Gå til innhold
Fender87

Thema som bruker sikringer...

Anbefalte innlegg

Hei! Tar sjangsen på å ha dette emnet her! Har en 1987 Lancia Thema V6 som "sluker" sikringen til blinklys/pusser og spyler kretsen (som er den samme)! Mistenkte tidligere at dette kunne skje når jeg bruker en av de sistnevnte, men ved nærmere "øyesyn" så ser det heller ut som at sikringen ryker ved litt hard aksellerasjon, og spesielt ved kald motor! Da er det ikke noe vits i å ha sikring på plass i det hele tatt.

Byttet hele joringskabelen til batteriet uten suksess bortsett fra den første kjøreturen etter byttet, da holdt sikringen! Etter en liten pause så var alt ved det samme...

Noen som har flere tips om hva som bør gjøres?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hmm.. Hadde en Croma med sammen feil for noen år siden, der var det en ledning på torpedoveggen som hadden gnagd seg til minus.. Sjekk dette, evt rundt pedalene, rattstammen osv.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Som et lite tips for å finne slike feil: Ta en brent sikring og lodd en ledning på ca meteren til hver sikringspol, på oversiden, slik at du kan montere sikringen etterpå. Den andre enden av ledningene lodder du fast på hhv jord og senterleder på en hovedlyspære, gjerne gammeldags hovedlys, de blir ikke fullt så glovarme som halogen. Deretter er det bare å montere "sikringen", og bevege på ledningsbuntene i blien rundt omkring for å finne kortslutningen - da lyser naturligvis pæren opp uten at det skjer noe mer alvorlig.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

interressant! Dette må prøves... da må vel tenningen være på antar jeg? :P

Det skal være spenning på for at det skal funke. Har brukt denne framgangsmåten selv, og har syntes den har fungert veldig bra. Håper forklaringen var tydelig nok.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da har jeg omsider prøvd å lodde ledninger på sikringen som nevnt, men det fikk jeg dårlig til... derimot så tok jeg en brent sikring, fikk dratt ut "kontaktene", lodda dem sammen igjen på bruddet og satt det inn i boksen og det funker perfekt! Ikke ryker den og alt funker som det skal.. men er det så lurt??

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dette er en genial metode.

Koble opp slik at det lyser og så kan du koble ut kretser helt til lampen slutter å lyse og da er du tett innpå å finne hvor kretsen ligger til jord.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da har jeg omsider prøvd å lodde ledninger på sikringen som nevnt, men det fikk jeg dårlig til... derimot så tok jeg en brent sikring, fikk dratt ut "kontaktene", lodda dem sammen igjen på bruddet og satt det inn i boksen og det funker perfekt! Ikke ryker den og alt funker som det skal.. men er det så lurt??

Jada det er lurt, på ett eller annet tidspunkt begynner ting å bli ordentlig varmt en eller annen plass, da er det ikke lenge før det tar fyr, og så er du kvitt hele skiten ;)

Men du, greit å passe seg litt når det begynner å brenne, mange giftige gasser i omløp når en bil brenner, og så blir det sånn passelig varmt ;)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Veldig, veldig lite lurt, det skjønte du nok. Men fikk du til å lage dette, får du nok også til å lage testutstyret jeg mener. Da blir alt helt trygt. Kan godt ta noen bilder senere i dag for å vise eksakt hvordan det ser ut, hvis det hjelper.

Egil

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Opprett ny...