Gå til innhold
Giulietta-Sprint

Synspunkter ang. rektuttering av førere til Corsa serien

Anbefalte innlegg

Hei,

Under banketten ble det diskutert litt rundt bl.a. interessenter som ikke helt "varme i trøyene" til å hive seg inn i ett heat.

Min kone har lyst å hive seg med, men kvier seg litt rundt det å være med i en start hvor de mer drevne står på startstreken. Hun har vært med på kjøring i klubb-regi og liker å kjøre bil fortere enn 80  :-X

-) Utslipp fra pitlane med f.eks. 10 - 15 sek. mellomrom.

-) Egen start for rookies

-) Annet.

Jeg vet at det er mange av oss som har kastet seg i det, men synspunkter og eventuellt andre interessenter på denne tråden kan jo gi en lyd fra seg.

Gleder meg til April  ::)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har tenkt litt på dette, for jeg er en litt nervøs fyr selv  :-[

Hva med å arrangere "rekrutteringsløp/rekrutteringshelger" hvor beste rundetid i løpet av en gitt tidsperiode vinner?

Det blir som et eller flere vanlige kvalifiseringsheat, men uten løp etterpå....

For min del hadde det vært en fin inngangsbillett til racingen.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Svarer helt på egne vegne, generelt i forbindelse med racing.  Skal det bli noen racing fremover så synes jeg start må fortsette som før, enten stående eller rullende og samlet.  Utover det så er det fullt mulig å starte for seg selv fra depot. Det er også tillatt å gå inn i depot og så starte igjen.  Er man ikke interessert å henge sammen med puljen så skulle det være fullt mulig å kjøre for seg selv.  Men med de små banene vi har blir man nok snart tatt igjen, så da gjelder det å følge med.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg stiller forhåpentligvis til start i '10-sesongen, alldeles uerfaren. Har kjørt på bane en gang, men det var i bruksbilen. Jeg skjønner godt at man er nervøs for å kaste seg uti dette, men tror du ikke at man er klar for en fellesstart etter å ha kjørt noen treningsrunder, oppvarming og kvalik? Jeg har trua på at mye av nervøsiteten forsvinner etter å ha fått noen ti-talls runder i bilen, og at starten går fint. Tipper det er verre å bli tatt igjen med en runde.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg stiller forhåpentligvis til start i '10-sesongen, alldeles uerfaren. Har kjørt på bane en gang, men det var i bruksbilen. Jeg skjønner godt at man er nervøs for å kaste seg uti dette, men tror du ikke at man er klar for en fellesstart etter å ha kjørt noen treningsrunder, oppvarming og kvalik? Jeg har trua på at mye av nervøsiteten forsvinner etter å ha fått noen ti-talls runder i bilen, og at starten går fint. Tipper det er verre å bli tatt igjen med en runde.

Jeg må si meg enig i Mr.Lucky her.

Det kan virke skummelt og man kan være rimelig nærvøs før start, det kan være mange faktorer som spiller inn her.

Må innrømme at jeg selv nå, etter 5-6 år med racing, fortsatt er nervøs før start, både for at noe på banen skulle skje, og det faktum at det er

en konkurranse jeg er med på.. Er det ikke sunt med litt nervøsitet før en konkurranse som de sier?

På den annen side skjønner jeg de som er nervøse for det med å bli tatt igjenn med en runde.

Men dog, så er det faktisk den som skal passere deg som er ansvarlig for at det skjer på en trygg måte, på et trygt sted.

Det kan kanskje være en ide å merke de som er helt ferske? Kanskje så enkelt som en rød på hvit magnet "L" bak på bilen (eller sticker) ??

Da vil hvertfall den som skal passere være obs på at vedkommende er helt fersk, og bør forsikre seg om at passeringen skjer på en ekstra trygg måte.

Kunne vært en ide for alle debutanter den første sesongen...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei,

Under banketten ble det diskutert litt rundt bl.a. interessenter som ikke helt "varme i trøyene" til å hive seg inn i ett heat.

Min kone har lyst å hive seg med, men kvier seg litt rundt det å være med i en start hvor de mer drevne står på startstreken. Hun har vært med på kjøring i klubb-regi og liker å kjøre bil fortere enn 80  :-X

-) Utslipp fra pitlane med f.eks. 10 - 15 sek. mellomrom.

-) Egen start for rookies

-) Annet.

Jeg vet at det er mange av oss som har kastet seg i det, men synspunkter og eventuellt andre interessenter på denne tråden kan jo gi en lyd fra seg.

Gleder meg til April  ::)

Det høres da vitterlig ut som det er et helt vanlig trenings pass du beskriver nå Robert ;) er jo en god plass å begynne det ;)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fredrik er inne på noe her, kan være lurt og merke nybegynnere, latt oss si de første 3 løpene.

Det er også muligens lurt å plassere debutantene i bakerste rekke uavhengig av kvalik, da slipper de noe av stressmomentet ved starten.

H.R

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fredrik er inne på noe her, kan være lurt og merke nybegynnere, latt oss si de første 3 løpene.

