Gå til innhold
Alfanatiker

matematiske utregninger av tenning?

Anbefalte innlegg

Er det noen med teknisk innsikt der ute som vet om det finnes noen slags "standardtall" som gjør at man kan regne ut sånn ca hvor mye tenning en bil kan/bør ha under forskjellige forhold? Kan jeg f.eks regne ut et utgangspunkt i hvor mye tenning som er smart på et visst turtall om jeg vet kpa, innsugstemp og kompressjon i tillegg?

Vet seff at det er mye som spiller inn i forbindelse med utformingen på forbrenningskammer og lb/min også. Men hadde vært kjekt om det fantes noe man kunne kikke på som et utgangspunkt. Gjerne en kalkulator på nett.

Jarle Varhaug?

Sætergutta?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kunne tenkt meg en oversikt eller litt mer innblikk. ;)

SZ med chip dras forresten til 7200-7300 rpm. Finnes ikke noen grunn for at min skal være lavere da. ;)

Så sant man kan hente mer effekt der oppe...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mer innpå det kan man jo gå, men dette tar man ikke over nett så lett.

Brukte lang tid på å begynne å kunne litt om å regne på dette, så dette må jeg være litt som resten av tuningnorge på, mao, jeg kan noe om dette men er ikke interessert i at alle kan noe om dette, litt hemligheter må jeg også ha..  ;)

Er glad i opensource, men ikke såppass..  ;)

En grunn til at du skal ha lavere sperre er sylindertrykket og temperatur når du itillegg til originalt nesten lader 1 bar ekstra.

Når det gjelder å få effekt der oppe går vel det sålenge du ikke skal lade ekstreme mengder, dvs 2.25+bar, så leverer den turboen din uante mengder luft til mer turtall enn det den motoren klarer, fungerer det som 2.7n min drar den bare bedre og bedre, men husk, ventilfjærene dine er av den slappe typen, og de har vært med på en rpm runde før.. -Og så var det den girkassa da.  :-\

Men det blir ikke noe mer justering før du får på et skikkelig filter igjen, er vel snart så du suger av baklokket på venstrelykta  ;D

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Får vel kjøpe eksostempsensor til våren. Dog litt usikker på hvor i huleste jeg skal plassere den. Normalt sett etter turbo vel, men lufta etter turboen min er garantert kaldere enn normalt med så lange rør!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Opprett ny...