Gå til innhold
AlfaAlfa

EGR reduksjonsinnsug - montering

Anbefalte innlegg

Alfa Romeo 1.9 jtdm 16v kan få rykkete og nølende gange grunnet resirkulering av eksos til innsugsmanifoil. Ved å montere en plate med hull som reduserer gjennomstrømming av eksos kan dette problemes reduseres.

Dersom magnetventilen som styrer åpning av resirkulering låser seg vil man få feilmelding og da kan man også se her for å se hvordan man skal demontere ventilen for å rense denne nederst i guiden.

Du trenger:

13 mm pipe eller fastnøkkel

Delenummer 71751469 reduksjonsplate

RIMG0102.jpg

Dette trekkes rett opp og sitter med 4 gummisnepperter som gir seg når man drar oppover.

Øverst til høyre bak på motoren sitter magnetventilen (soleniod) som styrer innførselen av eksosgass til innsuget.

RIMG0103.jpg

For å få denne løs skrur du opp de to 13 mm boltene som sitter på med tilgang rett ovenfra. Den lengst mot front er litt skjult av en gummislange, men kan lett skyves til siden for å komme til bolten.

RIMG0104.jpg

Skru de to boltene ut og trekk den opp og ut. Da vil du løsne på flensen som sklir ned på eksostilførselen.

RIMG0106.jpg

Du skal nå føre inn den nye platen mellom den eksisterende pakningen som ligger der og selve magnetventilhuset. Se på bildet der jeg har trukket den eksisterende pakningen med reduksjonsplaten ut for å vise hva jeg mener.

RIMG0108.jpg

Skyv disse å plass og sett tilbake boltene fra oversiden. Det er litt krongelete å få boltene til å entre rett så ikke trekk til før begge boltene har entret flensen. Ellers vil de entre skjevt og ødelegge gjengene. Trekk til boltene og sett på plastdekselet på motoren.

Lukk panseret!

Dersom du har lyst kan du lage denne platen med hullene selv:

ta en 0,6mm (+/-) plate og legg den eksisterende pakningen over som mal for størrelsen og hullene til bolter. Borr 2 stk 8 mm hull til boltene og tre 7 mm hull for eksosgjennomstrømming.

Monter som over.

Rens

Du trenger:

10 og 13 mm pipenøkkel

Du gjør:

For å rense og smøre magnetventil skal du demontere selve magnetventilen. Ta først av den elektriske tilkoblingen som sitter på venstre side og løsnes ved å trekke nedover den gule låsen og deretter hele koblingen. Skru av eksostilførselen med de to 13mm boltene som over.  Og skru så av festet til motorlokket som sitter fast på magnetventilhuset med 2 stk 10 mm muttere. Deretter skrur du ut boltene med 2 stk 10 mm bolter.

RIMG0105.jpg

Det sitter en pakning mellom magnetventilen og innsuget, og en mellom magnetventilen og eksostilførselen (under) Så kan du rense selve magnetventilen og montere den igjen.

Lykke til!

Mvh

Alfa^2

post-251-14779326384493_thumb.jpg

post-251-14779326384862_thumb.jpg

post-251-14779326385221_thumb.jpg

post-251-14779326385567_thumb.jpg

post-251-14779326385937_thumb.jpg

post-251-14779326386284_thumb.jpg

post-251-14779326386633_thumb.jpg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Denne originale plata sitter før EGR ventilen. Jeg tror tanken er å redusere eksos inn til ventilen. Det er kjent problem at eksosen reduserer levetiden. Så ved å legge reduksjonen før ventilen blir det mindre eksoseksponering for ventilmekanismen og kanskje lengre levetid...

?-

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvorfor ikke sperre hele skiten?

EGR dvs eksos inn i motoren er mine øyne direkte ødeleggende.

Har sett min del av nedsota moderne diesel som slipper inn eksos i insuget når den ikke skal dvs motoren er kald som fører til soting så insug og ventiler tetter seg.

Erik A

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Problemet med å blende helt er at motorfeil lampa tenner, ifølge de som har prøvd det. Kjedelig å kjøre med den lysende hele tiden. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Problemet med å blende helt er at motorfeil lampa tenner, ifølge de som har prøvd det. Kjedelig å kjøre med den lysende hele tiden. 

Hmm gjorde ikke det på 8v vi kopla ut.

