Gå til innhold
Alfanatiker

hvorfor har coil og pluggledninger motstand?

Anbefalte innlegg

Dersom jeg ikke husker helt feil, så er det orginalt 1kohm på pluggkabler (eller 2,5kohm kanskje), og 1 eller 0,6kohm på den til coil.

På giuliettan min har jeg gitt blaffen og montert rene feite kobberkabler for best mulig ledeevne. Hva skjer om jeg gjør det samme på 164'en min? Er motstanden i kablene der for å fjerne evt støy?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Etter å ha lest meg litt opp samt stjålet litt fra andre på internett får du følgende generelle svar:

(1) Alle ledninger har motstand og dess lengre ledning dess større motstand. Derfor har pluggledning 1 og pluggledning nr 4 ulik motstand.

(2) Motstanden i plugghettene har kun til hensikt å dempe elektrisk støy - eller elektromagnetisk interferens om man vil - som oppstår i tenningskretsen.

Den mest effektive plasseringen av motstanden er i høyspenningskretsen, nærmest mulig tennpluggen. Derav plugghetter med motstand.

(3) Det produseres også plugger med innebygget motstand. Disse skal ikke brukes sammen med plugghetter med motstand. Enkelte nyere tenningssystem kan være avhengig av slike plugger for å få korrekt feedback til tenningssystemets styringselektronikk.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Opprett ny...