Gå til innhold
Mr_Pink

Min første Alfa Romeo

Anbefalte innlegg

Heisann, alle Alfa entusiaster!

Jeg heter Petter og bor mellom Larvik og Sandefjord.

I sommer kjøpte jeg min aller første Alfa Romeo noen gang. Som en godt over gjennomsnittet

bilinteressert person var jeg jo nødt til å prøve en Alfa romeo før eller siden.

Heller før vil vel kanskje dere si  ;D

Det ble en 96mod. GTV 2,0 Novitec, kjøpt fra en GTV entusiast i fra Åsgaardstrand som sikker

mange av dere vet hvem er.

Bilen er påkostet store summer fra forrige eier og ser vel bedre ut nå enn når den var ny.

Novitec oppsettet gjør at bilen er otimalisert før høye hastigheter og akselrasjon.

Må vel innrømme at bilen er litt "overkill" for mitt behov :) og at den er noe krevende til bykjøring.

Selve biltypen liker jeg veldig godt så det kan nok hende jeg ønsker å bytte til en GTV med en annen

motortype til neste år.

Ellers så er jo det med hilsinga ganske morsomt og noe jeg fant raskt ut av da jeg møtte en Brera første dag på E18.

Det kan gå mange dager mellom hver gang jeg har gleden av å hilse, men de aller fleste er veldig flinke her i distriktet.

post-4630-14779326798612_thumb.jpg

post-4630-14779326798985_thumb.jpg

post-4630-14779326799448_thumb.jpg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Joda en lang liste over endringer  :)

Bilen yter ca 230hk og ca. 350nm.

Jeg har fått tilbud om å montere antispinn (heter vel Q2) noe som bilen trenger.

Panseret er et resultat av flere ting som ble endret på bilen pga et varmeproblem.

(ikke eksisterende nå)

post-4630-14779326799842_thumb.jpg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Flott bil,gratulera.Her er det vel sett på turbo eller kompressor så den går vel som eit olja lyn denne då.Pass bare på å sjekke oljenivået her,desse motorene kan ha ein tendens til å bruke litt av det og det får fort litt dyre konsekvenser.Ein Q2 vil nok gjera susen her ja.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Gratulerer med din første Alfa. Det blir ikke den siste, for det er svært vanedannende!

Er selv fra Sandefjord, bor nå på Nøtterøy, så det kan jo hende vi ses ved en anledning!

Personlig synes jeg det originale panseret med "doble runde lykter" er penere, men det må jo fungere også, og motoren din trengte tydeligvis mer luft!

Kos deg med bilen, men ta det litt pent i vinter. Du blir litt brøyteplog med GTV 916...

Mvh Torbjørn

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tar det stort sett veldig pent selv om bilen har en egen evne til å få frem det"værste" i meg.

Tenker da spesiellt på alle disse VAG bilene med 2,0 tdi som oppfører seg som de kjører Ferrari.

Når de blir borte i bakspeilet får jeg som regel en blandet følelse av dårlig samvittighet og hysterisk latter  ;D

Samtidig som jeg blir livredd for at sivilpurken dukker opp i bakspeilet for en liten prat.

Foreldrene mine bor på Husøy i Tønsberg så det hender jeg er der.

Jeg kommer nok til å bytte den ut til neste år en gang som jeg stort sett alltid gjør.

Skal ikke se bort i fra at det blir en Alfa av et eller annet slag. Holder med noe mindre motor  :D

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tenker da spesiellt på alle disse VAG bilene med 2,0 tdi som oppfører seg som de kjører Ferrari.

Du må ikke glemme 1.8T-gutta ;D

Grattis med fet vogn, blå bil og rødt skinn er en nydelig kombo, og fronten ser hissig ut. :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har du noen spesifikk info på hva som er gjort med motoren?

Er vel 155hk originalt her, så 230 er vel ganske lett oppnåelig egentlig.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Alt dette handler ikke om motor, men uansett en del er gjort...

Novitec coilovers

Novitec strut bars

Novitec pedalsett

Autodelta sideskjermer

Bosch xenon lys

Panser som gir riktig luft til motor

BSR sportsfilter

Dumpventil

Manuell styring av ventilator

Autodelta og Chromdesign aludetaljer

Startknapp på midtkonsoll

EBC bremser med greenstuff

Turbolader Novitec type 2 med max 0,6 bar

Intercooler

Oljekjøler

Endret Bosch motronic

Spesialtennplugger BCPR7 ET

Novitec eksosanlegg

Novitec manifold

Nye stempler og veivaksel

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Flott bil og masse gratulasjoner!!

Men hadde det ikke vært på sin plass å lage en tråd for de som ikke har udelte positive erfaringer med merket. Jeg foreslår: MIN ALLER SISTE ALFA ! ELLER MIN ABSOLUTT SISTE ALFA! ;D ;D ;D ;D

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mye gjort her ja.

Annen veiv stusset jeg også over, mon tro om den er for dårlig originalt eller om det var noe skader som gjorde at den byttes.

Lurer også på hva den turboen er, mulig den ikke kan lade mer enn 0.6bar på det motoroppsettet, men turboen i seg selv klarer nok mye mer.

Ikke så galt med 230hk på 0.6, litt avhengig av kompresjonsforhold selvfølgelig.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mye gjort her ja.

Annen veiv stusset jeg også over, mon tro om den er for dårlig originalt eller om det var noe skader som gjorde at den byttes.

Lurer også på hva den turboen er, mulig den ikke kan lade mer enn 0.6bar på det motoroppsettet, men turboen i seg selv klarer nok mye mer.

Ikke så galt med 230hk på 0.6, litt avhengig av kompresjonsforhold selvfølgelig.

0,6 er vel i nærheten av maks så lenge de ikke senker kompen på motoren ;)

tålig anstendig å gå fra 155 til 230 hk uten å åpne motoren (hvorfor de ikke senket kompen når de hadde veiva ute er jo et annet spørsmål)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mye gjort her ja.

0,6 er vel i nærheten av maks så lenge de ikke senker kompen på motoren ;)

tålig anstendig å gå fra 155 til 230 hk uten å åpne motoren (hvorfor de ikke senket kompen når de hadde veiva ute er jo et annet spørsmål)

Det står jo at stempler er bytta..  Hvorfor går du ut ifra at de ikke har montert noen med lavere komp? ;)

Ville ikke sagt 0,6 er maks heller. Hvor har du denne fasiten fra? Jeg kjører på 0,8 med org komp og Einar på 1 bar med org komp. Motorbygging er ikke svart/hvitt ::)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Siden jeg kun kjører og ikke er så vel bevandret i det tekninske så tok jeg kontakt med den forrige eieren og har fått dette som svar.

"Skifte av innmaten i motoren er en del av Noviteckitet for å tåle økt belastning/varme. Kompresjonen er senket. Det er en lavtrykksturbo à la Volvo. Siktemålet er ikke å ta ut maks effekt, men at motoren skal tåle full gass i timevis. Bilen trives f.eks. veldig bra over 160. Hvorvidt Novitec lykkes helt med det, er usikkert. De fleste motorene gikk i sin tid i stykker pga varmeproblemer. Det er jo det problemet jeg også har holdt på med, og som jeg mener er løst bl.a med det nye panseret.

Forøvrig har det liten hensikt å ta ut flere hestekrefter. Bilen har allerede problemer med de som er der."

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Opprett ny...