Gå til innhold
Veloce

Fiat 500, diesel eller bensin?

Anbefalte innlegg

Er det noen av dere som har kjørt 500en med både diesel og bensin? Hva ville dere gått for?

Har prøvd begge bensinbilene. Den minste blir litt stusselig, og skal jeg ha 100-hesteren er nok import mest sannsynlig. Tenker i utgangspunktet at bensin passer best i en liten Fiat, men det er jo ganske mange som går for dieselen også.

Så, vad tycker ni?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har kjørt både dieselen og 100 hesteren. (Og Abarthen  ;D ) Liker egentlig ikke diesel, men må nok innrømme at jeg nok ville valgt den fremfor 100-hesteren. Den passer rett og slett best til bilens karakteristikk. Behagelig og fleksibel både på landeveien og i byen. Lite støy innvendig, men jeg ble overrasket når det ble startet opp en 500 diesel utenfor soveromsvinduet mitt forleden. Låt jo som en traktor. ;)

Jeg har ingen problemer med å anbefale dieselen med mindre du skal ha en "racerbil". (Men da kjøper du Abarthen)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Enig med Olav, gå for diesel (iallfall hvis bilen skal brukes mest til transport fra a til B). Fin og gjerrig den motoren, med bra moment.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har en bror i Vestby, som har kjørt/hatt  500 Diesel som firmabil et års tid nå snart. I utgangspunktet uinteressert i bil. (Har hatt boble 1200, austin allegro, pug 505,saab 99, vectra, vectra , mb c-kl., mb c-kl.  ???)

Mottok en Fiat 500 med skepsis, men har blitt positivt overrasket. Null problem, lettkjørt, spesielt i byen,forbruk på ca. 0.3..Mannen er 195 høy, det har også vist seg problemfritt, sitter godt sier han..Vurderer sterkt å kvitte seg med sin private MB c stv nå. (får vel tillegge at hans datter er innehaver av en Brava, som de også er godt fornøyde med)

Selv har jeg kun kjørt 500 i 800 meter, så jeg kan dessverre ikke snakke av egen erfaring.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har prøvd både den minste bensinmotoren og diselen, av de er vel dieselen selvskreven :)

Min mor har hatt sin diesel nå siden mai/juni ca. Hun er ikke annet en storfornøyd :)

Tom på AutoItal hentet en som hadde gått 500 mil i tyskland, god og rask service der i gården!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

En småbil som Fiat 500 med diesel er enda mer tullete en en vanlig personbil med diesel. Diesel motoren er tyngre og forurenser vesentlig mer.

Ikke går de noe bedre enn bensinvarianten heller, du blir bare lurt til å tro det fordi det er masse dreiemoment fra tomgang, men det tar fort slutt.

Diesel er for de som ikke gidder å gire. Gidder du ikke gire liker du egentlig ikke å kjøre bil, så ta bussen isteden.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

En småbil som Fiat 500 med diesel er enda mer tullete en en vanlig personbil med diesel. Diesel motoren er tyngre og forurenser vesentlig mer.

Ikke går de noe bedre enn bensinvarianten heller, du blir bare lurt til å tro det fordi det er masse dreiemoment fra tomgang, men det tar fort slutt.

Diesel er for de som ikke gidder å gire. Gidder du ikke gire liker du egentlig ikke å kjøre bil, så ta bussen isteden.

Som om jeg skulle ha skrevet det selv :-)

Jeg har kun prøvd 500 med Diesel (lånebil en gang den gule var på service). Jeg synes 500 er en kul bil, og den fortjener bedre en Diesel. Diesel synes jeg generelt tar veldig mye av kjøregleden. Mye moment på lavt turtall er i og for seg fint, men en motor som bare går dårligere jo mere turtall den får, passer best i lastebiler og traktorer ;-) Dessuten er både lyd og lukt ikke forenelig med en entusiastbil.....