Det er også muligens lurt å plassere debutantene i bakerste rekke uavhengig av kvalik, da slipper de noe av stressmomentet ved starten.

H.R

Ja det har du rett i Hans Rune.

Tror historisk har hatt en type start en gang i tiden da de motorsvake bilene startet i et eget felt en 20-30 meter bak en større klasse..

Eller husker jeg feil? kanskje det er en annen plass jeg har sett dette?

Det er jo også mulig å premiere debutanter også? likt 1300ccm cupen..

I seven racing har de en egen cup for de som er debutanter/dispanskjørere (dvs under 18 år)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

I motocross skilte man de som kjørte første året med startnummer med rød bunn, så var det godt synlig.

Det med å lage egne klasser kan jo ta helt av:

-klasse for nybegynnere, med "rookie of the year" premie

-klasse for kvinner

Også den jeg liker best:

-klasse for seniorer over 50(eller 60).  Da blir det så få at selv jeg har sjanse for å vinne   ;D  Svein Fossum forslo selv at vi skulle starte i egen klasse....mimre om gamle dager.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg stiller med samme grunnlag som Lucky,Kunne vel tenkt meg å kjøre bilen noen runder før alvoret starter,karnsje helga føre løpet kun for ferskinger f.eks

Tror vel at det er ok med stående start,med oppstilling etter kval tider,og ikke snu feltet etter 1 løpet.Nærvøs er vel rimelig normalt å være,he he

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg stiller med samme grunnlag som Lucky,Kunne vel tenkt meg å kjøre bilen noen runder før alvoret starter,karnsje helga føre løpet kun for ferskinger f.eks

Tror vel at det er ok med stående start,med oppstilling etter kval tider,og ikke snu feltet etter 1 løpet.Nærvøs er vel rimelig normalt å være,he he

Nå er det vel bare de 6 førset som snur rekkefølgen etter første løp, de andre starter i samme rekkefølge som de kommer i mål ;)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tar vel noe lang tid å gå rundt Våler og Rudskogen med rullator....  ;)

Men, å dele inn i flere klasser vil og ta lenger tid, mer planlegging, mer ressurser osv.. Ikke glem det. Og slik jeg ser det nå så er det sikkert ikke lenge før hver klasse må kjøres alene.. serien vokser farlig fort!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Samme her, cup i serien.

Ernestus:  Var ikke du alene i  din klasse en stund og vant alle løpene i klassen ? 

Jeg var alene i klasse 2 den første sesongen ja.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Et forslag fra båtracing...

Der skal alle debutanter kjøre med rødt nummer de første tre løpshelger, slik at man kan se tydelig hvem som er debutant. Dessuten blir debutantene plassert i dårligste startposisjon, og må starte 3 sekunder etter feltet.

Ved å starte 3 sekunder etter vil jo hverfall debutanten får kjørt noen runder før han/hun enten tar igjen andre, eller blir tatt igjen med en runde.

Dere kan jo begrense det til første løpshelg i CI feks :-)

Jon Harald

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Et forslag fra båtracing...

Der skal alle debutanter kjøre med rødt nummer de første tre løpshelger, slik at man kan se tydelig hvem som er debutant. Dessuten blir debutantene plassert i dårligste startposisjon, og må starte 3 sekunder etter feltet.

Ved å starte 3 sekunder etter vil jo hverfall debutanten får kjørt noen runder før han/hun enten tar igjen andre, eller blir tatt igjen med en runde.

Dere kan jo begrense det til første løpshelg i CI feks :-)

Jon Harald

Jeg syns det hadde blitt et passe stort skår i gleden ved å være debutant når man må starte langt bak resten av feltet  :-\ Syns forsåvidt at forslaget om å "merke" debutantene med f.eks. annen farge på startnr ikke er en veldig dum ide, men det er jammen meg ingen forutsetning for god/dårlig kjørestil eller observasjonsevne.. Fins nok av eksempler på folk som har kjørt ganske så mange løp men allikevel ikke har skjønt at speila på bilen er der av en grunn..  :P

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Enig med Ida  :)

Det er jo bare for de av debutantene som vil starte bakerst å ta det med ro på tidskvalifiseringen :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Enig med Ida  :)

Det er jo bare for de av debutantene som vil starte bakerst å ta det med ro på tidskvalifiseringen :)

Går sikkert greit om de spørr om lov også ;)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg syns det hadde blitt et passe stort skår i gleden ved å være debutant når man må starte langt bak resten av feltet  :-\ Syns forsåvidt at forslaget om å "merke" debutantene med f.eks. annen farge på startnr ikke er en veldig dum ide, men det er jammen meg ingen forutsetning for god/dårlig kjørestil eller observasjonsevne.. Fins nok av eksempler på folk som har kjørt ganske så mange løp men allikevel ikke har skjønt at speila på bilen er der av en grunn..  :P

enig. de som legger igjen fornuften og høfligheten i depoet er like gale om de er debutanter eller ikke.

Om man ønsker seg en litt myk start på corsaeventyret så er jo muligheten til å starte bakerst alltid til stede.

m

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Opprett ny...