Gå til innhold
VhD

Startsperre 164 v6 *Problem løyst*

Anbefalte innlegg

Min 164 har stått uten batteri i lengre tid. Når di skulle prøve og starte den i dag, skjedde ingenting. Startsperra går ikke av.

Er det noen som har noen tips eller triks til og få løyst dette?

Oppdatering:

Misforsto litt eg. Bilen kinner, men leverer ikkje bensin eller straum til gnist. Typisk for startsperre. Blinker og eit rødt lys heilt oppe og i midten av instrumentpanel.

Alarmen virker motsatt så den aukustiske delen er kobla vekk, tror det er grunnen til det røde lyset. Verksted tror lyset kan ha noe med startsperre og gjør. Men lyset har blinket i mange år så syns det ville vært merkelig.

Da verkstedet ringte importøren fekk dei beskjed om å bruke ein brun nøkkel til å låse opp alarmen. Noen som har hørt om eller evt. har ein slik nøkkel? Vett at tenningsnøkkelen går i alarmen i bagasjerommet men det er ikkje den eg er ute etter.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skjedde ingenting skriver du.

Er det startsperre typ orginalmontert så går startmotoren men motoren tenner ikke.

Mener å huske at 164 ikke har startsperre orginalt.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du sier den har staatt lenge uten batteri. Staar den fortsatt uten batteri? :D

Men seriost, om det ikke lyser noe som helst sted i det hele tatt saa skal du ikke se bort ifra enten flatt batteri eller kanskje gaaen hovedskiring. Sjekk batteriet og tilkoblinger til dette, etc.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Holder en knapp på det Turismo T skriver.

HM dersom det er som RÅNY sier så burde fyren få bilen bort fra det verkstedet fortere en svint ;)

(klarer man ikke oppdage at batteriet er flatt, er men ikke kompetent til å drive bilverksted 8) )

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Misforsto litt eg. Bilen kinner, men leverer ikkje bensin eller straum til gnist. Typisk for startsperre. Blinker og eit rødt lys heilt oppe og i midten av instrumentpanel.

Alarmen virker motsatt så den aukustiske delen er kobla vekk, tror det er grunnen til det røde lyset. Verksted tror lyset kan ha noe med startsperre og gjør. Men lyset har blinket i mange år så syns det ville vært merkelig.

Da verkstedet ringte importøren fekk dei beskjed om å bruke ein brun nøkkel til å låse opp alarmen. Noen som har hørt om eller evt. har ein slik nøkkel? Vett at tenningsnøkkelen går i alarmen i bagasjerommet men det er ikkje den eg er ute etter.  Verkstedet har "tjuvkobla" bensinpumpa,  og den går. Bilen er ein 94 modell. :-\

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Om motoren gaar rundt alikevel kan du se bort ifra mitt forslag.

Naar det gjelder startsperrer og alarmer finnes det mange med daarlig erfaring naar alarmen ikke virker/ er koblet vekk. De kan stelle i stand mye rot og klunder.

Rune: Et profilert og viden kjent verksted i alfaverden klarte ikke paa 2 dager finne ut at bilen min hadde gaaen bensinpumpe, hjemme med verktoy og litt tenking fant jeg det selv ut paa 20 min ::)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Faen hvor fort man glemmer.... Noen av disse øsene hadde jo startsperre.

Pin 81 på styresentralen er koblet til startsperra.

Husker ikke om signalet var kodet på tidlig motronic, men mener å huske det ikke var sånn og den ble jordet via startsperreboksen.

Nøkkelen de nevner er nok masternøkkelen, som brukes for programering av systemet.

Den er vel som vanlig igjen hos første eier....

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

1994 modell. Trur ikke det var med noe kort nei. Koss ser det ut i tilfelle? På størrelse med bankkort?

Jeg mener startsperrene først kom i -95, og ja, kortet ser ut som et bankkort.

Trolig har ikke bilen startsperre, og da er første mistenkte alarmssystemet. Hvis den er koblet slik at den kutter strøm (eller jord) til hjernen, får du akkurat de samme symptomene du beskriver her.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Husker ikke om signalet var kodet på tidlig motronic, men mener å huske det ikke var sånn og den ble jordet via startsperreboksen.

Nøkkelen de nevner er nok masternøkkelen, som brukes for programering av systemet.

Det er lyden som er kobla av alarmen, for alarmen startet å virke motsatt ein gang i tida. Og virrum nevner jo at noen hadde startsperre.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er lyden som er kobla av alarmen, for alarmen startet å virke motsatt ein gang i tida. Og virrum nevner jo at noen hadde startsperre.

Det hjelper jo ikke at lyden er koblet av, hvis alarmen er aktivert og kutter strøm til hjernen. Virrum er en av dem med mest peiling her inne, men ingen her kan vite om bilen har startsperre eller ei basert på de opplysningene som vi har fått. Det at den trolig er en -94 modell tilsier at det den mest sannsynlig ikke har sperre, men Italienere er lite konsekvente når det kommer til slike detaljer.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det hjelper jo ikke at lyden er koblet av, hvis alarmen er aktivert og kutter strøm til hjernen. Virrum er en av dem med mest peiling her inne, men ingen her kan vite om bilen har startsperre eller ei basert på de opplysningene som vi har fått. Det at den trolig er en -94 modell tilsier at det den mest sannsynlig ikke har sperre, men Italienere er lite konsekvente når det kommer til slike detaljer.

Bilen har jo alarm, (annta det er en slik ettermontert sak) og mange av disse hadde start sperre funksjon  :P. Hvordan denne alrmen er koblet er jo ikke altid like lett å finne ut dersom man ikke har koblings skjema

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nei men nå har den vore sånn i mange år, men det er først nå når den har stådd uten batteri ei stund at den ikkje vil starte.

Hehe, eg lurer på koss dette problemet blir løyst til slutt :P

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nei men nå har den vore sånn i mange år, men det er først nå når den har stådd uten batteri ei stund at den ikkje vil starte.

Hehe, eg lurer på koss dette problemet blir løyst til slutt :P

De dingsene har en iriterende evne til å pakke inn når bilen har stått en stund, er ofte noen releer innvolvert, og disse er flinke til å sette seg fast når de ikke får daglig masasje (akkurat som gamle gubber vet du) ;)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har tatt bilde av to forskjellige nøkler. Den grå skal være ein verkstednøkkel, kan denne ha noe med startsperra og gjør tru? (viss det i det heile tatt her det)

Den har noen annerledes spor.

Bildet blei dårlegt men har prøvt og teint :P

nkkel.jpg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har tatt bilde av to forskjellige nøkler. Den grå skal være ein verkstednøkkel, kan denne ha noe med startsperra og gjør tru? (viss det i det heile tatt her det)

Den har noen annerledes spor.

Bildet blei dårlegt men har prøvt og teint :P

nkkel.jpg

Dette ser ikke ut som nøkler som har startsperre, de var større (plastikken var i alle fall det).

Finn den ledningen som går fra alarmboksen til hjernen, og bilen går :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Opprett ny...