Gå til innhold
Rune R.

Verkstedgulv

Anbefalte innlegg

Hva bruker man?

Har jo bygget meg ny furtebu DSCF1041.thumb.jpg

Og da må man jo behandle gulvet med noe, har behandlet med en impregnering som heter Evercret, som hindrer olje å trenge ned i betongen, men den vill ikke hindre at det blir merker.

Lurer derfor på om jeg skal bruke noe mere fancy som f.eks epoxy, fliser fra garasjegulv.no

garx.jpg

Er dog litt skeptisk til flisene fra garasjegulv i et verksted, dette er jo et verksted og ikke en vanlig garasje, gulvet kan fort oppleve besøk fra både beltegraver og traktor i tillegg til alfaene.

Setter pris på litt fornuftig tilbakemelding her :) spesielt fra noen med erfaring

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det står litt om gulvet til garasjegulv.no her:

http://forum.sportsvogn.no/phpBB2/viewtopic.php?t=1212&postdays=0&postorder=asc&start=90

"De flisene fra garasjegulv blir litt frynsete etterhvert og er litt klønete å rengjøre..

På verkstedet vårt har vi malt 2 lag 2-komponent epoxy på gulvet i lys grå. Det er slitesterkt, reflekterer lys bra og spiser IKKE skruer. Det er også lett og rengjøre.

koster 500kr for 10 liter hos proff oppussing på carl berner."

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

En ting som kanskje bør taes med i beregningen er varmt arbeid av forskjellige slag. Det står "flisene" tåler høye temperaturer, men har mine tvil om at det tåler sveiseperler og lignende.

Ville gått for epoxy selv tror jeg, med mindre noen har noen bedre ideer som du sier.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Min garasje skal i alle fall ha epoxy på gulvet. Det er ikke noe annet godt alternativ om man skal bruke det som verksted, med utfordringer som gaffeltruck, sveising og samtidig holde det rent med svaber og kost. En "posør garasje" kan sikkert ha gulv av annet materiale, kanskje til og med linolium.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

I min gamle garasje malte jeg 3 strøk med epoxy fra Biltema. Fungerte meget bra. Jeg slikpte, sveiset og banket på gulvet. Det ble selvfølgelig litt rufsete i kantene, men med prisen som er fra biltema går det greit å male gulvet med jevne mellomrom :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du sier du har behandlet gulvet allerde med et stoff for å hindre olje osv å trekke ned. Hvis dette er en form for støvbinder er det ikke sikkert du kan ha epoksy eller andre produkter oppå dette. Vet de anbefaler å legge epoksy direkte på betongen. Hvertfall det jeg fikk til svar når jeg spurte noen karer som kun driver med epoksy gulv.

Thomas

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Håper jeg ikke spamer tråden, men siden verkstedgulv diskuteres så regner med det er flere med samme problemet. Har en garasje der det allerede en god del oljesøl på betong gulvet og ikke noe epoxy eller lignende. Er det noe man har over den oljetrekte betongen før man har på epoxy? Har hørt noe om det, men ikke hva.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Håper jeg ikke spamer tråden, men siden verkstedgulv diskuteres så regner med det er flere med samme problemet. Har en garasje der det allerede en god del oljesøl på betong gulvet og ikke noe epoxy eller lignende. Er det noe man har over den oljetrekte betongen før man har på epoxy? Har hørt noe om det, men ikke hva.

Noen bruker en propanbrenner og brenner vekk alt av olje rester og støvsuger vekk asken. Har også hørt noen som mente på at en kunne bruke cement (bare pulveret) og drysse over og det ville suge til seg oljen og trekke ned i betongen.. om det funker vites ei.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Siden verkstedgulv diskuteres.

Har bygget en garasje, men siden størrelse på det hele ble så stort, valgte vi å legge asfalt i stede for å støype betong.

Finnes det en epoxy maling som man kan legge på asfalten? Slik at gulvet blir glattere/enklere å holde rent, og ikke minst få det litt lysere.

Skruene "forsvinner" fort på et sort asfalt gulv. Skjønner jo at man må bruke en god del mere for å mette den godt.

For å dele min erfaring med trådstarter:

Har epoxymalt betonggulv på jobb, og det fungerer meget bra.

Lett å male over og vanvittig enklet å holde rent. Vi sveiser, sliper, kjører truck/jekketraller med tung last, samt at vi har en del av verksted der biler kjøres inn og ut hver dag. Både store lastebiler og vanlig personbiler. Der blir det fortere slitt, men vi maler opp den delen hvert 2. år ca. Og hele gulvet ca hvert 4. år Ville gått for den løsningen fremfor plastfliser.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Brukte dette stoffet, skal i følge leverandøren gå greit å ha epoxy oppå det.

Porselens fliser er jo tøft, men er skeptisk til det sålenge det er ett verksted, ser for meg at flisene knuses lett om jeg mister tyngre ting på dem (eller kjører inn traktoren med kjettingene på :o )

Ser ut til at det er epoxy som er tingen da :D

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det stoffet jeg har brukt på gulvet skal vistnok få ut oljen, må dog behandle to ganger da  ;)

http://www.ecobeton.com/evercrete/EverCrete_NO.pdf

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har jobbet på forskjellige bilforhandlere, og vi har hatt fliser på verkstedgulvene. Kan ikke huske at vi har knust fliser, men hvis det skulle skje er det jo bare å legge ned en ny. Null problem.

Men du må jo kjøpe fliser som tåler hard bruk. De jeg har i min garasje var minst en cm tykke, og jeg måtte bruke vinkelsliper for å kutte dem. Vanlig flisekutter funker ikke.

Men det er mulig at epoxy kan funke også.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg brukte to strøk lys grå Sigural epoxymaling på vårt garasjegulv. Denne tåler mye mekanisk påkjenning, men jeg har et problem. Vi kjører mye, med to biler inn og ut av garasjen flere ganger hver dag. I vinterhalvåret ramler det snø og is av bilene hele tiden. Der den saltholdige isen lander og smelter sprekker epoxymallingen opp og flasser av... Har andre opplevd dette, evt funnet en type epoxymaling som tåler saltet?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har ikke hatt problemer med deet, men så brukte jeg garasjen som verksted, ikke garasje. Bilene ble ikke flytet mye i løpet av vinteren, og ihvertfall ikke ut i saltsørpa  8)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Men vil ikke engang vite hva slikt arbeid ville ha kostet i Norge......

Du får lukke øynene og ikke lese resten dersom du ikke vil vite.... Jeg har totalrehabilitert en garasje med grunnflate på 46 kvadrat. Fikk avrettet gulvet med armert avrettningsmasse inn mot godkjent langsgående sluk (opp mot 4 cm avretting på det tykkeste fordi sålen hadde knekt og seget), deretter et lag på ca 0,5 cm to-komponent acryl med med lys grå sand i, og til slutt 3 tynne strøk ren acryl for å få riktig overflate-finish.

Arbeidet ble utført av Industrigulv AS i Drammen og det kostet 53000,- inkl moms. Men for et gulv det har blitt ;D!!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Opprett ny...