Gå til innhold
Gjest bjarnere

1750 GRAN TURISMO VELOCE

Anbefalte innlegg

Å så deilig det var å være i rampelyset! Siden jeg nå har oppdaget hvor flott dere andre må ha hatt det i lange tider, vil jeg selv ta del i være kjendis.

Jeg vet ikke om dere har sett bilen min før, men det er da altså en Alfa Romeo 1750 GTV fra 1970. Jeg hentet den en høstdag i Stockholm for fem år siden. U-hu og undertegnede tok like godt en flyvemaskin for å komme oss til den svenske hovedstaden. Vel framme ble vi møtt av en eksentrisk herre som var tvunget til å selge ettersom tre år i Afrika et sted, skulle være hans nye hjem. Mangel på oppbevaringsplass var nok den største hemskoen. Bilen var egentlig klin original med fullstendig eier og kvitteringshistorikk. Det originale vognkortet fanns tilogmed kvar. Og ikke nok med det: Hver eneste kilometer var pedantisk notert i en körjournal ! Den har jeg fortsatt med! Verdt å nevne er vel at selgeren stod å gråt da vi dro, det var ikke lett for ham dette. Senere vet jeg at Magnus Zaar har kommet hjem fra Afrika og gått til anskaffelse av, ja riktig gjettet: En hvit Alfa Romeo 1750 1970 modell.

Bilen har også vært med i en flott reportasje i Teknikens Värld. Historikken sier at bilen fikk et strøk lakk i 1984(!) og siden har den vært sånn. Heldigvis har bilen aldri vært dårlig og ei heller gjenstand for en restaurering. Heldigvis fordi jeg mener kvaliteten på reproduserte deler er stort sett mye dårligere enn det som ble levert fra Alfa Romeo i sin tid. For meg er det viktig at dørtrekkene, dashbordpaden, taktrekket, trepaneler osv. osv. er fra den gang bilen ble levert fra Alfa Romeo. Selvsagt har det fått sin patina, men heller det enn nyproduserte varer som ikke tilhørte bilen opprinnelig. Dette temaet har også fått enorm fokus på de fleste Concorso d`eleganza-utstillinger verden over.

Men nå har jeg da noen dårlige venner som har påvirket meg i flere retninger og bilen ser ikke original ut lenger. Den er senket med Alfaholics-kit, fått GTA-hjul og litt frisert motor. I tillegg var den litt tam med Bianco Spino, så den ble "spritet" opp med litt "GTA-look" -dekaler etter at jeg hadde sett det i et magasin jeg hadde liggende. Jeg var ikke så kjent med disse bilene, men syntes det så tøft ut. Forresten så tror jeg var førstemann med dette her til lands. Uansett sånn ble det og sånn har det vært siden jeg gjorde det. Det beste med disse modifikasjonene er at de har gjort bilen morsommere å kjøre og tøffere å se på. Det aller beste er at alt dette kan plukkes av og vips så er bilen tilbake til original igjen.

I vinter kjøpte jeg meg et superflott Zagato-interiør som nå er montert. De originale stolene er behørig innpakket og lagret tørt og varmt.

For meg er dette den ultimate entusiastbil som har blitt flittig brukt med mange flotte langturer blant annet til England. En ting skal den ha, den har aldri sviktet meg. Jeg kan skrive under på at den tåler å bli kjørt hardt ;D

Noen bilder kanskje............tatt i dag faktisk...........

post-0-1477932682648_thumb.jpg

post-0-14779326826841_thumb.jpg

post-0-14779326827172_thumb.jpg

post-0-14779326827528_thumb.jpg

post-0-14779326827896_thumb.jpg

post-0-14779326828295_thumb.jpg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ingenting er nevnt om rattets opprinnelse eller tilhørighet....

Uansett nå begynner du vel å bli nokså prkåt?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Klassisk kommentar fra Grappa tidlig på morgenen under landstreffet 2007 når en blivende alfist var på jakt etter en Bertone:

(menig fra Trøndebataljonen stikker hodet inn i hytta)

"Grappaaaa! Det e' ein kar her å vil kjøp' Bærtååånen!"

