Gå til innhold
@kaizer

justere tenning 1981 GTV6

Anbefalte innlegg

hei alle..

har satt i ny brukt 2,5liter motor i GTV6'en min. Motoren har sannsynligvis fått seg en smell under transport, måtte bruke fordeler fra den gamle motoren. Resultatet er at tenningen er 100% ute av kontroll:) Noen som har justert tenning fra "bunnen" og som har gode triks å tips. Har aldri gjort det før selv, trenger å få det inn med teskje:)

takker for svar.. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har du satt sammen alle deksler?

Dersom du ikke har satt på plastdekslet over registerreima er det litt lettere...

Som du vet er det 4 enheter som er styrt av reima. (Regner ikke med strammehjulet)

Veiv, kam, kam og tenning.

Om du VET at registereima er riktig på alle andre steder enn på tenninga er nemlig prosedyren litt enklere.

Fremgangsmåte ved antatt bare feil på tenninga:

1: Ta ut plugg nr 1 -Høyre foran og sjekk stempelets posisjon. - Hvis du har en god lommelykt skal du klare å se at stempelet er på topp, hvis ikke er en tynn trepinne greit å bruke. (Forutsatt at du ikke knekker den så den blir liggende i sylinderen!)

2: Se på veiva fra bilens høyre side. (Ser du i framkant av motoren, ser du reimhjulet som går til veia OG en liten pinne som stikker ut fra blokka)

Ved å rugge bilen i 5. gir skulle det gå greit å dra rundt motoren slik at pinnen på blokka liner opp med den første markeringen på hjulet som kommer rundt. Det er 3 markeringer med forskjellige bokstaver på reimhjulet, den første (Den du skal bruke) står litt unna de andre to. Jeg gjetter Merke1-3cm-Merke2-1cm-merke3.

3: Hvis tenningsmerket på veiva er på plass, og stempelet er på topp, er det på tide å se på fordeleren. -Jeg regner med at du har tatt ut denne og sett på den?

På den ene kanten er det en rett strek på godset: Om du holder en linjal på denne, skal linjalen lines opp med første delen av metallet på rotoren. Sett løselig fast, og du burde i hvert fall få start på greiene nok til å få justert skikkelig med stroboskop.

OBSOBSOBS! -Om du er i tvil om at registerreima har hoppet av, står du i fare for å knuse ventilene dine, så sjekk dette!

Enkleste metode: Om punkt 1 og 2 ovenfor er fullført, kan du se på reimhjulene på kammene - Dette er enklest om panseret er av, hvilket jeg antar om du har byttet motor: Stå foran motoren, og om du ikke har satt på plastdekslet ser du på den minste/blankeste delen av hjulet, her skal det på hver side være et bittelite hakk, og disse skal peke inn mot hverandre. -Hakket på venstre side (sett forfra) skal være på klokkal 3, og hakket på høyre side på klokka 9.

Håper du får liv i leiren igjen. - Om jeg har forklart for innnviklet får du heller si fra, så kan jeg legge ut en illustrert howto på teknisk.

Lykke til!

/Johnny

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

hipp hurra.. fikk start på motor.., til slutt!. brukte fremgangsmåten du forklarte, fant merkene på veivhjulet+merker på kam hjulene. De sto ikke kl. 9 og 3 men mer 1 og 11, så de sto noenlunde mot hverandre uansett.

Hadde litt problemer med fordeler. Fant merket på godset som du viste til, men klarte ikke helt å stille inn rotor. Tror ikke jeg helt forstod hva du mente:)

Etter litt frem og tilbake fikk jeg endelig start, men tenning var ikke god. Men ved å rotere fordeler litt, så fikk jeg til slutt relativt god gange på motor.

Må nok finjustere men pr nå ligger motor på 900-1000 rpm, og høres værtfall helt super ut!!!!:) 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Flottings!

Så lenge det er liv i maskinen er det håp!

Hvis du har et stroboskop er framgangsmåten slik:

Kjør deg en tur slik at motoren blir varm, og koble lampa på pluggledningen på plugg 1, husk at føleren må sitte på riktig vei, jeg har somlet mye med det der selv. Om du setter den på feil vei får du ikke blink i lampa. -Lett å finne jord, og hovedstrømmen sitter under et plastdeksel på bilens høyre side øverst på torpedoveggen.

Du trenger ikke å koble fra noe vakuum eller noe slikt. Det er litt trangt å se mellom motoren og radiatoren, men det går.

Du skal sette tenninga(vri fordeleren) slik at det første tenningsmerket kommer omtrent på pinnen på veivhjulet. Når du drar på litt turtall (Strekker deg over og drar i gasshendelen på motsatt side av plenumet) ser du at tenningsmerket flytter seg mot tenningsmerket nr. 2.

Jeg har funnet ut at det er litt rom for egenjustering her, og du hører og merker selv hva som gir best setting. Det er vel best å prøve å holde seg innenfor merkene, men LITT justering kan gi deg forskjell på tomgangen og ikke minst hvor lett det er å få start på motoren når den er kald/varm.

Ang tenningsmerkene på kamhjulene: Når du setter på plastdekslet over registerreima, har dette dekslet 2 lokk med en diameter på ca. 7cm som sitter rett foran hvert sitt kamhjul, og når du vet om det, er det mulig å pelle av disse. -De har nemlig en liten indikatorpil som du kan bruke som rettesnor mot merkene på kamhjulene.

Jeg tror at det er mer som en røfflig indikasjon på at de sitter riktig, og jeg har ikke brukt disse selv. Når du tar av toppdekslene er det merker der også som jeg tror gir litt bedre nøyaktighet. Men hey, hvis maskinen går er det jo bare snakk om små justeringer så er du der!

Kos deg med bilen din!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Opprett ny...