Gå til innhold
sidekick

Ventilras på Alfa motorer.

Anbefalte innlegg

Jeg ser at flere og flere av Alfaene med den nye twin-cam motoren ( 16V )

har hatt ventilras. Flere av de annonserte bilene har fått overhalt toppen eller fått ny motor.

Hadde selv problemet med min 145 2,0 for noen år tilbake og da var det splinten i reimhjulet

som knakk.

Jeg har også forhørt meg med Bergens kanskje fremste motorverksted og de kan

bekrefte at det er få motorer som har så mange havari som Alfa. De bekrefter å ha overhalt et stort antall

topper.

Jeg har en sønn som vurderer  en 156, 166 eller t.o.m kanskje en GTV, men blir jo litt skeptisk

når jeg hører om alle som har vært uheldig.

Det tryggeste er vel å kjøpe V6. ???

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg ser at flere og flere av Alfaene med den nye twin-cam motoren ( 16V )

har hatt ventilras. Flere av de annonserte bilene har fått overhalt toppen eller fått ny motor.

Hadde selv problemet med min 145 2,0 for noen år tilbake og da var det splinten i reimhjulet

som knakk.

Jeg har også forhørt meg med Bergens kanskje fremste motorverksted og de kan

bekrefte at det er få motorer som har så mange havari som Alfa. De bekrefter å ha overhalt et stort antall

topper.

Jeg har en sønn som vurderer  en 156, 166 eller t.o.m kanskje en GTV, men blir jo litt skeptisk

når jeg hører om alle som har vært uheldig.

Det tryggeste er vel å kjøpe V6. ???

V6 er jo definitivt mest gøy ;) Men ellers hjelper det betraktelig å bytte kammreim i følge intervaller, og samtidig sørge for at nødvendige strammehjul og eventuelt vannpumpe også byttes ;)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ikke uten grunn fiat/lancia skrotet vi har fått platet i en generasjon modeller har fått tilnavnet "pappmotor" på godt og vondt. ;) OG RR sitt tips er faktisk utrolig godt og veldig forebyggende.  ;D

Trøst deg med at det er en helt annen produsent som holder liv i motorverksteder og skaffer eiere utbytte :), nemlig vw/audi. Her ikke bare raser det registre og ventilsalater, men flere av motor konstruksjonene er så svake at de må overhales og påkostes opptil 50-60 lapper i register, ventil topp konstruksjonen allerede fra rundt 130000 km.....

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

At Audi er en av værstingene fikk jeg også høre fra samme hold.

Splinten i reimhjulet er vel ikke en del av servicen, men bør vel skiftes samtidig i så fall ?

Det er flere enn meg som har fått havari på grunn av den.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

V6 og JTD regnes som mer solide konstruksjoner, sammen med den gamle 8V TS motoren. Men hva med de nyere JTS motorene, er de like dårlige?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Største problemet med "pappmotoren" er vel at de i sin visdom / higen etter kostnadskutt brukte plastikk i vitale deler. Vi som har levd en stund vet hva som skjer med plastikk når det blir gammelt.... det sprekker. Det er skjeldent reima i seg selv som er problemet, men plasthjul/strammere som ikke blir byttet samtidig med reima og dermed blir stående for lenge og til slutt gir etter.

Dersom din håpefulle skulle velge en med "pappmotor" så er det viktig å sjekke hvordan ting er gjort, selv om serviceheftet er fullt av stempel. Men som "hardcore" gutta sier, velg V6 så er mye av problemet borte. Eller som meg, diesel.. hrmpf... ;D

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tror faktisk det er reim og et visst antall hjul på V6 også! Særlig på de V6'ene som er i 156, og 166 (unntatt 166 og GTV V6 TB, som er en 12V.)

Et havari på V6 24V er visst ikke gratis, det heller..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

registerhavari på Alfa's TS 16v motorer hører man mye om.

Men i Fiat sine modeller som har i grunn den samme motoren(annen topp), hører man ikke så ofte om havari?!

Vet selv at ofte så ser deler like ut osv, men produsent er av og til forskjellige. Dette vil og gi andre materialkvaliteter + + + ..

Jeg kjørte nettopp 9000km over reg.reim bytte på min motor. ikke noe problem.. flaks eller gode deler?

