Gå til innhold
Peer

-72 GTVeloce 2000

Anbefalte innlegg

Mitt -72 Spider prosjekt vil pga. uante mengder hønsenetting & sparkel ta litt lengre tid enn planlagt, så da jeg i sommer kom over en  Bertone, bortgjemt i en garasje på Fosen, ble "ha" - begjæret tent på flekken.

Det faktum at bilen var importert ny til Norge i -72, samt at fargekombinasjonen gir den et perfekt 70-talls-stuk, gjorde ikke bilen mindre attraktiv....

Her er ett av bildene jeg fikk tilsendt - er det rart jeg ble fuktig i øynene....? ;D

post-57-1477932674003_thumb.jpg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Etter litt forhandling ble jeg enig med tidligere eier, og time ble bestilt hos Auto Sportiva, med et mål om å få bilen EU-godkjent, slik at den skulle kunne kjøres sørover for egen maskin.

To dager etter ankomst på verksted, og en uanstendig mengde penger fattigere, kunne Bertone´n og jeg endelig forlate Bartebyen.

Bortsett fra en ikke planlagt overnatting på Løten pga. total mangel på lys (gjennomgående sprekk i hendel på lys-/blinklysbryter) gikk turen hjem over all forventning.

Snittempoet lå faktisk over det jeg hadde i min 166 på samme strekning en måned tidligere - teorien om at eldre biler gjør at en kjører saktere er herved forkastet... 8)

post-57-14779326740437_thumb.jpg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har nå hatt bilen et par gloriøse måneder - så langt har følgende blitt skiftet:

-dekk

-øvre bærearmer, foringer og alle styrekuler foran

-dempere og fjærer - har nå HB fjærer og EBSpares Bilstein dempere

-stabstag foran - det bakre "falt" av

-midtre eksosrør

Venter nå på nye setetrekk, bakre bærearmer og annet smått og godt fra EB Spares. Etter å ha sloss med gamle foringer i alt for mange timer, blir det nå poly rundt om - får finne ut om det blir for stivt bak etterhvert...

På sikt regner jeg med en liten omlakkering - bilen er faktisk rustfri, men omlakkeringen som ble gjort i Trondheim burde lakkverkstedet skjemmes over. I tillegg skal setebelter monteres bak, og de vakre Campagnolo-felgene skal pusses opp.

Motoren er forøvrig nyoverhalt m/høykomp.stempler, og går veldig bra.

post-57-14779326740808_thumb.jpg

post-57-14779326741182_thumb.jpg

post-57-14779326741528_thumb.jpg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fargen er AR 213; Olive Metallizato.

Ser fantastisk ut sammen med det brune interiøret, som jo også er heller uvanlig. Passer godt til en halvgammel gubbe som meg... ;)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takker og bukker... ;D

Nei, det er ikke skinninteriør. Tanken var originalt å få trukket om setene i skinn, men da jeg omsider fikk sett bilen "live", syntes jeg originaltrekkene var så kule at jeg bestemte meg for å beholde dem i skai, ihvertfall inntil videre. Trekket på førersetet er devis ødelagt, så jeg har bestilt nytt rundt om for å sikre fargematch.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei Peer  :)

Den fargen har jeg ikke sett på Bertone før. Den var usedvanlig lekker  :) Jeg er fan av litt duse farger på Bertone og denne var spot on i min bok.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Gratulerer! Så det er der denne har vært/har havnet, ja! Denne såg jeg jevnlig i Trondheim i de åra jeg bodde der i rundt 1980. Såg den en gang seinere også men da tror jeg den stod til oppussing i Ola Brun-bygget i Kjøpmannsgata, mens de var Alfaforhandler.

Drømte den gang om å prøve å få kloa i den, så hvis du skal selge en gang, vil jeg gjerne stå langt fram i køen!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Gratulerer! Så det er der denne har vært/har havnet, ja! Denne såg jeg jevnlig i Trondheim i de åra jeg bodde der i rundt 1980. Såg den en gang seinere også men da tror jeg den stod til oppussing i Ola Brun-bygget i Kjøpmannsgata, mens de var Alfaforhandler.