Hmm da må det andre tiltak til.

Bare pass på at den magnetventilen funker som den skal står den åpen når motoren er kald drar du eksos til resirkulering som brenner seg fast.

I følge de som driver med større reskap skal ikke EGR være et problem hvis det funker som det skal.

Men som han sa  mye småkjøring og start/stopp sammen med kaldt klima gjør det til et problem her oppe i nord.

Erik A

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Chipping kan gi mere sot og problemer...

Sant det spesielt hvis den er chippa av hjemme i garasjen gutta som gir sot tuke bak bilen hver gang du trykker på gassen littegran.

Men det skjer også med klin orginale biler som småkjøres mye.

Erik A

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hmm gjorde ikke det på 8v vi kopla ut.

Hmm da må det andre tiltak til.

Bare pass på at den magnetventilen funker som den skal står den åpen når motoren er kald drar du eksos til resirkulering som brenner seg fast.

I følge de som driver med større reskap skal ikke EGR være et problem hvis det funker som det skal.

Men som han sa  mye småkjøring og start/stopp sammen med kaldt klima gjør det til et problem her oppe i nord.

Erik A

Det med lampe som lyser ved egr-feil (f.eks avblending) tror jeg avhenger av motorgenerasjon.De første JTD-motorene hadde en annnen type egr regulering, på de nyere, og i hvertfall de med diesel partikkelfilter er programmert sånn at feilmelding kommer.(gjelder både 8-og 16v) Jeg la også merke til at renseprossessen av partikkelfilteret satte igang mye oftere enn med fungerende egr ventil. (en ganske stram lukt som brer seg.)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Grunnen til at lampen lyser er at gjennomstrømningen fra EGR ventilen er kalkulert inn i innsugd luftmasse.

8v legger koden inaktiv, dvs at lampen ikke tenner, men du ser den om du leser ut feilkode.

På 16v versjonene kommer lampa på og feilen blir liggende som en aktiv kode om du bare blinder ventilen.

Følgefeil på turbotrykk og lmm er også vanlig på 16v derfor aktiv feilkode

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Grunnen til at lampen lyser er at gjennomstrømningen fra EGR ventilen er kalkulert inn i innsugd luftmasse.

8v legger koden inaktiv, dvs at lampen ikke tenner,

Hmm.. Lampa lyste konstant på vår 159jtd 8V i to måneder, (bil 2008 mod med partikkelfilter ) inntil ny egr ventil ble montert.

(Saab med 1,9 , som jeg kjenner til gjennom jobben, får også lysende lampe ved blending (både 8 og 16 V) )

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Virrum har helt rett mhp både at motorlampen lyser og årsaken om man prøver seg med en helt tett plate. Luftmassemåleren (LMM)  måler EGR funksjonen ved at den måler totalt luftinntak og at det skal bli mindre ved å åpne EGR ventilen. Total luft = luft over massemåler- luft(eksos) inn ved åpen ventil. Dersom ingenting skjer med luften målt med LMM når motorstyringen åpner EGR ventilen tror den at ventilen ikke virker.

Med denne originaldelen vil åpningen for retureksos bli 3 stk 7mm diameter = 115mm^2 eller tilsvarende ett 12mm hull. Og dersom man ønsker kan man teste ut med mindre retur ved å lage hull i en plate som er mindre enn denne. Jeg vet ikke hvor følsom motorstyringen og hvor lite hull som vil gi utslag på motorstyringen. Men det går jo an å prøve...

Kjenner til at 10mm fungerer, men det er liten forskjell selv om man regner på motstand på flyt over tre hull vs ett stort osv...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Virrum har helt rett mhp både at motorlampen lyser og årsaken om man prøver seg med en helt tett plate. Luftmassemåleren (LMM)  måler EGR funksjonen ved at den måler totalt luftinntak og at det skal bli mindre ved å åpne EGR ventilen. Total luft = luft over massemåler- luft(eksos) inn ved åpen ventil. Dersom ingenting skjer med luften målt med LMM når motorstyringen åpner EGR ventilen tror den at ventilen ikke virker.

EGR ventilen slipper da inn exhausten etter LMM, d.v.s at LMM ikke kan måle noe som helst av det EGR ventilen slipper igjennom.