(snøfting laaangt under dyna)

"E' itj' te' salgs!"

(laang pause)

"Einn for tre hoinner tusen da?"

(tenkepause)

"Da e'n te salgs."

:D

post-11-14779326828652_thumb.jpeg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fin bil dette ja!

Har vært med på langtur i den, Trondheim - Våler - Trondheim er morro med de traktene der :)

Er det stopperklokke du har der? ;D

naaja.... ;)

Ikke??

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

naaja.... ;)

Ikke??

Hadde det ikke vert for tykkelsen hadde jeg gjettet paa ett tidlig 1900-talls lommeur i solv (og jeg lurer paa om ikke grappa har fortalt meg det tidligere at han har ett). Pynt for aa gjore et ellers perfekt forermiljo enda mer fullendt?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

naaja.... ;)

Ikke??

Hadde det ikke vert for tykkelsen hadde jeg gjettet paa ett tidlig 1900-talls lommeur i solv (og jeg lurer paa om ikke grappa har fortalt meg det tidligere at han har ett). Pynt for aa gjore et ellers perfekt forermiljo enda mer fullendt?

Det er et gjøkur for tenk!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Rattets opprinnelse er Italia og tilhørligheten ser De vel selv?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

naaja.... ;)

Ikke??

Det er et gjøkur for tenk!

For tenk? Hva er en tenk? :D

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Rattets opprinnelse er Italia og tilhørligheten ser De vel selv?

Jasså tar du den tonen...ikke bare prkåt,men en smule hoven?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja der sier du noe ! Vurderte sterkt å ta av dekoren i vår, men den står der fortsatt. Den kommer nok av etterhvert. Dere andre inkludert meg selv begynner å bli litt lei av "looket".

Kåt?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja der sier du noe ! Vurderte sterkt å ta av dekoren i vår, men den står der fortsatt. Den kommer nok av etterhvert. Dere andre inkludert meg selv begynner å bli litt lei av "looket".

Kåt?

Åpen for forslag til ny dekor?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dette var faktisk den første bertonen jeg betraktet på nært hold da den sto på på Leangen for noen år siden. Ble helt skjelven i beina og bestemte meg for at en slik skulle jeg ha. I ettertid har jeg skjønt at det var selveste Grappamobilen jeg så. Idag har jeg selv en bertone men den fremstår som litt mere rufsete i forhold.

Trygve

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dette var faktisk den første bertonen jeg betraktet på nært hold da den sto på på Leangen for noen år siden. Ble helt skjelven i beina og bestemte meg for at en slik skulle jeg ha. I ettertid har jeg skjønt at det var selveste Grappamobilen jeg så. Idag har jeg selv en bertone men den fremstår som litt mere rufsete i forhold.

Trygve

Da er vi faktisk to Trygve!

Jeg så denne bilen første gang på KBS vårslepp, lenge før jeg ble kjent med skruen som eiden den...

Tror faktisk jeg har et gammelt bilde av den fra det treffet...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tror denne bilen er så fin at den hadde blitt veldig jomfruelig og nice uten noe stæsj i det hele tatt. Hvitt er en skikkelig kul farge på bertone!

:)

Definitivt!

Original hvit 1750 gtv, det er konge! Av med stasjet!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tror denne bilen er så fin at den hadde blitt veldig jomfruelig og nice uten noe stæsj i det hele tatt. Hvitt er en skikkelig kul farge på bertone!

:)

Definitivt!

Original hvit 1750 gtv, det er konge! Av med stasjet!

Skal jeg teipe opp GTV6`en i stedet da eller? ;D

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er enkelte ting man ikke kan fleipe med, Grappa. GTV6 er en av dem.

Teip er for å feste ting i hverandre, akkurat som lim eller binders. Jeg skjønner ikke hva slikt har på en bil å gjøre!

----

Spøk til side. Bertonen ser tøff ut med dekalene også den, men i mine øyne hadde den sett enda bedre ut uskyldshvit og original!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tror ikke Grappa tåler med skryt nå. Syns dere skal besinne dere litt...

Og heller tenke litt på oss andre som bare har berte og ingen Bertone... ::)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Opprett ny...