Gå til innhold
pronin

ABS-feil '06 159

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har nå vært Alfa-eier i hele to uker, og har fått minimalt med tid til å bruke bilen. Jeg har vært godt fornøyd så langt, men har altså fått min første feil.

Når jeg starta bilen i dag, så kom det "ABS not available, consult handbook" i displayet.

Når jeg så gjorde sto det der at jeg skulle kjøre til nærmeste Alfa-verksted. Nå er jo det ganske langt unna for min del, i og med at jeg bor i Bodø. Jeg skulle gjerne likt å vite om det er noen som har vært borti dette problemet, og eventuelt har en løsning på det, eller vet hva som må gjøres.

Jeg reagerte også på at det kunne virke som at bilen hadde lite strøm når jeg skulle starte den. Kan dette ha noen sammenheng?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Lite strøm på batteri kan lage masse krøll og feilmeldinger ja. Har opplevd det noen ganger på 147'en  :) Spenningen blir for lav og fintfølende elektronikk feiler.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

jeg lader batteriene på  vår to 159 en gang i måneden dette ser ut til og hjelpe på  diverse feil meldinger  også mot ujevn motor gange har ingen problemer når batteriet er topp ladet vi har til tider en god del små kjøring med mange start og stopp

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

De fleste verkstedene med diagnoseutstyr kan lese av og slette feilmeldingene fra ABS-enheten. Det kan være så enkelt som en ABS-sensor med irr eller en den kan rett og slett ha gått i stykker.

Etter en liten bremsetest på en passende veistrekning (eller parkeringsplass) finner du fort ut om ABS-systemet fungerer som det skal. Sørg for å ha god plass både til sidene og bak deg i tilfelle bilen drar til den ene eller andre siden :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei! Takk for svar :)

Jeg har nå tatt fruene (les: 159en og samboern) på en lengre ettermiddagstur for å lade opp litt. Både meg selv og batteriet på Alfaen i grunn. Det virket! Etter å ha kjørt kun en liten mil stoppet jeg og testet restart av motoren, og allerede da var meldingen borte. Jeg kjørte så et par mil til for å lade litt ekstra, og håper det kun var dette som var problemet.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

kjøp deg en sånn vedlikeholds lader til  vinteren så slipper du  problemer i vinter  når du bruker mye støm så som  sete varme og

varme tråder i bak ruten og varme apparatet på fullt

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Opprett ny...