Gå til innhold
Gjest Hagbarth Smergel

Havari på bærekuler Alfa 159

Anbefalte innlegg

Oppdaget i går ulyder ved rattutslag.

Tok bilen til nærmeste verksted for en liten sjekk.Disse konstaterte ( dog uten å ha bilen på bukk) at det var bærekule(er) som var utslitt.

Km 80 000.

Det jeg egentilg lurer på er;

For ca 2 mnd siden hadde jeg bilen på stor service hos autorisert Alfa verksted. Burde ikke disse ha avdekket svakhet i bærekuler under denne service, eller dette ikke et av sjekkpunktene på en slik service.? ???

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tja, hva skal man si.

Følger de service skjemaet slavisk står det ingenting der om å henge i bærebruer, og bruke spett på foringer for å se hvordan det står til.... Etter noen års erfaring med lurvete 156 understell, har jeg det som "eget punkt" på servicer. Jeg ber de lete frem spettet når mine biler henger i været... Men det er jo slik at ting går i stykker før eller senere, så om bilen var på service for 2 mnd. siden kan jo den ha vært OK da... slitt, ja, men innenfor marginene for "utslitt" eller "defekt" Du sier jo heller ingenting om hvor langt du har kjørt de siste 2 mnd. Har du bare kjørt på E6? Bare på brostein? Mye grusvei med "vaskebrett"? Truffet ett megahull i asfalten?

Det ser ut at du, som meg, kjører mye og da må en regne med at kostnadene til vedlikehold øker. Og slik vil det være uansett om du har visconti familiens våpen i grillen, tre ovale sirkler eller fire ringer....

Vet ikke om det var noen trøst, men det er i alle fall min erfaring.

Arve Vassbotn

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Min erfaring med verksteder og bærebroer, er at mange overser dette/mangler kompetanse. Jeg kjøpte en 166 for en tid siden som var kontrollert av merkeverksted før kjøp. Ingen ting om slakke i bærebruene i verkstedrapporten. Likefullt var det knirking og tendenser til slag i humper, og vinterdekkene som fulgte med hadde såkalt trappeslitasje som følge av feil hjulstilling - noe som ga en godt hørbar rotasjonsstøy.

Mine mistanker ble bekreftet av det lokale Alfa-verkstedet (som kan sine saker). Konklusjonen var utskiftning av alle fire bærebruer foran på grunn av slakke i bærekuler og fôringer, samt utskiftning av vinterdekkene. Jeg ba for sikkerhets skyld NAF om å kontrollere bærebruene og konklusjonen der var ingen slakke noe sted!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Opprett ny...