Gå til innhold
Mr.Dreng

Fiat 127 prosjekt

Anbefalte innlegg

Da er endelig prosjek Fiat 127 igang etter ett års ventetid!

Fått ett fint sted å stå for å kunne lage en ganske så grei 127 ;)

Planen er :

Halvbur, rallyseter og sæler, coilovers forran, hjemmelaget justering bak, 7*13 forran og 8*13 bak, nytt eksosanlegg 2,5",Abarth grenrør,Abarth kam, MSD Ignition, Triger sats(montert) ,40 weber dcoe(montert) ,Tarox klosser og skiver,FilterKing bensintrykksregulator, Facet bensin pumpe, plast bensintank i baggasjerom, og en del letting av bilen!

post-3154-1477932647497_thumb.jpg

post-3154-1477932647701_thumb.jpg

post-3154-14779326479956_thumb.jpg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Så dette blir Corsavogn? For du gidder vel ikke gjøre alt dette, for så bare tøffe rundt på gata? Kravet er foresten blitt 6-punkts bur i Corsa, men du kan jo kjøre med halvbur på veien, og bare skru inn de fremre stagene på Rudskogen.

Stilig vogn!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hadde egentlig tenkt å bare tøffe rundt på gata, men er ikke mye som skal til for å lage den klar for Corsakjøring !

Hva er kriteriene for å kjøre CorsaCup ?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hadde egentlig tenkt å bare tøffe rundt på gata, men er ikke mye som skal til for å lage den klar for Corsakjøring !

Hva er kriteriene for å kjøre CorsaCup ?

Stort sett det du planlegger. Du kan kjøre med skilter på bilen, og kravet til dekk er at de skal være gategodkjent (nesten alle har "R-dekk"). Du må klare sikkerhetskravet til NBF, som i hovedsak er 6-punkts bur, godkjent stol og belter (pass på at det er datomerking på disse, maks 5 år gamle), og hovedstrømsbryter som kan brukes både inne i bilen og fra utsiden.

Ut i fra planene dine virker det som du kommer i klasse 4, og "CoppaMilleTreCento", som er lett trimmede Autobianchi A112 Abarth, Fiat 600, Fiat Uno (med Punto 16v motor), og kanskje noen 127 og 850 i tillegg. Neste år er det trolig mer enn 10 slike biler på startfeltet (7 i år), så det kan jo ikke bli annet enn moro.

Mer om serien finner du her: http://corsaitaliana.no/

Det er postet litt info, bilder og video fra løpene i trådene her: http://cuoresportivo.no/index.php?board=17.0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk skal du ha! Da blir det kanskje Corsa Cup da hehe!

Men hva hvis jeg setter inn en 1300cc motor fra Fiat 127 Sport på 75hk(orginalt), må jo trimme den litt, hvem klasse går den inn under, klasse 4 ?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk skal du ha! Da blir det kanskje Corsa Cup da hehe!

Men hva hvis jeg setter inn en 1300cc motor fra Fiat 127 Sport på 75hk(orginalt), må jo trimme den litt, hvem klasse går den inn under, klasse 4 ?

Det kommer an på vekten på bilen. Man estimerer effekten basert på en kalkyle. Se her for regler, og link til Exel-ark som regner ut klassen http://corsaitaliana.no/content/view/14/27/

Du kommer trolig i klasse 4 eller 3 (disse to klassene starter i samme heat, og det er ofte en klasse 4 bil som vinner over klasse 3 biler). Motorer opp til 1301 ccm. kommer automatisk i CoppaMilleTreCento, og grunnen til at det er 1301 og ikke 1300 er akkurat den motoren du tenker på :) Sett den inn i vogna, så har du en potent bli.

Det er løp på Rudskogen Lørdag 26. sept, så det er bare å stille som tilskuer. Jeg må likevel advare deg, drar du dit kommer du ikke til å klare å la vær å stille neste år ;)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Faren er nok ganske stor for at jeg kommer en tur til Rudskogen 26 september ;)

Må bort å ta en titt å kikke hva dette her er for noe! Virker meget spennende!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

NICE!! Dette liker jeg!

Ett par ting du bør tenke på;

Skal du kjøre med 7 *13 foran og 8 * 13 bak bør/må du gjøre noe med hjulbuene. Jeg kjører med 6 * 13 foran og bak, og har stadige diskusjonen med EU-kontroll mannen  :D Med 6 * 13 stikker hjula utenfor såvidt. Jeg har tatt bort original spacerene foran for å få hjula lenger inn, men da er det ikke mye igjen før de subber i demperen, og det subber ved maks rattutslag. Fortsatt er ikke EU-mannen fornøyd.... Bak har jeg satt spacerene fra to 127'er for at det ikke skal subbe i demper/innerskjerm, og da stikker det i følge EU-mannen for langt ut  :D Jeg har ikke peiling på innpresset på mine felger, men jeg har en mistanke om at skal du ha bredden du ønsker må det kuttes/settes på breddere...

