Gå til innhold
Fles

variator

Anbefalte innlegg

Hei

Har akkurat blitt en stolt eier av en 2004 Alfa romeo 156 sw, men bilen har selvfølgelig en mindre sliten variator.

så spørsmålet er: hvor lang tid tar det før du MÅ bytte den, når den lager litt disel lyd ved oppstart.

grunnen til at jeg spør er at det ikke finnes merke verksteder i finnmark og turen til verkstedet må planlegges litt godt i forveien. :-\

litt surt siden bilen har akkurat byttet regreim for et år siden og variator ikke ble byttet da ???

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er ikke noen absolutt hast med å skifte den men bilen går dårligere med en sliten variator.

Du kan kjøre med lyden i laaaang tid når det bare er ved oppstart du har den. Hvor i Finnmark holder du til? 

Du trenger ikke nødvendigvis skifte den på et merkeverksted; alt som trengs er noen kamlåser Alfaworkshop.co.uk har til og med en bruksanvisning for å bytte reim og variator så det er bare å finne et passende bilverksted :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

...men bilen går dårligere med en sliten variator.

Gjør den? det gjør hvertfall ikke min bil! men istedenfor den jevne økelsen av krefter gjennom hele registeret når man drar på, så får man heller et lite kick på på høyere turtall. Men på lavt turtall er den så som så..

Det hele kommer vel an på hvor variatoren har "låst" seg.. og hvilket turtall man pleier å kjøre med for å få følelsen av "dau" bil.. ;)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Gjør den? det gjør hvertfall ikke min bil! men istedenfor den jevne økelsen av krefter gjennom hele registeret når man drar på, så får man heller et lite kick på på høyere turtall. Men på lavt turtall er den så som så..

"Går dårligere" = "ikke som den skal" -- f.eks. sånn som du beskriver ;)

Okkesom så er ikke skifte av kamvariator noe som kun merkeverkstedene klarer!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er ikke noen absolutt hast med å skifte den men bilen går dårligere med en sliten variator.

Du kan kjøre med lyden i laaaang tid når det bare er ved oppstart du har den. Hvor i Finnmark holder du til? 

Du trenger ikke nødvendigvis skifte den på et merkeverksted; alt som trengs er noen kamlåser Alfaworkshop.co.uk har til og med en bruksanvisning for å bytte reim og variator så det er bare å finne et passende bilverksted :)

holder til på garnisonen i porsanger

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

er det også normalt at motoren begynner og bruke litt mer olje enn normalt når variatoren er slitt? pga ventil tetting osv.

har begynt og legge merke til en god del mer nedsotet eksos rør samt litt røyk (grå)

filipe

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er litt spent på dette selv. Synes det sotes mer enn normalt fra eksosrøret, samt endel røyk. Synes også bilen bruker litt for mye olje i forhold til "normalt" på TS/JTS som jeg har lest ellers. Har også klakking når jeg starter bilen om morgenen og det vedvarer gjerne et minutt eller to når jeg står på tomgang etter start.

Ser det er byttet regreim på rett over 60.000km på min, men jeg mistenker ganske sterkt at variatoren ikke ble byttet.. Bilen har nå gått 77.000km.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei,

variatoren styrer timingen (godt norsk) eller vinkel på kamaksel slik at du skal få endret styring av åpningen på innsugsventilene som skal gi deg bedre bunndrag samtidig som den skal åpne for mer futt ved de høye turtall. Så åpningstidene på innsugsventilene er det eneste som påvirkes av variatoren.

Om bilen er kjørt med "skitten olje", olje som er full av partikler vil de små kanalene inni variatoren kunne bli tette. Litt motorrens som foreslått over vil kunne hjelpe deg, sammen med et par raske oljeskift. Men det er ikke alltid at det får ut skiten.

Og motoren er helt ok med å høres ut som traktor, men bunndrag og fart i toppen vil lide. For ventiltidene vil ikke være optimale. Og det er ikke verken vanskelig eller tar mye tid å fikse.

Men at det skal få bilen til å bruke olje ville overraske i seg selv. Om det ikke er noe mer som er feil.

Mvh

Alfa^2

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Opprett ny...