Gå til innhold
ODDATLE

Forskjeller GTV 2.0 kontra 2.5 (116)

Anbefalte innlegg

Sysler litt med tanken på å få godkjent Gtv'n med TS motor i. Snakket med en ok kar på BT, og de vil gjerne ha dokumentasjon på om det er forsterkninger i bærende deler på 75 TS i forhold til det som er på min. Jeg tenker at GTV6 sin oppbygging er god nok, og da spør jeg: er det forskjeller på 2.0 og 2.5?

Mekaniske deler som bremser osv er jo bare å bytte, kan dokumenteres på egenhånd.

Eller er det bare å drite i  ???

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

GTV6 og GVT karosseriene er like, med untak av motorfestene som er litt forskjellige.

Bygde for mange år siden en 2,0 om til 2,5 og fikk det godkjent, vi skriv fra diverse.

På den annen side, du går fra 128 til 144HK (så liten økning kan de godkjenne på trafikkstasjonen uten særlig dokumentasjon i det hele tatt dersom de ønsker det.

Helt ærlig, det er ikke værd bryet og godkjenne, du har byttet en 2,0 motor med en annen (aldrig noen som henger seg opp i det) ;)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sysler litt med tanken på å få godkjent Gtv'n med TS motor i. Snakket med en ok kar på BT, og de vil gjerne ha dokumentasjon på om det er forsterkninger i bærende deler på 75 TS i forhold til det som er på min. Jeg tenker at GTV6 sin oppbygging er god nok, og da spør jeg: er det forskjeller på 2.0 og 2.5?

Mekaniske deler som bremser osv er jo bare å bytte, kan dokumenteres på egenhånd.

Eller er det bare å drite i  ???

Trolig er det så få som kjenner til hvordan en GTV er original, så du får nok ikke store problemer på PKK uansett, men det skulle ikke være noe i veien for å få dette godkjent.

Jeg kjenner ikke til forskjellene på bremser og understell ellers på 75 TS og forgassermodellene, men det er endel forskjeller mellom GTV 2.0 og GTV6.

- Spindlene foran og bak, disse har 5x98 boltmønster

- skiver og kalipere fremme

- Torsonsstavene, og dermed også "bruen" og bærearmene

- Trolig er stabstag også stivere

- Girkassa, og trolig mellomakselen.

Det er andre her inne som vet mer om dette, men jeg skulle tro at det er mye enklere å oppgradere bilen til 75 TS "spec.", enn å bygge den om til GTV6.

Kanskje det bare er snakk om å bruke de flotte Brembo alu. kaliperene fra 75? Det er en fin oppgradering uansett.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Diverse forskjeller på brakketter osv i motorrom.

Ser også ut til at det er forskjeller på ramma front. Gtv6 2.5 ser ut til å ha en ekstra firkant konstruksjon inne i de nedre ramme vangene. Når jeg har kappet mer i løpet av neste helg skal jeg ta en nærmere titt. Noen som har kappet i en slik før å kan bekrefte / avbekrefte? Driver å retter en front skadet gtv6, har til og med bulk i torpedoveggen, så er litt å gjøre...

Men ser hittil ut til at gtv6 har noen forsterkede konstruksjonsforskjeller "under huden".

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det har seg nå slik at jeg har handlet en 75 TS, en bil som trenger både tid og penger for å bli frisk igjen. Og siden jeg prioriterer Gtv'n blir nok ikke det gjort noe med på lenge. GTV'n trenger ny motor, den bruker mer olje enn bensin, oljetrykket blir svakere og svakere, og kuler og foringer skal byttes. Så teknisk vil jo bilen bli oppgradert til det en TS ca er, men å dokumentere det er den vanskelige biten. Og det er dokumentasjonen BT er så opptatt av, gidder ikke spørre MF engang.

