Gå til innhold
Kjetil

1600 topp på 1750 blokk

Anbefalte innlegg

Hei,

Er det noen som har prøvd å montere en 1600 nord topp på en 1750 nord blokk? Grunnen til at jeg spør er at jeg har en sliten 1750 topp og 1600 topp i meget god stand. 1600 toppen er fra en 80 talls Giulietta og har  samme diameter på boltehulla som 1750'n, det er like store ventiler og den glir fint på plass. Regner med at jeg må åpne kanalene en del og runde av kantene på forbrenningkammrene, evt. dreie ned stemplene nær ytterkanten. Er det noen som vet hvordan størrelsen på forbrenningkammrene er?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mener det er forskjell på avstand fra senter til senter på cylinderne på 1600 og 1750.

Mener huske at 1300-1600 har samme avstand og 1750-2000 har samme men her er jeg på veldig tynn is.

Noen som vet sikkert.

Mv

Erik A

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er 2,0 som har annen senter avstand en de andre ;)

Mener at 1600 og 1750/1800 toppene er like ;) men må senter avstand mellom sylinderenne så ser du fort om det stemmer.

Volum på forbrennings kammeret kan du jo relativt greit og enkelt måle ved hjelp av en glassplate, litt fett/vaselin og en stor spøyte ;)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

På min 1750 løpsmotor kjører jeg med 1600-topp og jeg tror ikke det er gjort noe med brennkammerne på den, kun innsug og eksos. Tror dette var relativt vanlig tidligere. Tror muligens kompresjonen øker. Du kan jo måle brennkammervolumet på de to du har (ha fett på ventilsetene og fyll de med vann/mål vannmengden).

Mvh

Stian S

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er 2,0 som har annen senter avstand en de andre ;)

Mener at 1600 og 1750/1800 toppene er like ;) men må senter avstand mellom sylinderenne så ser du fort om det stemmer.

Volum på forbrennings kammeret kan du jo relativt greit og enkelt måle ved hjelp av en glassplate, litt fett/vaselin og en stor spøyte ;)

Ja det var sån det var.

Erik A

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for svar. Jeg får ta av den gamle toppen og sammenlikne volumene på forbrenningskammerne og så beregne kompresjonen. Er det noen som har oppfatninger om hvor store kanalene bør være? Bilen brukes bare til turkjøring, men jeg liker jo at det skyver litt i ryggen og prioriterer nok bunndrag framfor høy toppeffekt.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Forslag til størrelse inn og ut:

På innsug øk til 35 mm på det minste rundt ventilstyring ved å fjerne materiale fra tak og vegg i kanal - dette betyr at styring må fjernes.... Rund av radiusen ned mot ventilsete. Eksos ca 33-34 mm jevnt fra ventilsete (sete kan freses ut) og hele veien ut, også her ved å fjerne fra vegg otg tak i kanal. Størst er ikke alltid best....I tillegg skal sies at modifisering av ventilseter og ventiler er ekstremt viktig, da dette partiet er "flaskehalsen" flowmessig i store deler av motorens rotasjon. Har ingen direkte erfaring med Alfa Twin Cam, men oppbygningen er mye av den samme som i Fiat / Lancia så visse grunnprinsipper burde være likt.

Mvh Remi Løvhøiden

P1010645.jpg

130TC topp med IDF manifold

P1010652.jpg

Modifiserte ventilseter (30, 45 og 70 grader) og smalere og kortere styringer

P1010656.jpg

Innsugskanal økt til 36mm (for 2 liter) - finish med 80 grit for å sørge for at bensinen fester seg på kanalveggene og sletter ut ujevne partier som uansett vil være der. Ved fin polering forsvinner denne effekten.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Opprett ny...