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Som om jeg skulle ha skrevet det selv :-)

Jeg har kun prøvd 500 med Diesel (lånebil en gang den gule var på service). Jeg synes 500 er en kul bil, og den fortjener bedre en Diesel. Diesel synes jeg generelt tar veldig mye av kjøregleden. Mye moment på lavt turtall er i og for seg fint, men en motor som bare går dårligere jo mere turtall den får, passer best i lastebiler og traktorer ;-) Dessuten er både lyd og lukt ikke forenelig med en entusiastbil.....

Fiat 500 entusiastbil? Mulig det.

Men de som er / har blitt 500 entusiaster, er det vel ikke på grunn av at det er en 1200 eller 1400 bensinmotor i den?

De er det sikkert for at den ligner på Nissan Micra ::)

Og det med å ta bussen osv.. Diesel er kjekt for de som har bruk for bilen, og ikke har noen buss de kan ta. Og hva er galt med dreimoment, ligge på 5000 o/Min for at det skal skje noe, er ihvertfall slitsomt etter noen mil.. Men har man bilen kun som lekebil, er det jo moro, Men da kan man jo egentlig ta bussen.. :P

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Litt off-topic men; Inge og 916 bør kanskje kjøre seg en tur nedover i det Store Utland og se hva som stort sett ligger først i venstrefilen. Selv en skikkelig petrol-head som undertegnede ser fordelene med en moderne turbo-dieselmotor. Skikkelig dreiemoment kombinert med lavt drivstofforbruk er en vinnende formel. Man skal ha en langt mer enn normalt sprek bensinbil for å holde følge med moderne turbo-dieselbiler i ulike mellomakselerasjoner som f.eks 60-80 km/h og 80-120 km/h.

I en Fiat 500 ville jeg imidlertid valgt en bensinmotor, 1,2l for småkjøring og 1,4l dersom bilen også skal benyttes til lengre turer og med last. 1,3MJet motoren har fått litt kritikk for turbolag (ketchup-effekten).

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nå er ikke jeg særlig solgt hverken til diesel eller bensin, men litt nyansert må det da gå an å være.

Ser ikke helt forskjellen på å gire som et helvete mellom 3000 og 6000 på en bensiner a la min 166TS (bråker og drikker fælt på sånne turtall og gikk likevel temmelig dårlig) for å få den til å flytte på seg, og sånt gidder man ikke lenge, mens man på en diesel girer litt mellom 1500 og 4500

Jeg liker å kjøre bil, men foretrekker faktisk automat 80% av tiden. Faktisk vil jeg foretrekke diesel 80% av tiden også.

Når det gjelder 500, ville jeg bare hatt Abarthen ;D

Dessuten går det ikke busser her jeg bor. Ikke tog eller trikk heller......

Men hest og drosje har vi....

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vaaren/sommeren 2008 var jeg med en tur i en 500 diesel og syntes bilen var kul baade utvendig og da spesielt innvendig. Motoren virket ikke stort mer enn OK.

Naa i vinteren som var saa laante jeg en 500 sport et par dager med 100hk. Denne bilen virket som en kvitt morsom liten bil med lite forbruk og artig motorkarakter. Jeg ville uten tvil gaatt for 100hp om jeg ikke hadde raad til Abarth (og da gjerne essesse ;) )

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Helt enig  ;D ;D ;D ;D

Og har du mye småkjøring er det jo bare tull og kjøre diesel. Da egner  bensin seg  mye bedre :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Litt off-topic men; Inge og 916 bør kanskje kjøre seg en tur nedover i det Store Utland og se hva som stort sett ligger først i venstrefilen.

Jeg kjører mye i Tyskland jeg, noramalt er jeg tre til fire ganger til Nürburgring pr år. Og det er riktig det du sier; Det er alltid ett eller annet Diesel dyr som ligger og bremser i venstrefila på Autobahn :-( Det virker nesten som om de med turbo-Diesel tror de er raskest uansett.... Speil ser det heller ikke ut til at de benytter. Personlig tror jeg de fleste blir lurt av dreiemomentet. De tror bilen går bedre en den egentlig gjør. Dreiemoment gir ikke akselrasjon, det er det effekten som gjør.