Vet også at systemet oppfatter at egr ventilen ikke virker (og ref mr Weie som faktisk har prøvet dette på sin bil) så lyser den også på 8V motorene, men det kan ikke være lmm som oppfatter det ???

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei

LMM måler luftmassen som går igjennom før EGR ventilen er åpnet. Motorstyringen vet når den har åpnet EGR ventilen. Dersom luftmassen som går igjennom LMM ikke blir endret av at EGR er åpnet så må svaret være at egr ikke virker. Enkel matte for motorstyringen.

Det er slik det står forklart i 159 manualen.

Så den måler ikke direkte at EGR er åpnet, men indirekte og måler egentlig konsekvensen av en EGR ventilåpning. Så den måler  en endring i LMM gjennomstrømming før og etter åpning av EGR. Ingen endring vil tilsi at EGR sannsynligvis ikke åpner. og ditto motorstyringsfeilkode utløses.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei

LMM måler luftmassen som går igjennom før EGR ventilen er åpnet. Motorstyringen vet når den har åpnet EGR ventilen. Dersom luftmassen som går igjennom LMM ikke blir endret av at EGR er åpnet så må svaret være at egr ikke virker. Enkel matte for motorstyringen.

Det er slik det står forklart i 159 manualen.

Så den måler ikke direkte at EGR er åpnet, men indirekte og måler egentlig konsekvensen av en EGR ventilåpning. Så den måler  en endring i LMM gjennomstrømming før og etter åpning av EGR. Ingen endring vil tilsi at EGR sannsynligvis ikke åpner. og ditto motorstyringsfeilkode utløses.

Greit nok det, men mangler fortsatt noe i ligningen, for at motorstyringen skal kunne se at luftmengden er endret så må den ha noe å måle mot.

Meg bekjent er det ingen flere målinger av luftmengde etter LMM, følgelig så kan det ikke være en målt mengde endring som den reagerer på.

Mulig sensorene i exhausten kan oppfatte at det tilsettes for mye diesel i forhold til luftmengde, noen som hvet hvordan disse senorene i exhausten på en diesel bil fungerer?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ok, her kommer den lange versjonen:

CONSTRUCTION SPECIFICATIONS

This system makes it possible to send some (5 - 15%) of the exhaust gases to the intake in certain operating conditions.

This lowers the peak temperature in the combustion chamber restricting the formation of nitrogen oxides (NOx).

The E.G.R. solenoid valve operated by the injection control unit carries out the task of reintroducing some of the exhaust gases taken from the exhaust manifold back into the engine intake.

A heat exchanger makes it possible to partly cool the exhaust gases increasing the volumetric output of the engine.

OPERATION

At coolant temperatures of > 20°C with the engine speed between 800 and 3000 rpm, the injection control unit operates the E.G.R. solenoid valve with a square wave signal.

The variation in this signal allows the E.G.R. coil to move a shutter, thereby regulating the flow of exhaust gases from the exhaust manifold to the intake manifold; there are two results:

less air is introduced;

the combustion temperature is reduced (on account of the presence of inert gases) resulting in a decrease in the formation of NOx (nitrogen oxides).

The injection control unit is constantly informed of the quantity of gas recirculated through the information coming from the flow meter: in effect, if there is an intake of a certain quantity of air (Qam) for a given engine speed and the value sent by the flow meter (Qar) is lower, then the difference (Qgr) is the value for the quantity of gas recirculated

Qam - Qar = Qgr

Qam - Theoretical quantity of air memorized

Qar - Actual quantity of air

Qgr - Quantity of recirculated gas

The atmospheric pressure signal is used for the operation of the E.G.R. solenoid valve to recognize the condition of driving at altitude in order to reduce the quantity of gas recirculated and to prevent engine fumes.

Men for all del , dette er kun Alfas egen beskrivelse av dette(1.9JTD 16V fino a 12/05). Jeg vet ikke om det stemmer, men det ser rett ut i forhold til det jeg ser i min motor.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk, det er en fin (vel nesten, tipper det er litt dårlig italiensk - engelsk oversettelse ute og går der) beskrivelse av hvordan systemet fungerer og hvorfor vi har den helsikkes EGR ventilen.

Som dere ser er hensikten å få ned temperaturen i forbrennings prosessen, og derved redusere NO volumet i exhausten.

