Gå til innhold
Exylon

trenger 45 forgasser?

Anbefalte innlegg

Heisann

Jeg driver jo og fikser litt på Fiat'n om dagen, og tenkte jeg skulle skaffe noen nye/pent brukte forgassere etterhvert..

Jeg har jo hørt "på bygda", at jeg MÅ jo ha 45 weber'e på Fiat'n.. da kommer den til å gå mye bedre!

Men, har skjønt at å sette å på 45 weber'e på en min orginale fiat ritmo abarth 130tc, bare vil gjøre ting dårligere - altså mindre bunndrag..

Så jeg er jo ikke intr i det.. MEN, jeg har jo tenkt å fikse litt på motoren..

Skifter kamdrev, kammer og effektanlegg først..

Så derfor lurer jeg på :

Er det noe vits å kjøpe 45 forgassere, eller holder det med de Solex 40 jeg har?

Hvis det holder med de jeg har, bør jeg skifte dem ut med andre 40 forgassere, eller er det greit å "pusse opp" de jeg har?

har jo hørt forskjellige ting om Solex, men det siste jeg hørte, var at Solex var en meget bra forgasser, som var tilpasset en slik motor som 130TC har.. har også hørt at 40 solex er "større" enn weber 40, så den er lettere å "trimme" opp til ca 160hk...

P.S. det blir en god stund til jeg begynner med dette, ettersom jeg driver med karosseri nå, men er greit å få litt info om ting før jeg begynner på det.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er det stående eller liggende forgassere?

Om sidesugerne montert på Alfas nord-motorer er det mange meninger. Alfa ble levert med Weber, Solex og Dellorto. Jeg har hørt og lest (så ærlig må man være) at rett justerte Solex tilhører the-upper-class, men dette er også avanserte forgassere; så avanserte at først må du synkronisere vakuumet internt i den ene forgasseren og deretter må du synkronisere forgasserparene http://www.rmcarburetors.net/addhe_rebuilding%20v2.htm

Weber og Dellorto er "enklere" ... og derav også mer ettertraktet (..les boka: How to Build & Power Tune Weber & Dellorto DCOE & DHLA Carburettors (Forlag: Speedpro))

Kjør forgasserdebatt  ;D

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

hehe, det skal ikke være lett nei.. :P 

Er liggende forgasser.. har 40 solex ADDHE nå, men vurderer weber 45 DCOE.. tror det heter det.. :)

Jeg vil jo ha de forgasserne som fungerer best på min bil.. men er det noe sted man kan levere Solex 40 forgassere for å få de pusset opp med nye pakninger og alt da?

og en ting til :

hva er forskjellen på Misab sandwich plate, og nylex sandwich plate? brukes på samme sted (altså mellom forgasser og innsug?), men forskjellig kvalitet?

https://www.burtonpower.com/product_main.aspx?dets_product.aspx?PSet=97&sTxt=

Jeg har noen Nylex her, men vurderer å kjøpe de andre hvis de er bedre.. og de monteres på samme sted da.. :P

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sånn grovt sett så holder 40mm opp til ca 150 hk, skal du over det så er det 45mm som er tingen ;)

Kan kansje tyde på at dersom du bare snakker om kammer og manifold så holder 40mm  ;)

Snakker du høykomp, porting, og ville kammer så må du kalkulere inn 45mm (kansje en ide å vurdere throtleboddies og datasprut i stede for 45mm dersom du ikke har noen 45mm til fornuftige priser på handen ;)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

l.. men er det noe sted man kan levere Solex 40 forgassere for å få de pusset opp med nye pakninger og alt da?

Tidligere Norsk Forgasserservice, nå Forgasser Service Husvikveien 14, 1440 Drøbak  mobtlf 905 09 147 drevet av ærverdige Kjell Bymann hjelper deg.

På den annen side: Du pusser og fikser glatt selv, det er ikke mye galt du kan gjøre med en forgasser (bortsett fra å ku... det til med synkronisering samt glemme å notere antall omdreininger på blandeskruene).

Å bygge om en standard forgasser med større dyser etc. krever erfaring og måleinstrumenter.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for svar.. :)

og jeg har visst enda et spørsmål..

I fjor ble jeg litt ivrig etter å skaffe meg noen 45 forgassere, så jeg fikk en i Tyskland til å lage noen fine "sandwich" plater til meg..

De som er på bilen idag er av gummi, og fikk beskjed om at disse har en tendens til å lekke..

De ble laget til 45 forgassere, men lurer på om det går ann å bruke de på 40 forgassere?

Og hvordan bør man montere dem?

Forgasser- Misab plates - De platene fra tyskland - misab plates - innsug?

Det er forskjellig innsug til en 45 forgasser? det er sikkert helt umulig å få tak i til min bil sikkert.. :P

Her er bilde av de nye platene som skal ved forgasserne :

IMG_3264.JPG

Her ser du bilde av de gummi platene som sitter ved forgasserne idag :

IMG_3268.JPG

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ring Kjell Bymann i første omgang.

(Jeg har liten kunnskap om forgasser-ombygging - og jeg vet ikke om avstanden ("tunnelavstanden") mellom forgasser og forbrenningskammer har noe å si mht effekt, fordamping etc. )

En liten opplysning mht avstanden: http://www.alfaholics.com/new_products/ dersom du blar langt ned på siden så vil du se "Aluminium Carburettor Mounts – Long Sport Version". 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Opprett ny...