Gå til innhold
Arvid

Lodding av aluminium

Anbefalte innlegg

Trenger litt ekspertise her...... :) Har en lekkasje på aircon-anlegget og en ørliten sprekk i et alu-rør er lokalisert. Prøvde i dag å lodde dette men uten hell. Fikk hjelp av en mekaniker/rørlegger til selve loddingen og en real puss og rengjøring av røret ble utført. Deretter påført en syreholdig pasta for rengjøring før lodding med propanflaske ble prøvd. Men uansett fremgangsmetode og varierende varming i større/mindre grad så fikk vi ikke tinnet til å feste.

Hva gjør vi feil her ? Trengs det noe spesielt loddetinn til dette ? Vi prøvde to typer,et med høyt sølvinnhold og et annet mer standard. Ingen av de ville feste. Tenkte en stund på ren sølvlodding men det krever igjen høyere varme. Det tør jeg ikke prøve på et såpass tynt rør.

Noen som har erfaring her inne på dette ?

Arvid.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har kjøpt en "loddetråd" på et eller annet marked I Oslo området.

Fyren som selger dette har stand på fleste markeder/fesjåer etc som jeg har besøkt, sist Fesjået i Lyngdal.

Da opplyste han at denne lodde tråden var også og få kjøpt på JULA, men da selfølgelig til minst dobbel pris.

Denne tråden er 3-4 mm tykk og fungerer suverent på Alu.

Ikke noe syrebehandlig, meget enkelt i bruk, meget sterkt

Viktig og huske og dra et stål skrujern gjennom loddingen mens den enda er flyttende for og unngå "korresjon" i området i ettertid.

www.jula.no Desverre har de ingen søkemotor på vare sortimentet, noe de derimot har på www.jula.se men finner ikke produktet der.

Finner du ikke ut av det, kan jeg sende deg 5 cm tråd.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Så det er altså om og gjøre å finne rett tråd ? Alle eksisterende stusser på røret er loddet originalt så jeg regner med at sprekken også kan la seg lodde.

Røret det er snakk om er det tykke som går fra framkant av motorrom og helt bak til torpedovegg,altså høytrykk siden av kjøleanlegget. Det ligger sammen med retur rør som er tynnere. Disse rørene selges selfølgelig kun som par selv om de bare henger sammen med klips. Tør ikke tenke på prisen på nye i.f.t å legge en stripe med loddetinn  :-\

Capritoo : Jeg skal spørre meg fram på Tess,Astrup o.l. Får jeg ikke tak i noe der så kan det hende jeg trenger de 5 cm du kunne avse  :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei Arvid.

Lodding av alu med det loddetinn som er i normal handel kan du bare glemme, om du kjenner noen som er gode på og sveise med TIG så bør det gå(det må være et AC-DC apparat).

Jeg har også vært borti den fyren som er på de fleste markeder, han er bestandig på Ekeberg markedet.

Stoppet å så på han engang og det så utrolig enkelt ut, men som som ofte ellers med slike luriumprodukter så antar jeg det trengs et godt handlag og mye trening for å få det til, det er ikke engang sikkert at du får det samme produktet som han demonstrerer. :o

Jeg er skeptisk til slike lurium ting fordi det forundrer meg at ikke alle seriøse sveisematriell leverandører fører det samme eller tilsvarende når det angivelig er så enkelt i bruk ::)

H.R

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei Arvid.

Lodding av alu med det loddetinn som er i normal handel kan du bare glemme, om du kjenner noen som er gode på og sveise med TIG så bør det gå(det må være et AC-DC apparat).

Jeg har også vært borti den fyren som er på de fleste markeder, han er bestandig på Ekeberg markedet.

Stoppet å så på han engang og det så utrolig enkelt ut, men som som ofte ellers med slike luriumprodukter så antar jeg det trengs et godt handlag og mye trening for å få det til, det er ikke engang sikkert at du får det samme produktet som han demonstrerer. :o

Jeg er skeptisk til slike lurium ting fordi det forundrer meg at ikke alle seriøse sveisematriell leverandører fører det samme eller tilsvarende når det angivelig er så enkelt i bruk ::)

H.R

Har testet dette, gjør du som fyren demonsterer, så fungerer det som bare det, ganske så sterkt er det også.

Var også meget skeptisk da jeg så det første gang, men bestemte meg for og prøve, selv om det nesten var for godt til og være sant.

Han er som slike selgere flest, taler i store ord, for engangs skyld så er det ikke bare tomt saglsgpjatt.

Alu'n han brukere i sin demostrasjon er sikkert valgt med omhu for best mulig resultat.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hva med noe fint 2-komponentlim? Om en bruker litt armering rundt røret samtidig så sitter det riktig så bra.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei Arvid.

H.R

Vi diskuterte sveising i samme slengen men røret virket veldig tynt,kan tippe 0,5-0,7 mm. Men som du sier ; en med erfaring og et godt apparat bør kunne fikse dette. Spørs om ikke røret blir demontert og prøvd sveist. Har og som Ståle nevner tenkt på armering og noe sterkt to-komponent men frykter det blir seendes helt forjævlig ut. Til det er jeg altfor forfengelig i bilholdet til å godta  ;)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tynne rør er høytrykk og tykke rør er lavtrykk. (med tanke på rør Diameter).. ligger nok på rundt en 3-5 bar i lavtrykk ved normale fylle forhold osv..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har også prøvd den lurium-tråden som heter Alutite. Og den fungerer. Det som var problemet når jeg skulle bruke den på et innsug, var at det krevdes veldig mye varme. Vil tro det fungerer veldig greit på ett slikt tynt rør. Den selges også på clas ohlson og gasolin.no

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Alutite fungerer veldig bra, kluet er tempraturen på det du skal lodde, alutite mener jeg har en smaltegrense på 350 eller 360 grader og aliminium har i overkant av 600 ikke arrester meg på disse tempraturene, men alutite har en lavere smelte grense en alu og du må derfor bryte aliminiumens naturlige overflate for å få alutite til å jobbe seg inn i aluen, det er ikke vanskelig vis du gjør det nøyaktig slik beskrivelsen sier, men for å gjøre det like lett og flott som han som demonstrere det skal du ha gjort det noen ganger,

Jeg har prøvd mye jalla alulodding men dette er faktisk den først jeg har prøvd som funker, og som er ok å jobbe med, bruk et stort munnstykke på propanbrenneren eller en turbo brenner så funker det, men vet du om noen som kan sveise tig skikkelig og har holdt på med alusveising litt så blir nok det en mere holdbar sveis en alutite

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Finn en flink TIG-sveiser! Utrolig hva de kan få til!

En på jobb har sett en som TIG-sveiset på en Coca-Cola boks..og alle vet jo hvor tynt gods det er i disse.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hørt med EBB Flowtech? Mener eg har sett bilder av at han har TIGsveist den nevte colaboksen..

finner ikke nr hans i slengen men Erik Bjørvik heter han nå ialefall..holder till i stavanger en plass.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hørt med EBB Flowtech? Mener eg har sett bilder av at han har TIGsveist den nevte colaboksen..

finner ikke nr hans i slengen men Erik Bjørvik heter han nå ialefall..holder till i stavanger en plass.

Takk for svar  :) Har bestilt alu-lodding fra Gasoline. Funker ikke dette så får jeg ta en tlf til EBB Flowtech.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Opprett ny...