Gå til innhold
Vegard.t.t

Foringbytte på gang?

Anbefalte innlegg

Hei godtfolk,

når jeg kjører over kraftige ujevnheter i veien kommer det et slags smell fra hjulopphenget bak. Hører ikke noe klunking ved lavere hastigheter, foringene ser ikke porøse/slitte ut og jeg klarer ikke å kjenne noe slakk når jeg bender på stagene i understellet. Er det demperene som kan slå nedpå? Lurer fælt på hva det kan være som forårsaker denne lyden...

et typisk eksempel er når jeg har 2 pasasjerer i bilen på firefeltsveien i hundre kilometer i timen og det kommer en overgang til en bro så smeller det fra høyre side bak (har bare antatt at det er fra opphenget), eller ligger i femti kilometer i timen på en slitt bydelsvei så kommer samme lyden/smellet.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei!

Hadde det samme på min gtv og da byttet jeg denne delen Swinging arm byttet på begge sider.

http://www.ebspares.co.uk/PNF.cfm?id=/alfa_GTV/Swinging_arm_complete/info.cfm&CFID=229846&CFTOKEN=63684748

Du kan teste ved å heise opp bilen, hold oppe og nede på hjulet og beveg hjulet.

Mvh

Andreas

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skal skifte dekk senere i dag, kan kjenne da. Men er det ikke slik en kjenner om hjullageret er slitt i grunn? Eller er det kanskje et kvart på tre grep?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hjulager slitt er kvart på tre grep vil jeg tro ja. Ta i skikkelig opp og ned så kjenner du om det er den swinging armen som er slitt.

Enkel sak å bytte forresten.

Andreas Ø

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg kunne ikke kjenne noe, da jeg rigget bilen på jekken i stede for å rigge slakket i Swinging armen (kan jo prøve igjen i morra for å være sikker)...

Er det andre måter for å finne ut om det er den som er gåen? Kan man se eller kjenne på foringene om de er utmattet?

Vegard

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hmmm Mener det var den nederste foringen på svinging armen som var værst, men det var vanskelig å se husker jeg.

Jeg måtte virkelig dra til litt altså for å kjenne det.

prøv å ta tak i hjulet på innsiden under og dra mot deg og så motsatt opp på hjulet.

Andreas Ø

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tips angående foringer, når du skal kjenne om de er gåen må du som regel ha noe å bende med for å se/kjenne at det er slakk da de ofte står i spenne.

Så jekk opp og finn frem et lite ku-bein eller lignende og finn tak i nærheten av den foringen du skal teste, ofte er det lurt å kjenne / legge fingeren på foringen, da føler du lett om det er noe klunk når du beveger delene ;)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hadde av hjulet i går kveld, bendet med kubein på alt som var av armer, men klarte ikke kjenne/høre noe klunk selv med et skrujern inntil øret. Er det dog logisk at det skal komme smell fra swingarmen fra de eksemplene som er gitt? Burde ikke smellet komme fra et stag i toppen av opphenget som vil oppleve et enormt trykk?

Er interessert i å finne ut litt på egenhånd fremfor å sette den vekk på verksted, for der er gode råd dyre! :P

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har akkuratt vært igjennom en runde på min gtv tb. Skiftet alt som var av kuler og ledd + foringer under der.

Hadde store klunkelyder / smell bak da bilen driftet på bane. Merket dette også da man kjørte for på vei og traff små hull i veien.

På min er jeg ganske sikker på at dette kom fra den armen som støtdemperen er festet til, eller den andre nedre armen som fjæra ligger i. Denne har kuleledd i hver ende (originalt), selv om det kan se ut som slitte foringer. Powerflex som jeg byttet til hadde foringer der, og det gir mye mindre vandring enn kuleledd. Merket stor forskjell, men min bil var nok ganske sliten bak, selv om jeg så liten slitasje på foringer var de leddene utslitt.

Den fremre armen for å justere spissing kan også lage lyd, men her følger ikke foringene med i powerflex, så her må man gå på originale.

Ta litt pent i da du skal montere igjen. Bakstillingen på disse er i aluminium. På ett feste bak var det blitt et brist, så da jeg skulle dra til etter montering av nye foringer knakk hele festet. Så da på bruddet at jeg har kjørt en stund med et lite brist der. Endte med sveising av festet, så måtte ta ned hele bakramma.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Opprett ny...