Gå til innhold
Panhead

Forsikring - banekjøring ikke lenger dekket

Anbefalte innlegg

Fikk nye (årlige) forsikringspapirer fra IF som jeg satte meg ned og leste, mest fordi de har jekket opp prisen litt vel mye fra i fjor.

MEN, lenger ned står det også om hvilke begrensninger som gjelder og IF gjør oppmerksom på at heretter faller ALL banekjøring utenfor forsikringens dekningsområde. Enten det er konkuranse, trening eller fornøyelsesskjøring med eller uten tidtaking. Eneste untak trafikkopplæring for førerkort eller glattkjøringskurs i regi NAF/KNA.

Kan være greit å lese den lille skriften...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er det kaskobiten eller ansvarsbiten som de fraskriver seg fra? Jeg kan skjønne at de ikke vil gi kaskodekning for banekjøring, men så lenge det er lov å kjøre på bane skjønner jeg ikke at ansvarsbiten kan fraskrives.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er kanskje på tide at bilklubbene som arrangerer slik banekjøring tar kontakt med de ulike forsikringsselskapene og får klargjort en gang for alle hva som gjelder og ikke gjelder på dette området.

Personlig synes jeg at forsikringen kunne gjelde på bane like så godt som på landeveien. Det er jo tross alt bedre at man utforsker grensene på bane fremfor langs veien.

Jeg har nå vært med på ganske mange banetreff, og kan huske bare ett uhell. Og i det tilfellet var det snakk om så små skader at det nok var uaktuellt å bruke forsikringen. Men man kan ofte lese i avisen om utforkjøringer i høy fart med tildels store skader. I slike tilfeller kan selskapet etter skjønn foreta avkortning i erstatningen, noe som jeg synes er helt riktig. Jeg er ikke interessert i å betale høyere forsikringspremie fordi noen kjører idiot.

Men skade på egen bil er ikke det viktigste her. Det er ansvarsbiten som kan bli vond å svelge. Om du skulle være så uheldig å komme borti en annen bil, eller en tilskuer med fatale følger er du ille ute. Her er sjansen langt større langs veien enn på en bane der alle kjører i samme retning og publikum stort sett befinner seg på sikre områder.

Kan man få til en saklig dialog med forsikringsselskapene vil det være til stor gavn også for trafikksikkerheten. Nektes man forsikringsdekning på banekjøring vil mange kutte ut det, og heller finne ut av grensene for bil og sjåfør på landeveien for der gjelder forsikringen.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Som Pigland sier, er det kasko delen de kan gjøre dette med. Amsvars biten er regulert av vegtrafikkloven, og den kan de ikke vri seg unna så lenge det vi foretar oss på bane er lovlig.

De kan jo selvfølgelig gå tilbake på deg som forsikringstaker i ettertid dersom du har opptrådd uansvarlig (hva heter det på forsikrings språket), men det må jo i såtilfelle bevises / sannsynligjøres.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Forsikringen og regress, så skal det vel være dokumentert grov uaksomhet. Jeg undres også om det ikke ligger inne krav om årsakssammenheng for å oppfylle kravene.

frj

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er kanskje på tide at bilklubbene som arrangerer slik banekjøring tar kontakt med de ulike forsikringsselskapene og får klargjort en gang for alle hva som gjelder og ikke gjelder på dette området.

Personlig synes jeg at forsikringen kunne gjelde på bane like så godt som på landeveien. Det er jo tross alt bedre at man utforsker grensene på bane fremfor langs veien.

Jeg har nå vært med på ganske mange banetreff, og kan huske bare ett uhell. Og i det tilfellet var det snakk om så små skader at det nok var uaktuellt å bruke forsikringen. Men man kan ofte lese i avisen om utforkjøringer i høy fart med tildels store skader. I slike tilfeller kan selskapet etter skjønn foreta avkortning i erstatningen, noe som jeg synes er helt riktig. Jeg er ikke interessert i å betale høyere forsikringspremie fordi noen kjører idiot.

Men skade på egen bil er ikke det viktigste her. Det er ansvarsbiten som kan bli vond å svelge. Om du skulle være så uheldig å komme borti en annen bil, eller en tilskuer med fatale følger er du ille ute. Her er sjansen langt større langs veien enn på en bane der alle kjører i samme retning og publikum stort sett befinner seg på sikre områder.

Kan man få til en saklig dialog med forsikringsselskapene vil det være til stor gavn også for trafikksikkerheten. Nektes man forsikringsdekning på banekjøring vil mange kutte ut det, og heller finne ut av grensene for bil og sjåfør på landeveien for der gjelder forsikringen.

Er enig med deg her. Her burde vi på en eller annen måte gått sammen.

I England har det blitt stort dette med "trackdays" hvor de kjører som oftest på gamle flyplass rullebaner og andre baner for den saks skyld. Men i England har dem en egen forsikring på dette med banekjøring. Her betaler dem sånn 100-200kr i forsikring per dag dem skal kjøre på banen. Som en egen baneforsikring. Hvorfor ikke fått noe slikt her i Norge? At skal du på banen må du ut med 200kr i forsikring.

Med tanke på hvor lite ulykker det er på banekjøring så burde dette være noe forskrings selskapene kan svelge...

Samt de som kjører på landeveien ikke vil få en høyere forsikringspremie om noen skulle ha et uhell på en banekjøring.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Styret i KARN har allerede vært i kontakt med en del selskaper, men det var i sammenheng med å få til bedre betingelser for KARN medlemmer. Det viste seg å være ett fryktelig langt lerret å bleke, kollektive innmeldinger osv.....

Men dette er jo noe vi kan ta tak i og se om vi kan få ut noen svar. Tar det med på neste møte vi har.

Arve V

- med KARN hatt.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Med tanke på hvor lite ulykker det er på banekjøring så burde dette være noe forskrings selskapene kan svelge...

NJA det har vært flere og store skader på biler hos gatebil gjengen, bla annet en slitter ny porsche som presterte å hoppe over vollen etter langstrekka, med total havari som følge (og det er mange flere eksempler fra den gjengen, går i allefall en bil hver gang den gjengen arrangerer treff  :o

Har jo vært noen tilfeller av skade på mere siviliserte treff også :-[

Er jo ikke så vanskelig å skjønne at forsikrings selskapene vegrer seg for å belaste all sine kunder med resultatet av noen få sine eskapader ;)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Opprett ny...