Gå til innhold
alfarookie

Antirustbehandling båt kan brukes på bil?

Anbefalte innlegg

At båter som går i saltvann er utsatt for rust, vet alle.  Biler her i landet går i saltlake og søle (asfaltstøv), og de fleste metalldeler er konstant utsatt for denne rustkatalysatoren(?) gjennom halve året.

På båter bruker man ofte, i tillegg til tett maling, en form for beskyttelse som kalles "katodisk beskyttelse", hvilket innebærer at man fester en metallbit av uedelt metall (mer uedelt enn stålet/jernet) til skroget eller metalldelen som skal beskyttes. 

Det oppstår da en strøm mellom det uedle metallet - oftest sink - og skroget.  Dette på grunn av det man kaller galvanisk spenning.

Det uedle metallet blir en anode, kalt offeranode fordi det gradvis "spises" opp, mens skroget blir katoden og er dermed beskyttet mot rust.  Derav navnet katodisk beskyttelse.

Bilkarosserier av stålplater blir ofte belagt med sink i en prosess kalt galvanisering.  Sinken er mer tilbøyelig til å oksidere enn stål, men sinkoksidet som dannes er tett og forhindrer videre oksidering.  Derfor kan galvaniseringen vare lenge.

En rekke deler på bilen blir ikke galvanisert, og her oppstår rust temmelig raskt.

Spørsmålet er da:

Hvorfor kan ikke biler på strategiske steder utstyres med små offeranoder av sink, som enkelt kan skiftes av bileieren for å oppnå generell rustbeskyttelse?

Har noen erfaring med dette?

Det ville ikke ha noen skadevirkninger å prøve ut dette, såfremt ikke bilen er utstyrt med magnesiumdeler.  (Magnesium står lavere på skalaen over edle metaller)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Offeranoder fungerer veldig bra på en båt i saltvann fordi vannet er ledende og lager en sluttet krets med de stålbitene de er festet til.

Ikke slik på en bil: salttåka er ikke tett nok, så offeranodene av båt-typen vil ikke gjøre noe særlig nytte, kanskje unntatt akkurat der de er skrudd fast.

Prinsippet med offeranode fungerer, men da må anoden være fordelt og i kontinuerlig kontakt med stålet alle steder, altså galvanisering, eller evt. grunning som inneholder en stor andel sink (som naturligvis ikke er fullt så bra).

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Opprett ny...