Gå til innhold
Guarneri del Gesù

Stående eller rullende start...?

Anbefalte innlegg

Vi kjører annenhver racinghelg stående og rullende start, så da er det vel stående denne gang. Jeg kan forstå at man argumenterer for hva som er best for bilene, men jeg ser vel like mye farer som fordeler med rullende start når det kommer til rullende start. Og stående start er jo festligere da :-)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

stående er jo både morsomere og sikrere :o selv om det kansje er litt hardere for mekanikken, så er det betraktelig større sjangs for platekontakt i første sving med rullende start, så tror summa sumarum at det er bedre for bilene med stående start 8)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dette har vært diskutert i styret etter første løpshelg. Det ble enighet om annenhver som veloce sier. Dette er alle deltakerne informert om. Begge deler har fordeler og ulemper omhverandre.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bare ulemper spør du meg! Dette var leit.

Hadde det ikke vært en ide med en mailrunde der folk svarer hva de foretrekker? Så dette blir avgjort på skikkelig vis, ikke bare med en håndsopprekning der garantert ikke alle hadde tenkt over saken?

:)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Synes vi skal ha Le Mans start:

The race traditionally began with what became known as the Le Mans start, in which cars were lined up alongside the pit wall in the order in which they qualified. The starting drivers would stand on the opposite side of the front stretch. When the French flag dropped to signify the start, the drivers would run across the track to their cars, which they would have to enter and start without assistance, before driving away. This became a safety issue in the late 1960s when drivers would ignore their safety harnesses, a recent invention. This led to drivers running the first few laps either improperly harnessed due to attempting to do it while driving or sometimes not even harnessed at all, leading to several deaths when cars were involved in accidents due to the bunched field at the start.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja dette hørtes jo ut som det sikreste alternativet :D haha.. ;)

men helt seriøst, hva er fordelen med stående start forutenom at ingen trenger å kjøre pace-car?? Jeg for min del Har ikke kjørt så altfor mye løp og syns det er ganske skummelt å skulle dra igang for full pupp når det står en noen få meter foran meg og jeg ikke vet om han flytter seg samtidig.. :-/ eller om jeg plutselig sitter i en halv sud fordi jeg fikk en i bakfra..

I tillegg er det jo som nevnt tidligere ikke akkurat det beste for bilen.. Ikke min iallefall som ikke har noe heftig girkasse eller clutch som tåler en sånn belastning.. Heldigvis for min del har jeg ikke sperre men uansett syns jeg det er unødvendig med stående start..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er fordeler og ulemper med begge startalternativene i forhold til sikkerhet. Det er også en konkurransefordel for enkelte i forhold til hvilken metode som velges.

Argumentet med hva som er best for bilen synes jeg er ganske underordnet. Hvis man er så bekymret for bilens ve og vel kan man jo delta på bilutstilling istedet, og føreren er jo dessuten ikke forpliktet til å dumpe clutchen ved 6000 o/min.

Det som er helt sikkert er at det blir stående start førstkommende helg, noe som ble annonsert for snart et halvt år siden, og jeg ser ingen grunn til å starte en debatt på noe som allerede er vedtatt. Hvis man ikke er enig i hvilke regler som styret i CI setter, bør man sende en epost til [email protected] med en faktabasert argumentering slik at de kan behandle det i et styremøte, og evt. endre på dette til neste sesong. En "e-posthøring" for deltagerene er kanskje en god idé, men jeg ser ikke helt hvorfor folk skal svare anderledes på det enn en handsopprekning.

For meg personlig spiller det liten rolle hva de velger, jeg kjører så dårlig uansett, men det var jo gøy med stående start da :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Glad det er et fritt land, og at jeg kan diskutete det jeg vil..

Kommentaren min var vel heller ment som at du burde sende en e-post til styret med dine synspunkt, slik at du kan påvirke neste års start-reglement. Årets reglement ble annonsert for lenge siden. Det er ikke sikkert det du skriver her blir tatt opp i et styremøte, men en e-post til styret er de forpliktet til å svare på.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Stående start  er "faktisk ", en utbredt måte  å starte et billøp på, både i asfalt racing og rallycross, og bilene bør tåle disse påkjenningene.

Om løpet defineres som "bilcross" er vel mere avhengi hvordan man kjører etter starten har gått ;)

FAM

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja jøss.. men nå må vi ikke glemme at denne serien i utgangspunket skulle være en lavbudsjettserie der man ikke nødvendig vis måtte bruke masse penger på å hevde seg. Når noen stiller med qadruppel AP racing sinterclutch til astronomiske summer, og andre kjører med en slitt standardclutch med 250000 km på ryggen så sier det seg selv hvem som tjener på stående start. De med mest penger..

