Gå til innhold
Tronden

Skifte luftfilter på 2,0 JTS

Anbefalte innlegg

Jeg har handlet BMC innsatsfilter til min GT JTS.

Problemet er at filterboksen er mildt sagt godt gjemt under batteri og sikringsboks.

Er det noen som har prøvd å skifte filter på JTS?

Har søkt litt på nett og noen mener det er best å ta det nedenfra, men det er da og rimelig tungvindt da jeg ikke har en løftebukk i garasjen...Eller garasje i det hele tatt for den del....

Har dere noen gode tips?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei, du får det til ovenfra!

"Bare" ta av innsuget og løsne den elektriske koblingen med noe som ser ut som releer (du trenger ikke ta den av, men løsne den så du kan dytte den litt til siden). Deretter tar du av lokket på luftfilterboksen med de tre 10mm. Men det kan være lettere å ta av LMM og innsuget inni lokket for å få vridd det hele ut.

Selve filteret må lirkes ut og inn, men det går om du prøver litt lirking!

Husk at du ikke må ha på for mye olje på ditt filter. De har en tendens til å drepe LuftMasseMåleren. Og det er det ikke verdt...

Når du er ferdig kommer du ikke til  huske at det var vanskelig!

Mvh

Alfa^2

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er en egen type olje som du skal sprute på luftfilteret -- ikke overraskende heter den "filterolje" :)

Både K&N og Green har egne oljer - merket tror jeg ikke har så mye å si. Du bør også ta ut filteret en gang om året og vaske det og sette inn med ny olje sånn at det ikke gror til av skitt. Green har et kit med både vaskemiddel og olje som er kjekt. De fleste bilrekvisitasjappene har en passende olje.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da har jeg endelig fått montert innsatsfilteret fra BMC på min 2004 GT JTS.

Det var ikke akkurat veldig god plass til å bytte filteret, men det gikk til slutt.

Måtte skru ut sikringsboksen som ligger rett over filteret (ta av lokket,vippe opp sikringene,skru ut skruen som er skjult under den svarte hetten(se bilde2), legge den til side, løsne batteriet (skru ut skruen som fester reimen over batteriet) og flytte det litt til side, så åpne klemmene på filterboksen og røske filteret ut. Dette var lettere sagt enn gjort da papirfilteret var endel tykkere enn åpningen jeg greide å få på boksen. Måtte rive i stykker papirfilteret for å få det ut. Heldigvis var innsatsfilteret fra BMC tynnere og stivere så det var lett å få på plass.

Min bror gjorde tilsvarende jobb på tilsvarende bil, men med et Green filter. Det var visstnok endel verre å få på plass.

Hadde meg en test tur etter montering, men vanskelig å si om det er noe å hente på det...Var kanskje litt mer lyd og jeg syns det var litt bedre respons, men det kan like godt være mitt overentusiatiske alfahode som lurte meg...

Kjekt uansett, papirfilteret var skittent selv om bilen var på service for ikke lenge siden.

Bildene ble tatt i etterpåklokskapens navn og ikke underveis, men hvis noen har spørsmål er det bare å fyre løs.

post-820-14779326592515_thumb.jpg

post-820-14779326592885_thumb.jpg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Opprett ny...