Gå til innhold
Landmann

116-serien V6: Bremseservoen funker ikke/harde bremser

Anbefalte innlegg

Bremseservoen fungerer svært dårlig:

- når jeg starter opp med fot på bremsepedalen så er det såvidt det er antydning til pitteliten bevegelse i pedalen (synk) ved oppstart.

- bremsene er harde (jeg har overhalt Brembo-bremsekaliprene samt kaliprene bak så noen dilladall der utelukkes).

- når jeg trekker ut vakuumslangen fra plenumet så står det vakuum i slangen/anlegget

- når jeg suger på slange så kan jeg ......

a) - blåse luft inn i servoen. Luften holder seg inne, m.a.o. er det ingen lekkasje den vegen

B) - jeg kan suge luft fra servoen inntil leppene "sucks in" m.a.o er det ingen lekkasje den vegen heller.

Servoen funker ikke/dårlig. Kan det være annen feil??

- Hvem vet what to do?

- Kan servoen repareres?

- Er det muligens feil i hovedbremsesylinderen?

Takknemlig for nyttige svar  :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har nå fått garasjemekker-tips om at feil i bremsekraftforsterkeren gir lav pedal (gitt at det finnes korrekt mengde bremsevæske, klosser etc  ;))

Jeg har hatt bilen til bremsekontroll og bremsene tar likt på hver aksling (....... garasje-flink til å overhale bremser  :))

Så hva da ...... (bremsene er harde og pedalen synker ikke inn ved oppstart).

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har du hatt av hovedsylinderen fra bremsekraftforsterkeren ? Isåfall kan en justere stempelet fra br.kr.forst. som går inn i hovedsylinderen. Uten sammenligning forøvring men jeg gjorde den blunderen engang på en bil at jeg justerte stempelet for langt ut. Det resulterte i for liten klaring inn til sylinderen og knallhard pedal. Reglerett ukjørbar bil så det skal tydeligvis være en viss klaring der.

Har også opplevd samme problem ved vakumlekkasjer men dette har du jo sjekket. Hva med enveis vakumventilen som ligger etter vakumslangen ? Var iallefall det som var problemet på en 75 V6 jeg hadde med samme symptomene.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for svar Arvid.

Nei: Hovedbremsesylinderen er urørt, men jeg skal demontere den just f' fun.

Mht "enveis-vakumventilen"; hvor ligger denne? (På 105-Spideren er den en plastventil i selve bremsekraftforsterkerklokka  ;) og denne kan pelles ut, mens på 116-bilene er det kun en metallstuss som er del av "klokka" og kan ikke tas hverken hit eller dit). På plenumet/innsugsmanifolden på 116' V6'n sitter en påskrudd stuss, men på min er det ingen ventilvirkning (hverken blåsestopp den ene eller andre vegen.)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har du prøvd bilen etter at bremsene ble harde, kjenner du bremsevirkning når du bremser forsiktig? Eller må du trykke alt du kan for å bremse?

Fusker motoren når pedalen er trykket?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Alfista QV:

- Jada .... bilen brukes daglig - med harde bremser. Og - jeg må trykke meget hardt for å oppnå tilfredsstillende bremsevirkning.

- Nei: Motorer fusker ikke så det er m.a.o. ingen vakuumlekkasje.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for svar Arvid.

Nei: Hovedbremsesylinderen er urørt, men jeg skal demontere den just f' fun.

Mht "enveis-vakumventilen"; hvor ligger denne? (På 105-Spideren er den en plastventil i selve bremsekraftforsterkerklokka ;) og denne kan pelles ut, mens på 116-bilene er det kun en metallstuss som er del av "klokka" og kan ikke tas hverken hit eller dit). På plenumet/innsugsmanifolden på 116' V6'n sitter en påskrudd stuss, men på min er det ingen ventilvirkning (hverken blåsestopp den ene eller andre vegen.)

Nå kan jeg ikke GTV6, men på firerne er det en liten plastduppeditt på vakumslangen mellom innsug og bremseforsterker. Det er enveisventilen. Tar du den av, skal du kune suge/blåse bare ene veien

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Opprett ny...