Gå til innhold
vegarh

Selespeed, null trykk i systemet

Anbefalte innlegg

Hei,

min 2000 156 selespeed nekter å gire. Jeg har koblet opp med alfadiag og hentet ut denne feilmeldinga:

P1763

Failed Component Code: CAN message reception

Fault Symptom: No Signal

Warning Lamp Status: Warning Lamp Illuminated

Fault Test State: Test complete for this Error or not applicable.

Fault Code Storage State: Error Not Present at time of request

Event Count: 64 count

Environmental Condition One: Time Error Present: 255 minutes

Pumpa starter ikke, selv om relèet åpnes. Har kryssbytta med injection-relé, uten hell.

Grafene i Alfadiag viser et pumpetrykk på 0,77, noe som er litt veikt, sågar merkelig at det er negativt trykk i tanken, så noe er nok skikkelig galt ;) Oljenivået er forøvrig helt ok.

Har også slettet feilmelding, men denne kommer tilbake etter noe tid.

Vurderer å koble pumpa rett på 12v, men har vett til å spørre _først_, er det fornuftig å koble rett på batteri? null peil wattsoever på straum, så om noen kan si meg det hadde det vært fint.

All hjelp mottas med takk. Er det så å forstå at våre venner i Autovia Sandvika har mest greie på selespeed? Er her noen som har byttet pumpe noen gang, og kan si noe om hvor kostbart dette ev. blir?

=v=

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Liten update: Etter å ha gått over kontaktene til systemet med elektronikkrens, så fungerte systemet akkurat lenge nok til at jeg fikk kjørt til enden til innkjørsla og tilbake igjen. Alfadiag kunne fortelle om et trykk på rundt 47 bar, men dette falt etter litt kjøring, og varsellampe kom på. Virker som pumpa er treigstarta!

---

Enda en update, håper det er noen som kan hjelpe meg her. Nå fungerer bilen forsåvidt normalt, dvs, pumpa starter som den skal når døra åpnes, men jeg har ikke foretatt noe vidløftig etter rensing av kontakter i går. Jeg antar den vil gå litt og så dø hen som i går.

Jeg er "forsiktig optimist" i det at pumpa faktisk går, og således kanskje kan frikjennes i denne omgang, men at det er dårlig kontakt med kontrollenheten jeg bør tenke på. Gjentar spm om hvordan jeg kan får kjørt pumpa rett på 12v for å få testet dette - går det an med batteri?

---

Uptadet:

Nyladet batteri og kjøringer av "test" av pumpe, dvs, slippe ut alt trykket med alfadiag, for så å la den fylle seg igjen, relè-testene vekker faktisk pumpa, og det virker lovende. Noen triumfrunder på parkeringsplassen i sameiet, og jeg lar den stå litt, og kjører nye diagnoser. Merkelig feil. Batteriet, som nyladet virket å gjøre susen har konstant rundt 12,5 v spenning (jf diag), både før og etter lading, men likevel er det forskjell?. Batteriet var nytt i november i fjor.

---

Siste update

Nå funker det som det skal igjen. Prisa hærren, og lang nese til verkstedet :)

=v=

Gryende forvirret optimist

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Opprett ny...