den kun hadde gått 60K. jeg kan ikke høre uvante lyder i forhold til min. for guds skyld, gjør noe overilt. alle biler slites, og låter kanskje ikke som nytt, men det betyr ikke at noe må utbedres. kjør gjerne innom et alfa verksted som har greie på dette, men jeg tror alt er ok. hvis det skulle være noe galt med viskositeten på oljen eller pumpe, som hevdet, ville du merket det på girskift, helt garantert.

jeg synes ZF kassen får litt for mye negativ kritikk på holdbarhet her. greit nok at andre varianter av ZF kasser ikke holder i andre bilmerker. jeg har ikke hørt om havari på disse girkassene i 166 i biler som kjøres normalt. alt slites, men det er normalt. hør igjen med alfa verksted om de ved erfaring har endret mening om ZF kassen skal ha vedlikehold allikevel.

Min 166 er første gang registrert i Bergen med ST skilt. registrerings nummeret har 166 i seg ;D

som sagt. kjør bil og kos deg. er det noe feil, vil du merke det på bilens oppførsel. hvis service på merkeverksed er gjennomført, så skulle eventuelle feil vært oppdaget da. ikke bekymre deg.

Atle

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

hei. hvine lyd kan jeg ikke erindre. du hører svært lite til motoren foruten ved pådrag, siden automat kassen alltid legger i det høyeste giret som er mulig ved rolig kjøring. når bilen går på tomgang og du står utenfor, oppleves det bare sus fra motoren, og meget dempet v6 eksos. slik skal det være. hvorfor det er en svak susing vet jeg ikke, men det høres ut som et velsmurt maskineri. hvis automaten skifter mykt, så er det ingenting å frykte. tror det er svært skjeldent med feil på den ZF kassen. kassen er det forøvrig ingen vedlikehold på. evighets kasse altså. kjør fornuftig, og la den gå i 2 - 3 min på tomgang før du kjører på virkelig kalde dager, så trenger du ikke bekymre deg over girkassen. i det heletatt en glimrende cruiser. sportsbil blir det aldri , selv med oppgradert fjæring og støtdempere, slik som på min. men til dagligdags kjøring er det vanskelig å ikke trives. den bare liksom suser avsted, og du sitter godt og lydisolert. helt konge.

Takk for alle svar, kassen skifter mykt og behagelig og ifølge mekaniker på Bilhuset låter ting som det skal :)

Etter nøye gjennomgang av bilen har jeg funnet disse avvikende kontra en ny bil: Defekt lyspære i bagasjerom, lite hull i gulvtrekk på førerside, slitajse i PVC'en (!) på midtarmlenet, et defekt øvre motorfeste og et knukket luftrriller på toppen av passasjerdøren. Nye deler er bestilt. Når disse er byttet er bilen så nær strøken  som man kan komme på en 8 år gammel bil tror jeg.

Jeg kan ikke annet enn å ta av meg (direktør) hatten for hvor mye bil dette er for pengene! For samme pris som denne 01 Volvo XC70'en med samme km.stand  http://www.finn.no/finn/car/object?finnkode=19883899 har jeg nå en 240hk strøken GTV TB og en strøken 166 v6 direktørtralle. Av og til er det ekstra gøy å være alfist!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Opprett ny...