Gå til innhold
Gjest Joachim89

reg.reim bytte på 156 TS, hvem har lov?

Anbefalte innlegg

Er det slik at jeg MÅ bruke et Alfa verksted for å få benytte garanti itilfelle noe skulle skje i senere tid?

Vi har kun et her i M&R, og der tenker de kun penger, penger, penger....

Alle deler inkl vannpumpe og variator har jeg selv, så hva bør jeg kunne forvente av pris? 

Ville kanskje lønt seg å ta seg en Sverige tur i samme slengen om de har lavere priser der borte på arbeid, men vet ikke hvilke regler som gjelder når man kommer til garanti på reg.reim.

Noen forslag?

Mvh Joachim

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har du lyst, har du lov, er det noe som heter. Det er jo du som bestemmer hvem som har lov til å skifte reg. reim på din bil....

Spør litt rundt og få priser på jobben, samtidig spør du hvilke garantier de gir i etterkant. Så setter du deg ned og vurderer hvem du vil satse på...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

...og for å presisere litt: Garantien som gis har ingen ting med Alfa Romeo å gjøre. Det er verkstedet som gir garantien så du kan bruke hvilket som helst verksted for å bytte reim. De fleste verkstedene gir vel tre år så lenge de får bytte både reim og strammehjul. Om en kommer med delene selv så tror jeg ikke verkstedet vil gi noen garanti på byttet så det beste for alle parter er om en lar verkstedet skaffe delene selv.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ok, takk for tips.

Nå er det slik at jeg allerede har alle delene, så det sier seg selv at jeg ikke kjøper dobbelt opp.

Får høre på priser både her rundt og i Sverige.

Mvh Joachim

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nå er det slik at den reima er kjent for å ryke, og når motoren ikke lenger er orginal og jeg gjerne kjører på høyt turtall, så ville jeg hatt dårlig samvitighet av å kjørt den uten garanti på reima.

Og det er jo en "billig" forsikring sammenlignet med hva det koster for en ny motor etc.

Mvh Joachim

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

svipptur til Trondheim og besøke doktor knut hos autosportiva?

regner med prisen der er konkurransedyktig :)

977 44 020

eller

knut@autosportiva.no

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nå er det slik at jeg allerede har alle delene, så det sier seg selv at jeg ikke kjøper dobbelt opp.

...Men om reima skulle ryke eller miste tennene så kan du jo ikke klage på reima siden du kjøpte den selv?  Da må du i såfall ta det opp med den du kjøpte reima av og da er du like langt uansett hvem som skifter reima. Det eneste du kan klage på da er arbeidet som er utført og det viser seg ganske fort om det er godt nok eller ikke :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

...og for å presisere litt: Garantien som gis har ingen ting med Alfa Romeo å gjøre. Det er verkstedet som gir garantien så du kan bruke hvilket som helst verksted for å bytte reim. De fleste verkstedene gir vel tre år så lenge de får bytte både reim og strammehjul. Om en kommer med delene selv så tror jeg ikke verkstedet vil gi noen garanti på byttet så det beste for alle parter er om en lar verkstedet skaffe delene selv.

Garanti er en ting. Vel så viktig er norsk lov.

Det er lov om håndtverkertjenester som regulerer forbrukernes rettigheter ved reparasjon av biler.

Litt info om saken fra Forbrukerrådet:

http://forbrukerportalen.no/faq/1024487505.95

Ellers er det vel få som matcher prisene til SnapDrive...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hmm, har hørt litt rundt her, men det er få som vil begynne å skru på bilen, pga det er en Alfa..

Får heller prøve å ta seg en tur opp til Trondheim :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bytt sjøl, så vet du at det blir ordentlig gjort. Jeg hadde ikke turt å la noen andre tukle på min bil på den måten..

http://www.alfaworkshop.co.uk/cambelt_change_16_18.shtml

Kjøp en sånn på Biltema, så slipper du å ta av toppdeksene også..

Noe dritt hvis reimhjulene står feil .

Det sjekker man seff ved aa dra motoren noen runder rundt med egnet verktoy, innen man vrir paa tenningen. :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Forresten, hva er hovedårsaken til at reima ryker på disse bilene?

Er det stor sjangse så lenge man følger 3år/60000km?

Er jo endel penger å spare med å gjøre det selv, men vil heller ikke kjøre med dårlig samvitighet for å si det slik.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bytt sjøl, så vet du at det blir ordentlig gjort. Jeg hadde ikke turt å la noen andre tukle på min bil på den måten..

http://www.alfaworkshop.co.uk/cambelt_change_16_18.shtml

Kjøp en sånn på Biltema, så slipper du å ta av toppdeksene også..

Noe dritt hvis reimhjulene står feil .

Ja, hvis de allerede står feil ved demontering. Men da blir det jo hverken bedre eller dårligere enn det var før?!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er jo endel penger å spare med å gjøre det selv, men vil heller ikke kjøre med dårlig samvitighet for å si det slik.

Det koster snart ikke mer for en brukt TS-motor enn det koster å bytte reg.reim så da er det vel ikke så farlig med garanti etc... Like greit å gjøre det selv?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er jo sant.

Får bare hive meg på det, er jo ikke noe hokus-pokus.

Er det enkelt å bytte variatoren?

Jeg bestilte med slik låseverktøy, men har null erfaring med variatorbytte.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

heisann

her står alt du trenger å vite om variator-bytte..

http://home.hccnet.nl/jaap.bouma/PhaseVariator.htm

eller her:

http://www.alfaromeoti.com/Alfa%20Romeo%20TI/brochures/The%20cam%20variator%202%20twin%20spark.pdf

variatoren sitter som regel veldig godt fast i kamakslingen.. stor skrustikke og spesial-tool er et must..

ta deg god tid, dette er plankekjøring dersom man følger bruksanvisningen og bruker sunn fornuft..  ;D

Rgds

F

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Opprett ny...