Er det noe i det jeg tenker på her eller er det bare jeg som ikke har fått med meg noe? (sånn seriøst liksom...)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja 1.8 TS motoren er vel stortsett den samme som Fiat tar ut 103 og 131 hk av med annen topp? Og kjenner ikke til mange problemer med Fiat-motorene. Så er det virkelig en pappmotor, eller er det slik at ras vs ikke ras kan forklares med ulike materialkvaliteter, at Alfa kjøres hardere enn Fiat, at Alfa strekker strikken litt lenger enn Fiat ved å ut 144 hk av samme motor eller at Fiat'ene kjøres lenger og dermed får byttet reg. reim kit innen delene sprekker pga elde... Det har også stått enkelte Alfa'er med 1.8 motoren til salgs og km stand godt over 300 kkm....

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja 1.8 TS motoren er vel stortsett den samme som Fiat tar ut 103 og 131 hk av med annen topp? Og kjenner ikke til mange problemer med Fiat-motorene. Så er det virkelig en pappmotor, eller er det slik at ras vs ikke ras kan forklares med ulike materialkvaliteter, at Alfa kjøres hardere enn Fiat, at Alfa strekker strikken litt lenger enn Fiat ved å ut 144 hk av samme motor eller at Fiat'ene kjøres lenger og dermed får byttet reg. reim kit innen delene sprekker pga elde... Det har også stått enkelte Alfa'er med 1.8 motoren til salgs og km stand godt over 300 kkm....

Uten ta jeg kjenner detaljene i motorene, så tipper jeg at reimene på alfas motorer har flere bøyer en tilsvarende Fiat motorer. Det er i all hovedsak anntall bøyer som tar knekken på disse reimene ;)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Gå for v6, de er mye bedre enn det meste av andre motorer så finnes på veien. TS motorene hadde jeg holdt meg langt unna! Det er noe skikkelig søppel!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hva er grunnen til at Alfa's motor skal ha fler bøyer?

Balanseakslene blir drevet av en annen reim.

Timing7.jpg

Og her har du bilde av Fiat's motor, som står i Coupe.

http://www.carsfromitaly.net/fiat/popups/1p8vvt_eng.html

Dette er twin cam motorer hvor det generelt, av naturlige årsaker, er verre å tilpasse reimen enn ved en single cam motor. Du kan tenke deg en reim som går rundt ETT drev(eks firrer 8v/V6 12V), reimen griper rundt flere tenner på drevet og har da mindre fare for å hoppe av ved belastning. Alfa liker nok ikke å kopiere andre, kanskje de derfor har bare ett hjul under venstre drev som er lenger inn mot midten. Derfor er det en ekstra sving til(det hvite hjulet), slik at reimen går rett ned igjen. Man kunne gjort det så enkelt som Ford, og hatt et hjul mot midten for hvert drev slik at reimen går godt rundt drevene, og så rett ned mot veiven. Da er det mindre svinger, og reimen griper bedre, Ford har ingen problemer med reimene.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Greit nok at Ford ikke har det problemet, men det er jo ingen faktor her uansett.. 2 like motorer konstruert av Fiat, men som blir levert både med Fiat-emblem og Alfa Romeo-emblem der det tydligvis er noe som gir "Alfa Romeo"-motoren en svakhet... Så hva utgjør svakheten på "Alfa Romeo"-motoren....?!?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Trur iallefall att det som gjer forskjell på 8v og 16 ventileren er akkurat det,altså 8v meir å åpne og lukke uten att reima har blitt forsterket vesentlig.Same gjelder 12v kontra 24v,ganske mange av desse også som har rast.Dette sjedde meg også,her var både reim og ruller like heile,men taggene ga seg.(ja,skulle jo ha bytta for tusen av km og fleire år sia)

Att ikkje dette skjer på fiat motorene er nok ein sannheit med modifikasjoner,men effektuttaket er jo mindre då.

Ellers er det ganske mange bilprodusenter som har hatt eller har dette problemet,ikkje få som har redusert intervallene sine.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Trur iallefall att det som gjer forskjell på 8v og 16 ventileren er akkurat det,altså 8v meir å åpne og lukke uten att reima har blitt forsterket vesentlig.

Er med på den tanken. hvertfall om man tenker 2.0 8v/16v-Turbomotorene som står i Thema, Delta, Croma, Coupe osv. samt alfas v6 med henholdsvis 12v og 24v..

Men de motorene vi nå snakker om er begge 16v, så da må det jo være noe annet...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

En kompis av meg kjorer Norges trolig tidligste 156 (registrert sommeren 1997). Han kjorer som en 'idiot" aaret rundt, bilen har gaatt over 200 000 men ALDRI havarert paa noen maate.