Med rullende start så blir det hele mye mer spennende spør du meg.. Følelsen av å rulle ut av langsvingen med biler på alle kanter og vente på grønt lys er milevis bedre enn å vente i 10 minutter på at alle bilene skal stilles opp på plata. Man får også strekt feltet mer med rullende start, og det er mindre sjanse for kontakt i første sving, samt at det er mer skånsomt for bilene!

Og Bård.. flaks for deg at du skal til Lyngås for å se rallycross til helga da..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er i utgangspunktet enig i at stående start kan medføre økt spenning i startene våre, både på godt og vondt.

En ting er jo at man kan kvele bilen, men det andre er jo at man kan bomme på lampa/flagget og rett å slett ikke få med seg starten.

Har sette flere starter som tilskuer der bilen bak har gått i rumpa på den forran.

Mitt argument mot det er i bunn å grunn at vi har et veldig varierende ferdighetsnivå blant oss,

når det er sagt er jo ikke sikket det er den ferske som kveler bilen, det kan skje hvem som helst.

Selv om jeg skulle ønsket vi kunne ha rullende start som en fast måte å starte på, har jeg respekt for reglene å holder meg til det.

I tilleg har man jo dette aspektet at en stående start er mye hardere for bilene, uansett hvilken stand den er i.

BTW, jeg er en av de med quadruppel tilton sinter clutch, og har faktisk konkuransefortrinn ved en stående start, men likevell er jeg imot :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja jøss.. men nå må vi ikke glemme at denne serien i utgangspunket skulle være en lavbudsjettserie der man ikke nødvendig vis måtte bruke masse penger på å hevde seg. Når noen stiller med qadruppel AP racing sinterclutch til astronomiske summer, og andre kjører med en slitt standardclutch med 250000 km på ryggen så sier det seg selv hvem som tjener på stående start. De med mest penger..

Med rullende start så blir det hele mye mer spennende spør du meg.. Følelsen av å rulle ut av langsvingen med biler på alle kanter og vente på grønt lys er milevis bedre enn å vente i 10 minutter på at alle bilene skal stilles opp på plata. Man får også strekt feltet mer med rullende start, og det er mindre sjanse for kontakt i første sving, samt at det er mer skånsomt for bilene!

Og Bård.. flaks for deg at du skal til Lyngås for å se rallycross til helga da..

Uttalte meg bare som ivrig tilskuer jeg , det er en helt egen spenning å se bilene stå der samlet for så

å se alle klemme til ut fra start ....øker jo også sjansen for de med bra timing i starten for å kjøre seg raskt

opp mange plasser .

Snakker vi økonomi her så legges jo mange her masse kroner i hjuloppheng , bremser osv , det kan da ikke knekke

budsjettet med litt heftigere clutch ! Selv i billigeste form for motorsport bilcross praktiseres stående start og det

er noe racersjafører og bilene som deltar i en racingserie bør beherske mener nå jeg !

Synd jeg ikke får med meg helgas løp , men denne gangen frister Lyngås mye mer...

Lykke til til alle deltakende uansett  :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kanskje vi skulle innført obligatoriske 1001-1002-1003 klistremerker i italienske farger? Skjerpings folkens, ikke gjør dette vanskeligere enn det må være og fjern skylappene :D Forøvrig er du allerede blant de raskeste bilene Ola, så flere fortrinn trenger du ikke ;)

Stian S, sofasittende start førstkommende helg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er ikke bare snakk om fortrinn, har bare en dårlig slitt clutch som gjerne skulle fungert ut løpene.. Ikke bare i starten...

Pluss at jeg som sagt ikke ser en eneste fordel med stående. Det er kjedelig i forhold.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Haha, nettopp.... :D

Jeg har ingen fortrinn i klasse to lengre uansett stående eller rullende start, selv med sinterlamellclutch (til 600 kroner hos Paul Spruell).

Neste år blir det nok klasse 3 på bredrumpegammer'n for min del.

Lykke til med stående start alle mann - tenk på tilskuerne!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Haha, nettopp.... :D

Jeg har ingen fortrinn i klasse to lengre uansett stående eller rullende start, selv med sinterlamellclutch (til 600 kroner hos Paul Spruell).

Neste år blir det nok klasse 3 på bredrumpegammer'n for min del.

Lykke til med stående start alle mann - tenk på tilskuerne!

Feiging!

Den bilen din har ingenting i klasse 3 å gjøre! å det vet du godt!

Der nede kommer du til å vinne på walkover!

Er du blitt pokalhungrig Stian ? ;)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jepp. Jeg ELSKER pokaler. Det er det som betyr mest av alt. Dessuten har du en halv halvliter mer enn meg, ekstra sett med tennpluggledninger, astmaspray og lakkeringsjobb helt uten luftmotstand. Jeg er sjanseløs! Vi får se etter alle vinterprosjektene mine som jeg skal gjøre i begynnelsen av april neste år...BE AFRAID!!!

Break a valve...tji hi

Stian

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Opprett ny...