Men klart, noen som oppdager noe?? De fleste bilverksteder har ikke sett en 80-90talls Alfa engang, bare hørt om hvor innigranskauen fort det kjører, og RUSTEN!! ;D

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det skal ikke være strukturelle forskjeller mellom GTV 2.0 og GTV6, annet enn motorfestene på rammevangen. Dette lar seg flytte over, men det er jo kun nødvendig om man skal bruke en V6.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hmm, ikke mulig med forskjeller mellom gammel / ny eller?

Får ta en ekstra titt da. Er forskjell nå, det så jeg jo, men mulig det er forskjeller lengre fram / bak, ikke kuttet helt på samme plass enda..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Veit ikkje kor mykje forskjell det er mellom gtv og gtv6,men vekten er jo over 200kg i forsjell så litt meir enn motor må det jo vera.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det skal ikke være strukturelle forskjeller mellom GTV 2.0 og GTV6, annet enn motorfestene på rammevangen. Dette lar seg flytte over, men det er jo kun nødvendig om man skal bruke en V6.

Her juger jeg så det renner...

Det er selvfølgelig forskjeller mellom de to karosseriene, men det er i bakparten. GTV6 har batteriet bak og tanken flyttet opp mot bakseteryggen. Dette kun for å forbedre vektfordelingen med den tyngre motoren, og en like grei løsning ved ombygging vil være et batteri som er montert i bagasjerommet.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er ikke store synden å bytte en 2L motor mot en annen.  Bare å bytte motoren og få den godkjent på et sted som ikke har forhold til disse bilene. Er jobben ordentlig gjort så er det ingen som reiser noen øyenbryn.  Går den ikke gjennom testen så er det sikkert andre ting enn at motoren er byttet.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er selvfølgelig forskjeller mellom de to karosseriene, men det er i bakparten. GTV6 har batteriet bak og tanken flyttet opp mot bakseteryggen. Dette kun for å forbedre vektfordelingen med den tyngre motoren, og en like grei løsning ved ombygging vil være et batteri som er montert i bagasjerommet.

Eneste styrkemessige endringene som ble gjort på GTV karosseriet var når de gikk over fra torsjon staver festet i separat bru til staver festet i karosseriet, men de endringene er kun lokalisert rundt innfestningen av torsjons stavene og tverbalken som stavene er festet i. (gjelder kun de siste årsmodellene)

Braketter og tankplasering etc er jo forskjellig, men det har jo kke betydning forr styrken i karossereiet.

Når det gjelder Torsjons staver og stabb stag så er 2,0 modelllen levert med så mye forskjellig fra fabrikk at det er umulig å generalisere, var mange som ble levert med samme understell som GTV6 fra fabrikk. Den 2,0 jeg bygde om hadde kraftigere torsjons staver og stab stag en det som sto på 82 GTV6 som jeg brukte som delebil (kom fra sveits) ;)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Eneste styrkemessige endringene som ble gjort på GTV karosseriet var når de gikk over fra torsjon staver festet i separat bru til staver festet i karosseriet, men de endringene er kun lokalisert rundt innfestningen av torsjons stavene og tverbalken som stavene er festet i. (gjelder kun de siste årsmodellene)

Braketter og tankplasering etc er jo forskjellig, men det har jo kke betydning forr styrken i karossereiet.

Når det gjelder Torsjons staver og stabb stag så er 2,0 modelllen levert med så mye forskjellig fra fabrikk at det er umulig å generalisere, var mange som ble levert med samme understell som GTV6 fra fabrikk. Den 2,0 jeg bygde om hadde kraftigere torsjons staver og stab stag en det som sto på 82 GTV6 som jeg brukte som delebil (kom fra sveits) ;)

Men å finne dokumentasjon på dette, som BT svelger er vel ikke det enkleste. Og som Gabor K skriver: det ikke store synden å bytte fra en 2 liter til en 2 liter, og den synden kan jeg dø i uten skrupler ;D

Tror jeg finner noe annet å tankesysle med (som om jeg ikke har så det rekker ;) )

Takk for alle svar jaffal, oppklarende var det og betryggene å vite at ikke bilen revner pgav noen flere hk og nm  8)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Opprett ny...