Står ekke en tøddel i denne beskrivelsen om hvorfor motor lampa tenner når man blender EGR ventilen, men tipper en av sensorene i exhausten er en NO måler som trigger på for høye verdier. Eventuelt er det en en partikkel måler i exhausten som trigger. Tipper det er mest sannsynlig med NO måling.

Har du beskrivelsen av sensorene i exhaust systemet også? Hadde vært morro å høre beskrivelsen av de også ;D

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sensorer videre:

I eksosen, eller etter forbrenning om du vil, er det først en temperatursensor etter katalysatoren, deretter en differansielltrykksensor med to input; før og etter partikkelfilteret, og en temperatursensor i/etter partikkelfilteret.

Mest sannsynlig ligger det i temperatursensoren, da helst den før partikkelfilteret. Men det kan også ligge i LMM kombinert med temp sensor. Og noen triggerverdier på hvilket avvik som disse skal ha før motorstyringen skal registrere feil.

Motorstyringen slår ikke umiddelbart inn med feilmelding etter å ha blendet EGR fullt, så det er ikke sikkert hva den slår inn på og feilmeldingen når man går inn med Examiner er ikke koblet eller linket med en eller flere bestemte sensorer. Feilkoden er bare indikativ på at man bør sjekke EGR ventilen.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Men hvordan lurer man systemet eller kopler ut EGR sån at det ikke blir sugd inn eksos?

Mvh

Erik A

Dersom det er temperatur sensoren de tar det på så kan man jo bare tilsette litt frisk luft til exhausten, ala ejector systemet fra gamle MAZDA 626 :D skulle få ned tempen i exhausten tilstrekkelig det ;D

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det sitter en map føler i systemet også

Jeg tror ikke det, og det ligger ingen i innsuget som jeg kan se av beskrivelsen til AR. Funksjonen til en MAP er ivaretatt av LMM. Og mer spesifikt så mener jeg at om du leser formelen de bruker for å finne ut om det blir et trykkendring i innsuget når ventilen åpnes, og siden denne som du så riktig sier pulser åpen og igjen så vil jeg tro at LMM kan brukes til å vise at innsuget endres ved åpning av EGR.

En MAP er sikkert bedre til å gjøre dette ettersom den jo måler trykk, men til gjengjeld er vel en LMM bedre til å beregne massen luft. Begge sensorer må bruke omregning for å gjøre deler av de dataene som MCUen trenger for motorens tilstand (LMM må regne om for å finne trykk, mens MAP har trykk og må regne om fpr å finne massen luft) Som er viktig for rett mengde drivstoff. Derfor er det uvanlig å ha både MAP og LMM...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis man ser på egr ventilens elektriske tilkobling,så har den på tidligere versjoner(min er 2001) 2ledninger inne i en "åpen"strømpe, denne kan blindes helt uten at motorlampe lyser. De nyere har flere ledninger(dette gjelder i alle fall 8v motorene)vil få motorfeillampe tent om man blinder denne helt. Dette etter utsagn fra mekanikere hos Motorforum.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Interessant å høre om det da er mulig å trikse til signalene til hjernen (med en motstand eller noe slik), slik at man kan blende helt og allikevel unngå motorlampe på nyere modeller.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det sitter en map føler i systemet også

Jeg tror ikke det, og det ligger ingen i innsuget som jeg kan se av beskrivelsen til AR. Funksjonen til en MAP er ivaretatt av LMM. Og mer spesifikt så mener jeg at om du leser formelen de bruker for å finne ut om det blir et trykkendring i innsuget når ventilen åpnes, og siden denne som du så riktig sier pulser åpen og igjen så vil jeg tro at LMM kan brukes til å vise at innsuget endres ved åpning av EGR.

En MAP er sikkert bedre til å gjøre dette ettersom den jo måler trykk, men til gjengjeld er vel en LMM bedre til å beregne massen luft. Begge sensorer må bruke omregning for å gjøre deler av de dataene som MCUen trenger for motorens tilstand (LMM må regne om for å finne trykk, mens MAP har trykk og må regne om fpr å finne massen luft) Som er viktig for rett mengde drivstoff. Derfor er det uvanlig å ha både MAP og LMM...

Dette kalles vel ofte mapsensor, og befinner seg på innsuget på 140 og 150 hesteren i hvertfall

post-84-14779327809636_thumb.jpg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Opprett ny...