Gå til innhold
Gjest Hagbarth Smergel

Skrapelyd i Alfa 159 JTDM

Anbefalte innlegg

Det kommer høy skrapelyd fra motorrom, forsvinner etter ca 15 min kjøring.Bilen skraper ikke ved tomgang.Antar at skrapelyden kommer fra ca midten av motorrommet.Den er såpass høy at den tydelig kan høres fra utsiden av bilen.

Har hatt den til sjekk og det ble anslått at det var et spjell fra vifteanlegget og at det ikke var skadelig, men det er en tid tilbake, lyden har blitt værre siden og det er garantert ikke viften.

Lurer på om det kan være turboen som er iferd med å ta kvelden?

Tanker og ideer rundt dete mottas med takk. :-\

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jah... Hva er en skrapelyd ::);)

Negler på en vegg, isskrape på en frontrute osv....

Er den metallisk, skranglete, høy eller lavfrekvent, varier den med motorturtall (antar det, men blir i tvil når vifte til lufteanlegg var et alternativ tidligere...)?. Høres den både på tomgang eller bare når turbo kobler inn?

Hva er kmstand? Greit å vite om man bør fokusere på lyder fra slitedeler eller hva...

Kan det feks være løpehjul/strammehjul til regreima som støyer?

Andre lager kan lage skrapelyd (dynamo, vannpumpe osv...)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er en metallisk hul høyfrekvent skrapelyd.

Den varierer ikke med turtall og høres ikke ved tomgang.

Bilen er kjørt km 80 000 og har nylig skiftet løpehjul/strammehjul og regreim på Service.

Skrapelyden har vært der både før og etter Service.

Skrapelyden er alltid til stede og verst ved dagens første kjøretur, ikke alltid den opptrer de påfølgende turer samme dag.

Merkelige greier ::)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis vi tenker logisk her....

Kan det være slik at feks EGR-ventilen lukker seg på det tidspunkt lyden forsvinner?

Altså at den før den tid resirkulerer eksos og mens den gjør det så hører vi lyden?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan være den berømte EGR ventilen, ikke godt å vite. Har hatt så mye dritt med denne bilen at jeg har mistet oversikten.

Det skraper både med clutch inne/ute.

Får enten kjøre bilen til det smeller, eller ta den inn på verksted.

Bilen trives godt der. :-\

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er det slakke i turboen, slik at skovlene tar borti veggen vil det bli stygg lyd, men da vil det bli værre ganske fort tror jeg. Dessuten vil du nok oppleve dårligere turbotrykk/latere bil. Typen egr ventil på 1,9 JTD motoren er vel ikke av en sånn konstruksjon at den vil lage særlig med lyd.

En ganske kjapp måte å bekrefte/avkrefte diverse roterende komponenter er å koble av drivreima og starte motoren en kort stund. Blir det stille da, kan du mistenke servopumpa, dynamoen, ac-kompressoren eller løpehjulet (så du hadde byttet, men kan jo være feil i nye deler også.)

Vannpumpa drives via registerreima, og er verre å kontrollere. Ett stetoskop med metallpinne på enden et fint hjelpemiddel for å lytte seg frem til bråket.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan være den berømte EGR ventilen, ikke godt å vite. Har hatt så mye dritt med denne bilen at jeg har mistet oversikten.

Det skraper både med clutch inne/ute.

Får enten kjøre bilen til det smeller, eller ta den inn på verksted.

Bilen trives godt der. :-\

Trist å høre at nå som 159'ene har gått noen år så begynner problemene å melde seg. 80.000 km og du har allerede mistet oversikten over all dritten som har vært???

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bilen skraper på 2,3, og 4 gir når den er kald ,etter ca 20 min forsvinner skrapingen helt

Antar at dette har en sammenheng med den siste store rep av bilen, rep av girkassen utført i sommer.

Flere girdrev, lagere etc... ble bytte til den nette pris like i underkant av 30 høvdinger.

Leverer den tilbake til verkstedet som reparerte girkassen i morgen. :-[

Kjekt å kjøre Alfa 159, men gudbedre det er kostbart og frustrerende. ;D

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bilen skraper på 2,3, og 4 gir når den er kald ,etter ca 20 min forsvinner skrapingen helt

Antar at dette har en sammenheng med den siste store rep av bilen, rep av girkassen utført i sommer.

Flere girdrev, lagere etc... ble bytte til den nette pris like i underkant av 30 høvdinger.

Leverer den tilbake til verkstedet som reparerte girkassen i morgen. :-[

Kjekt å kjøre Alfa 159, men gudbedre det er kostbart og frustrerende. ;D

Kan kanskje tyde på luft i kløtsj-kretsen, så frem til at 159 har hydraulisk styrt kløtsj?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Høyst sannsynlig er disse skrapelydene relatert til turbo, med det resultat at denne må byttes.

Hadde det ikke vært for straffen så ville jeg vurdert å ha gitt produsenten av Alfa 159 alt annet enn blomster ???

Møkkabil de luxe!!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Si meg....Er det et kompetent verksted du bruker?

Å hele tatt vurdere clutchlager hvis det kan være turbo virker helt neander på meg, men nå er ikke jeg helt oppegående heller da... ::)

Hvis det viser seg å være Turbo, ville jeg ikke slått meg til rå med å bytte den. Det er (ofte) en ytre årsak til at Turboen feiler, og den bør eventuelt finnes før man bytter slik at ny turbo ikke påføres samme skade.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg hadde noe som kunne høres likt ut rett etter jeg hadde hatt min v6 på verksted for reg.reim bytte, og det viste seg å være knølene som ikke hadde strammet, fordi de trodde det strammet seg selv... I tillegg fant jeg et stort verktøy i motorrommet.. Hvordan blir de "autorisert bilverksted" med slike mekanikere?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis ikke det er trøstelageret.

Tipper jeg på EGR ventilen står åpen og sammen med olje damp har sota ned turboen som er gåen ut fra beskrivelsen av lyden.

Lykke til.

Erik A

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tipper jeg på EGR ventilen står åpen og sammen med olje damp har sota ned turboen som er gåen ut fra beskrivelsen av lyden.

Nå snakker vi her. Har opplevd det samme.. Var vel inne på EGR litt tidligere i tråden også

159en hans er en skam for oss....

Nesten så vi bør starte kronerulling.

Men da må han bytte verksted, heh

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Opprett ny...