Men for all del, velg diesel om du syens det passer bedre til lommeboka. Om man er bilentusiast kan jeg ikke forstå at det finnes andre argumenter en økonomi for  å kjøpe bil med Dieselmotor.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Litt off-topic men; Inge og 916 bør kanskje kjøre seg en tur nedover i det Store Utland og se hva som stort sett ligger først i venstrefilen.

Jeg kjører mye i Tyskland jeg, noramalt er jeg tre til fire ganger til Nürburgring pr år. Og det er riktig det du sier; Det er alltid ett eller annet Diesel dyr som ligger og bremser i venstrefila på Autobahn :-( Det virker nesten som om de med turbo-Diesel tror de er raskest uansett.... Speil ser det heller ikke ut til at de benytter. Personlig tror jeg de fleste blir lurt av dreiemomentet. De tror bilen går bedre en den egentlig gjør. Dreiemoment gir ikke akselrasjon, det er det effekten som gjør.

Men for all del, velg diesel om du syens det passer bedre til lommeboka. Om man er bilentusiast kan jeg ikke forstå at det finnes andre argumenter en økonomi for  å kjøpe bil med Dieselmotor.

Litt fort rundt i dag inge?

Dreiemoment gir akselerasjon, effekt gir toppfart ;)

Var vel det du mente 8)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tillater meg å minne om denne lille huskeregelen:

"Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car.

Horsepower is how fast you hit the wall, torque is how far you take the wall with you."

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

En Ferrari har ofte lite moment, mye effekt men rask aks. Amcar har treg aks, veldig mye moment men ofte lite effekt (viss vi ser paa 70 og 80 tallet) og TREG aks.

Det samme kan vi se i motorsykkelverden, en harley har mye moment og lite effekt, en R sykkel har mye effekt og lite moment, hvilken akser best? ;)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tillater meg å minne om denne lille huskeregelen:

"Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car.

Horsepower is how fast you hit the wall, torque is how far you take the wall with you."

;D;)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Litt fort rundt i dag inge?

Dreiemoment gir akselerasjon, effekt gir toppfart ;)

Var vel det du mente 8)

Det går alltid rundt for meg ;-) Men det er faktisk slik at det er effekten som gjør at du får hastighetsendring (økning) ikke momentet. Tro det eller ei.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

En Ferrari har ofte lite moment, mye effekt men rask aks. Amcar har treg aks, veldig mye moment men ofte lite effekt (viss vi ser paa 70 og 80 tallet) og TREG aks.

Det samme kan vi se i motorsykkelverden, en harley har mye moment og lite effekt, en R sykkel har mye effekt og lite moment, hvilken akser best? ;)

Jeg har en gang i tiden også vært i en diskusjon engang hvor jeg hardnakket påsto at det var effekten som sa hvor rask bil du hadde. Jeg har senere forstått at jeg har tatt feil.

Det er dreiemoment på hjulet som gir akselerasjon. Eksempel:

En amcar ligger i 50km/ på 2000 omin. Motoren yter 400Nm

En Ferrari ligger i 50km/ på 2000 omin. Motoren yter 300Nm

Hvilken tror du er raskest?

Grunnent til at en Ferrari er raskere er at den har dreiemomentet tilgjengelig over et mye større turtallsregister, og den kan derfor tillate seg mye lavere giring også.

Å sammenligne dreiemoment på diesel og bensin er ikke alltid helt rikitg. Om en diesel har 300Nm ved 2000omin, og en bensin har 200Nm ved 3000omin så vil bensinbilen ofte ha vel så stort moment på hulene fordi girutvekslingen er vesentlig lavere

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

utrolig mange "entusiaster" her inne som bruker entusiasmen sin på kø kjøring hver dag reiner jeg med? den minst tørste bilen min klarer jeg ikke få under literen på mila. jeg bryr meg faktisk ikke en meter om jeg hadde hatt disel som ikke bruker noen ting mens jeg skal komme meg fra a-b. det jeg derimot bryr meg om er hva jeg sitter i  ;D

jeg har hatt disel og det fungerte utmerket til sitt formål.

mitt råd er å kjøpe den bilen du liker best og så velger du den motoren som passer deg best.

å spør om disel her inne på dette forumet er som å spør deg til råds på en ford scorpio :-)

;D

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Opprett ny...