Drømte den gang om å prøve å få kloa i den, så hvis du skal selge en gang, vil jeg gjerne stå langt fram i køen!

Jammen du må da følge med Rune! Bilen har jo stått i noen måneder for salg i Trondheim.

Per spekulerte fælt hvorfor ingen i bataljonen hadde kjøpt den da jeg traff ham når bilen ble hentet, og det var jammen meg et godt spørsmål!

Vi fant vel ut at de største snokene allerede hadde en Bertone fra før!

Lykke til Per! Nå har du endelig fått deg en ordentlig Alfa Romeo! ;D ;D

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jammen du må da følge med Rune! Bilen har jo stått i noen måneder for salg i Trondheim.

Har jegikkesett..

Men kan vente 20-30 år til, jeg!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for alle fine ord! :)

Jeg synes nok selv at jeg har hatt et par fine Alfa siden jeg ble bitt av basillen for ni år siden, men ingen har fått så mye positiv respons fra den vanlige mann i gata som denne.

Jeg har hatt en stygg tendens til å bytte ut bilene mine etter relativt kort tid, men sjansen for at jeg skal finne noe som jeg blir mer forelsket i enn denne er vel ikke så stor, så du må nok smøre deg med litt tålmodighet, Rune... ;)

Som Grappa sier så ble jeg nesten litt mistenksom på at ingen der oppe hadde snappet denne opp, men jeg hoppet i det og la inn et bud på bilen - usett...

Angrer  ikke på det i dag.... ;D

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Grisekul bil Per!

Du fant ikke igjen deler av et bertone hjullager i bilen din etter jeg og Fredrik pressa foringer hos Ivers vel? ;)

Mvh Ronny

Nei, men det var ikke din feil...! ;D

Galninger!  :o8)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det der ser ut som ett bra eksemplar! Fint 70 talls preg og fin fargekombinasjon! Spesiellt fine felger. Legger ved ett bilde av min gt1600 junior

akkurat samme interior (ser det såvidt). Ble veldig fornøyd med trekkingen - kjøpte nye trekk fra Alfaholics i sin tid. Og folkens - 14"!!!!!!!! Lykke til!

post-293-14779326751919_thumb.jpg

post-293-14779326752435_thumb.jpg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Overbydd på den sølvfargede? Det er kjipt - om så ligger det en gt 1600 junior på blocket til 26000 NOK - komplett bil. Jesus jeg har lyst til å kjøåe alle bertoner jeg ser!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

FYI - monterte nye svingarmer med poly-foringer bak, noe som ikke anbefales av de fleste chassis-guruer, såvidt jeg har skjønt.  :P Resultatet på min bil ble at den er tildels stumpete bak på dårlig vei, men veldig presis på bra underlag. Rumpa er mye mere "med" enn tidligere. Vet selvfølgelig ikke hvordan den vil være på slippgrensa inntil jeg har prøvd den på bane, men erfaringene så langt er gode. :D

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

En liten oppdatering - Bertone´n begynner nå å nærme seg den stand den fortjener.

I løpet av det siste halvåret har jeg i tillegg til det som tidligere er nevnt:

-trukket om interiøret. Mye jobb, men er veldig fornøyd med resultatet.

-kjøpt nye dekk

-pulverlakkert felgene hos Opems Pulverlakk. Ble knallbra!

-skiftet diverse kromdetaljer ut- og innvendig

-montert nye setebelter foran og bak

-montert brannslukningsapparat

-skiftet deler av eksos-anlegget

-kjørt masse!!

Hadde den forresten på EU-kontroll i april - eneste anmerkning var litt slark i et hjullager - ikke værst for en 38 år gammel bil!

Gjenstår fortsatt en hellakkering for å få bilen helt strøken. I tillegg er rattet sprukket rundt om - noen som vet om dette lar seg lime, eller må jeg kjøpe replica-ratt?

post-57-1477932829421_thumb.jpg

post-57-14779328294587_thumb.jpg

post-57-14779328294962_thumb.jpg

post-57-1477932829534_thumb.jpg

post-57-14779328319015_thumb.jpg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Opprett ny...