Gå til innhold
AlfaAlfa

Tannstang/styresnekke 156 - bytte

Anbefalte innlegg

Hei,

pust ut, dette kommer til å ta tid:

Tips:

Ha en rekke papptallerkner og en tusj klar slik at du kan merke papirtallerknen med tekst om hvor du fjernet muttre og bolter slik at de ikke blandes eller forveksles.

Les igjennom guiden og ta en kikk under bilen og de ulike delen som skal av så du får en fortståelse av hva som skal til.

Sett bilen på rampe/heis med fremhjulene pekende rett frem (sjekk at det er rett frem)

Merk av på rattet mot plasten foran ratttet hva som er posisjonen for rattet der hjulene peker rett frem

Tøm beholderen/reservoaret for servoolje. Her kan du bruke en stor sprøyte og litt slange.

Inne i kupeen ved pedalene: skru ut nederste bolten nærmest styresnekken på universalleddet.

Ta av forhjulene og plastinnerskjermene.

Ta av ytre styreledd. Og skru av muttern som fester det lille staget som sitter på nedre fjærben

Ta av eksosrør fra manifold til første lyddemper. OBS noen sier du kan komme til uten å ta av dette.

Sett en jekk eller lignende som støtte for differensialen. Skru løs de tre boltene som holder det bakre motorfestet. dermed er også det faste festet til eksosen løs. Nå kan du foriktig ta bort støtten under difterensialen.

Skru løs girspak og håndbrekkfeste/holder med 2 bolter bak på dette og muttre som sitter foran på den.

Sett en jekk eller annet støtte under fremre subframe eller bjelken som går mellom nedre bærearmer. Og skru løs 6 bolter som holder denne på plass og la den løs ved å senke jekken.

Gå inn ved venstre hjulbue og ta løs slangene til servostyringen. To bolter som sitter og holder slangene fast på styresnekken. Slangene og boltene må du holde ren og fri for skitt helt til du skrur dem på den nye styresnekken!

Skru løs muttern som holder festebraketten til styresnekken med kablene til girvelger fra styresnekken.

Skru deretter ut de to store boltene som sitter under styresnekken og ta ut styresnekken fra høyre hjulbue.

Og montering er i motsatt rekkefølge...

Jeg har bilder for dette, men kom gjerne med spørsmål! For meg tok dette for lang tid og jeg brukte verksted til dette...

Lykke til!

Alfa^2

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nei, den har tannstangstyring, og den delen som er beskrevet som styresnekke over heter tannstangen.

Men det ble spurt etter hvordan å bytte styresnekke på en 156 og for meg er det viktigste å hjelpe vedkommende til at delen blir byttet på rette måte. Og at vedkommende blir hjulpet. Ingen god pedagog ville jeg tro.

Jeg håper at vedkommende som spurte ikke egentlig mente at han ville søke opp en styresnekke og så bytte den. Styresnekker er vel strengt talt det man finner på mekaniske styringer i båt. Noen kaller "recurculating ball" styring for styresnekke, og dem om det.

Håper de som skal skifte denne delen finner den rette biten et eller annet sted i bilen!

Mvh

Alfa^2

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Opprett ny...