Gå til innhold
Falcon

Airbag utkobling

Anbefalte innlegg

Noen som vet noe om hvor/hvordan man får koblet ut airbagen på passasjersiden på en 96 mod 916 spider

ringte autoital og de viste ikke hvordan de gjorde det, trodde de var alfa spesialister jeg ?  

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg bygger handicapbiler hos ett av de ledende firmaene på området(nevner ikke navn i en slik tråd ;)) og her er det ofte nødvendig å fjerne airbager både i seter og under dashbord. At vi fjerner airbag i ratt er mer skjelden og det skal virkelig gode grunner til for å gjøre det.

Generellt er det ikke å anbefale.

Uansett er standard prosedyre å koble fra batteriet i en liten halvtime før airbag/beltestrammersystemet røres. Skru så ut airbag og koble fra den gule pluggen som forbinder airbag med øvrig system. Kapp av pluggen og lodd inn en 2,2ohms motstand mellom lederne. forsegl med krympestrømpe.

I de aller fleste tilfeller vil 2,2Ohms motstand være nærme nok motstanden i airbagen til at airbagECU vil la seg lure.

LA DEG FOR ALL DEL IKKE FRISTE TIL Å MÅLE MOTSTAND I AIRBAGEN FOR Å SJEKKE!!! DET ER IKKE LURT! ;D

Og enda en gang; Fjerning av airbag er overhode ikke å anbefale...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg bygger handicapbiler hos ett av de ledende firmaene på området(nevner ikke navn i en slik tråd ;)) og her er det ofte nødvendig å fjerne airbager både i seter og under dashbord. At vi fjerner airbag i ratt er mer skjelden og det skal virkelig gode grunner til for å gjøre det.

Generellt er det ikke å anbefale.

Uansett er standard prosedyre å koble fra batteriet i en liten halvtime før airbag/beltestrammersystemet røres. Skru så ut airbag og koble fra den gule pluggen som forbinder airbag med øvrig system. Kapp av pluggen og lodd inn en 2,2ohms motstand mellom lederne. forsegl med krympestrømpe.

I de aller fleste tilfeller vil 2,2Ohms motstand være nærme nok motstanden i airbagen til at airbagECU vil la seg lure.

LA DEG FOR ALL DEL IKKE FRISTE TIL Å MÅLE MOTSTAND I AIRBAGEN FOR Å SJEKKE!!! DET ER IKKE LURT! ;D

Og enda en gang; Fjerning av airbag er overhode ikke å anbefale...

Så hvis man kobler en liten bryter i serie med 2,2 ohms motstand på ledningen til airbagen, så har en mulighet for å koble inn/ut airbag etter behov?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Noen som vet noe om hvor/hvordan man får koblet ut airbagen på passasjersiden på en 96 mod 916 spider

ringte autoital og de viste ikke hvordan de gjorde det, trodde de var alfa spesialister jeg ?  

...og som du kan se på responsen i tråden: Det er ikke mulig uten å kappe ledninger - med andre ord er det ikke noen bryter en kan bruke.

Det beste er nok å sette barnesetet framovervendt. Årsaken til at ingen  på Auto Ital visste var nok det at de ikke ville svare "klipp ledningene" :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Selv ved framovervendt barnesete så skal airbag kobles ut. Har med avstand og høyde til airbag å gjøre, barn kan lett bli kvalt av airbag'en + at eksplosjen er såpass stor at den kan være farlig for barn.

http://www.tryggtrafikk.no/w/Trafikksikkerhet/Barn_i_bil/Airbag/

"Barn som er lavere enn 140 cm bør heller ikke sitte i forsete med kollisjonspute. Kollisjonsputen er konstruert for å beskytte en voksen person og kan skade et barn. Barns hoder er tyngre i forhold til kroppen enn voksnes, og faller fremover på en annen måte ved bråstopp. "

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Opprett ny...