Gå til innhold
ReidarUF

Kammer til 33/sud. Omsliping

Anbefalte innlegg

Jeg kjøpte nylig en Alfasud TI løpsvogn av Turismo Tiramisu som jeg planlegger å kjøre i corsaen med neste år.

Nå er det nok av arbeid på bilen ellers men jeg vurderer likevel å bygge ny motor i løpet av vinteren. Dagligbilen (Peugeot 106) som ellers har mye til felles med Sud er for øyeblikket vesentlig sprekere og det går jo ikke an ;)

Jeg fikk en 1,7L 8v fra 33IE av Reidar Birkeland og den ser ut til å være et godt utgangspunkt. Jeg ser for meg at litt kvassere kammer, to doble motorsykkelspjell og datasprut bør gjøre susen sammen med litt forsiktig porting.

Datasprut og spjell lar seg skaffe forholdsvis rimelig men det ser ut til at kammer til boxermotorene er vesentlig dyrere enn til de motorene jeg er vant til(TU som sitter i Pug/Cit).

Jeg ser bariani er populært men de skal ha 560Euro for ett sett til 33/Sud.

NewmanCams som er noe av det rimeligste til Peugeot skal ha £480 for et sett.

Det som ser mer fristende er å la NewmanCams slipe om de gamle kammene for £120.  Er dette en fullgod løsning?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei ReidarUF :)

Hvis du allikevel skal slipe om kamma kan du jo høre med AHM i England om dette.  Han har lang erfaring med Alfa Romeo og blodtrimming av alfaboxere :)

www.ahmotorsports.co.uk

-Ida

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

1,7 ie motoren har vel hydrauliske ventilløftere, men her kan du vel sikkert bygge om med deler fra en 1,5 liter som er enklere å få tak i.

På bilen din sitter det nok gamle typen kammer med delt lobe og  justering av ventilene med skrue. Nyere fikk "normale" kammer og ventilshims. Tror det er lettest å få tak i trimkammer til den siste utgaven.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei ReidarUF :)

Hvis du allikevel skal slipe om kamma kan du jo høre med AHM i England om dette.  Han har lang erfaring med Alfa Romeo og blodtrimming av alfaboxere :)

www.ahmotorsports.co.uk

-Ida

AHM er vel så dyrt som man får det?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg tok en prat med den lokale motorbyggeren(ebb) og det viste seg at han hadde bygget en temmelig kvass 1,7L 8v motor(167hk) for bare noen få år tilbake.

Han hadde fremdeles notatene fra den jobben liggende og lot meg overta dem ;D

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Opprett ny...