Gå til innhold
jensemann

Rustbeskyttelse mellom plater

Anbefalte innlegg

Joda, dette har vært diskutert før, men uten noen tilfredsstillende konklusjon for min del..

Det som ble nevnt var Kent og Wurth sin sveisegrunning. Er dette virkelig nok? Jeg merker jeg blir skeptisk med engang, når jeg hører ordet grunning i forbindelse med det som her blir "toppstrøket".

Siden jeg nå gjør det grundig har jeg svært lite lyst til å gjøre ting om igjen om to år..

Jeg kommer til å legge platene dobbelt ettersom det er slik det er originalt, og fordi det MÅ være slik.

Ene plata borres det hull gjennom og punkter da nedi disse. Det blir ikke sveist rundt slik at det blir tett.

Tips, triks, synsing og mere til, mottas med takk!

Edit: for all del, om sveisegrunning blir ansett som tilstrekkelig har jeg ingen problemer med det

Sink da? Er det et bedre eller dårligere alternativ?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Volvo har en sveise primer som de krevde brukt ved karosseri rep på sine biler. Den blir brukt der plater legges over hverandre. Fås kjøpt på dele lageret til volvo. Funker bra men pass på at den er helt tørr før det begynnes å sveise. Om volvo fortsatt mener at den skal brukes eller ikke vites ei. Ei heller om dette er det beste alternativet. Selv bruker jeg denne. Og vanlig epoksi primer på større deler som f. eks innsiden av kanalen. Er som regel ikke mere enn et lag med grunning fra fabrikk heller. Men IKKE la f. eks den elendig transport / lagrings grunningen til vreng eller klokkerholm være u-rørt. Bør fjernes og settes inn med noe skikkelig.

Bare mine erfaringer. Ingen fasit..

Thomas

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Søkte litt på den volvogrunninga nå, en som mente de hadde sluttet å selge den pga. den var helsefarlig.

Kan jo ta turen innom volvo å høre. Takk for tipset iallefall!

Ellers ser wurth sin "litt" dyr ut. Var snakk om 700 kr for 500ml. Flere som anbefaler Kent ser jeg..

Noen som vet hvor jeg får tak i den?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Rustbeskyttelse mellom platene høres for min del helt essensielt ut. Nå har jeg leta i alle butikker jeg kunne komme på i Haugesund uten hell.

Tok en tlf til volvo og de hadde på verkstedet, og skulle sjekke opp om de kunne skaffe, noe positivt var det jammen med Volvo også  :D Da blir det forhåpentlig mye bedre rustbeskyttelse enn originalt, for den er iallefall ikke mye å skryte av!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg var innom wurth og fikk en quattro grunning eller hva den nå het. Denne var meget temperatur bestandig. De hadde også en funky lim, men denne kunne ikke brukes på bærende konstruksjon. Jeg Bet også i det sure eplet og la dobbelt. Tror ikke det skal ruste så inni h...... hvis man klarer å unngå at det trenger inn fuktighet i ettertid.

Hva er det du driver å sveiser på forressten??

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg kommer til å legge platene dobbelt ettersom det er slik det er originalt, og fordi det MÅ være slik.

Ene plata borres det hull gjennom og punkter da nedi disse. Det blir ikke sveist rundt slik at det blir tett.

Tips, triks, synsing og mere til, mottas med takk!

Edit: for all del, om sveisegrunning blir ansett som tilstrekkelig har jeg ingen problemer med det

Jeg bruker en sveise grunning kjøpt hos Bilextra ( www.bilextra.no ) i Kristiansand, denne funger bra og forsegler skjøten.

Ikke hatt problemer med rust hvor jeg har brukt denne når jeg en skjelden gang overlapper.

Om jeg ikke husker feil så var det rundt 300 kr for 0,2 liter Har hatt denne i flere år. Husker ikke produktnavnet.

2 deciliter holder til uttallige meter med "sveiseskjøt"

Er det ikke slik at som privat person så er det ikke lov og punkt sveise, men må helsveise?

Kun godkjente Bilverksteder som har annledning til dette ?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Aldri hørt om at det ikke skulle være lov å punkte, men det kan hende...

Dette er det ingen som vil se, ergo ingen som kan si noe.

Bra skal det dessuten bli;) Punkter forøvrig ved å borre hull i ene laget og sveiser med mig, ikke ved bruk av punktsveiseting(tang?) uten tilsats og gass.

Folk driter nå i det om det skulle være som du sier, også jeg, jeg er ei heller kjent for å være min egen paragrafrytter!

Bilextra var vel en av de stedene det ikke falt meg inn å sjekke ;)

Men nå løste det seg, Volvo fikk bestillt, så nå skal jeg bort å hente ;)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg var innom wurth og fikk en quattro grunning eller hva den nå het. Denne var meget temperatur bestandig. De hadde også en funky lim, men denne kunne ikke brukes på bærende konstruksjon. Jeg Bet også i det sure eplet og la dobbelt. Tror ikke det skal ruste så inni h...... hvis man klarer å unngå at det trenger inn fuktighet i ettertid.

Hva er det du driver å sveiser på forressten??

Sveiser litt 156. Har handla inn et lite lass med deler som skal byttes(ALT i understellet foran og bak, bremser, dempere fjærer, lagre, bærearmer etc.), så den skal bli fin å kjøre, og rustfri var planen.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Opprett ny...