Det jeg tror kanskje spiller inn her er at gjeldene bil kjores alltid paa service NAAR DEN SKAL, og jobber utfores med kvittering.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Men de motorene vi nå snakker om er begge 16v, så da må det jo være noe annet...

Det kan hende det er hardere ventilfjærer i Alfa-motoren? Da er belastningen på reima litt større og etter et par millioner ventilløft så ryker den ene før den andre.

Så lenge en følger skiftintervallene og får kvittering som det sies her så er det ingen grunn til bekymring. På samme måten som peilepinnen til olja har et minimums-merke så har reima et gitt skiftintervall. Velger man å ignorere begge deler så kan det gå åt skogen...

Hvilke skiftintervall har Fiat-motorene?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Svakheten på 16V TS viser seg vel ofte og være strammehjulet. Så kan man spørre seg om det er samme material på Fiat.

Ellers så skal intervallet for reggreimskift justeres etter bruk. En bil er beregnet til vanlig bruk, kjøre til butikken, jobben..  Alfaer går vanligvis "hakket" hardere enn fiater, er ikke mange som endrer på intervallet deretter.

Er dessverre enkelte som bare bytter reimen uten strammere og løpehjul også.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

En kompis av meg kjorer Norges trolig tidligste 156 (registrert sommeren 1997). Han kjorer som en 'idiot" aaret rundt, bilen har gaatt over 200 000 men ALDRI havarert paa noen maate.

Det jeg tror kanskje spiller inn her er at gjeldene bil kjores alltid paa service NAAR DEN SKAL, og jobber utfores med kvittering.

Eg har også ein 156 98mod med 215000km på telleren uten att kamreima har gått,så det går ann.Når desse kom på markedet var det 5år/120000km intervall,det kosta nok ein del.Iallefall rykte sitt.

Så kan det nok henda att alfaene er kjørt litt hardere enn fiatene og kansje fiatfolk er flinkere til å passe på å bytte reimene sine.Mange faktorer som speler inn,men tviler på att det er sjølve reima som er forskjell iallefall.Ingen er vel verre enn lancia sine til integralen og 155Q4?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Eg har også ein 156 98mod med 215000km på telleren uten att kamreima har gått,så det går ann.Når desse kom på markedet var det 5år/120000km intervall,det kosta nok ein del.Iallefall rykte sitt.

Så kan det nok henda att alfaene er kjørt litt hardere enn fiatene og kansje fiatfolk er flinkere til å passe på å bytte reimene sine.Mange faktorer som speler inn,men tviler på att det er sjølve reima som er forskjell iallefall.Ingen er vel verre enn lancia sine til integralen og 155Q4?

Sånn som dere prater skulle man tru at, det er regelen at reimene ryker på en bil, er jo ikke slik :o gret nok at det har vært en del reimbrudd, men det er ganske lang unna at rema ryker på ALLE :P

Trekk dere ett skritt tilbake og trekk pusten dypt, gjenta så etter meg: 16V TS motor har en svakhet med reima, så husk å bytte reim og strammehjul på riktige intervaller, så går det bra 8)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Både 166en, og 156en vi har nå. 166en hadde 2.0 og 156en har 1.8 har begge problemer. 166en kødda en del og nå kødder motoren på 156en.... Nå snakker jeg ikke om noe ras, men det er ALTID noe kødd med disse motorene føler jeg... Og det er det ikke bare jeg som mener....

Mitt råd kjøp JTD eller V6 og hold deg unna TS motorene. Det skal vertfall jeg gjøre ved neste bilkjøp....

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Både 166en, og 156en vi har nå. 166en hadde 2.0 og 156en har 1.8 har begge problemer. 166en kødda en del og nå kødder motoren på 156en.... Nå snakker jeg ikke om noe ras, men det er ALTID noe kødd med disse motorene føler jeg... Og det er det ikke bare jeg som mener....

Mitt råd kjøp JTD eller V6 og hold deg unna TS motorene. Det skal vertfall jeg gjøre ved neste bilkjøp....

Vel,hvis eg leser om 164 din tykkjer eg att det er litt kødd med den også!!!!Att det har vore ein del problemer med kamreim og variator på desse motorene er ikkje til å kome unna.Men skifter du i henhold til annbefalinger og vanlig service er det ein fantastisk motor.Turtallsvillig som få og leverer meir enn nokon andre 2,0l frå denne perioden.Ikkje for ingenting att EVO hyllet denne motoren som den beste 2,0l i si tid.Og det er faktisk det som gjer att eg gidder å holde på med Alfa,ikkje att den er feilfri i 100000km.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Opprett ny...