Bremser: får tak i UNO-turbo braketter og calipere foran og bak. Foran er det bolt-on og du kan kjøre med ventilerte skiver og sinte klosser. Jeg har det liggende og venter på vinteren så jeg får shinet det opp  8) Bak er det noe mer jobb siden en må bygge om fra trommel til skiver, men det går.

Uansett gærtøft prosjekt! litt inspirasjon:

IMG_0041.jpg

IMG_0048.jpg

Måtte bare  ;D ;D ;D

Arve V

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Stilig bil!

Uno turbo bremser kommer etterhvert ;)

Felgene jeg skal ha blir spesial bestilt fra imagewheels i England!

Jeg skal modifisere hjulbuene forran og bak, jeg vurderer å skjære av skjermene forran og få noen til å støpe dem i glassfiber, og itillegg bredde de littegranne. Hadde vært moro å fått glassfiberpanser også ;)

Dessuten er det masse å hente når det gjelder vekt i dørene! De var jo blytunge når jeg monterte dem av!! Så nå er det bare å få ribbet videre og tilpasse bur og kutte vekk masse døvekt!

Prosjektet er godt i gang nå og det blir mange seine kvelder, men det er verdt det!

Her er motor montert ut klar for en skikkelig opprustning!

post-3154-14779326489573_thumb.jpg

post-3154-14779326491642_thumb.jpg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Om jeg får godkjent den med uno bremser er jeg ikke sikker på. Skal ringe biltilsynet en dag å høre med dem. Er en del ting jeg lurer på som hadde vært fint å fått greie på før jeg jyver løs ! =)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ok, hold oss oppdatert :)

Vi tenkte å prøve å få en 127 serie 1, 1975 mod godkjent, m litt senking, større motor og nye bremser. Jeg kommer til å ta kontakt med biltilsynet her i Bergen ang dette. Jeg tror det kan gå, i alle fall med bremser og motor. Litt senere modeller kom vel med 75 hk.

Man må jo dokumentere hva man gjør + ha TUV godkjenning på deler man bruker. Man må vel også ha et skriv fra Fiat.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Alle 127 og A112 har samme bremsene uansett motorstørrelse. Å bytte til UNO T bremser foran er ren montasje, ikke noe maskinering eller annet er påkrevd. Kan ikke se noen grunn til at det ikke skulle bli godkjent.

Kan heller ikke se at noen skulle kicke på det på EU heller, når jeg hadde min A112 på EU synes det det var en artig liten og bil og med tilleggskommentaren "En sånn har jeg ikke sett før..."

JE

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skal holde dere oppdatert underveis;)

Tror heller ikke de kikker på det EU-kontrollen hvis man har bedre bremser, men må nok ha TUV papirer for å få det godkjent i vognkortet med de bremsene ??

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da er det ikke mye igjen på bilen. Stort sett bare bremse rør og litt småtteri. Da skal bilen steamvaskes under og i kriker og kroker før det blir prøvemontert motor med ny girkasse, bur og litt letting.

Motor også klar for en overhaling ;)

post-3154-14779326536877_thumb.jpg

post-3154-14779326561393_thumb.jpg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Alle 127 og A112 har samme bremsene uansett motorstørrelse. Å bytte til UNO T bremser foran er ren montasje, ikke noe maskinering eller annet er påkrevd. Kan ikke se noen grunn til at det ikke skulle bli godkjent.

Kan heller ikke se at noen skulle kicke på det på EU heller, når jeg hadde min A112 på EU synes det det var en artig liten og bil og med tilleggskommentaren "En sånn har jeg ikke sett før..."

JE

He, he. Skulle vel tro at folk som jobber med bil ville vært interessert i bil, men "En sånn har jeg ikke sett før..." tyder vel på noe annet.

På den annen side - hvis en er veldig opptatt av for eksempel Pobeda (bilen og ikke fjellet), så kan det jo hende at hjernen ikke registrerer små perler fra Italia.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja nytter ikke å ligge på lat siden hehe! Blir nok ikke så mye skruing i helgen, men kjenner jeg meg selv rett så blir det alltids til at en pusler med noe alikevel :P

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Opprett ny...