Gå til innhold
Raakky

Vifte slår seg ikke inn før 98 grader!??!

Anbefalte innlegg

Har hatt ett litt lengre vedvarende problem med min 156 2.0 TS. Vifta har sluttet å slå seg inn når tempen når 90". Nå går nåla nesten opptil 100 grader før vifta slår seg inn.

Som resultat av dette har den begynt å bruke kjølevæske..som er ingen god ting. Går helt fint under langkjøring, men ved bykjøring "koker" den nesten..

Jeg har bytta releer på begge viftetrinna men problemet vedvarte akkurat likens.

Han fyren på verkstedet ga til og med opp.. ( WTF )

Hva i heiteste er galt?

-M-

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei Morten.

Jeg har ikke svar på spørsmålet ditt, men skal vifta virkelig slå inn på 90 grader? 90 grader er vel det som defineres som ideel arbeidstemperatur med tanke på drivstoff forbruk og katalysator funsjon. Termostat-styrte vifte ordninger pleier ikke aktiviseres før 100 grader. 100-108 grader er ganske normalt.

Du vil heller ikke ha noe forbruk av kjølevæske så lenge bilen ikke koker(uavhengig av om tempen er 90 eller 110grader),men mindre topp/topp-pakning er deftekt.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvordan ser du at bilen neste koker på 100 grader? Hvis det begynner å frese av ekspansjonstanken eller kjølesystemet ved 100grader så er lokket til ekspansjonstanken defekt som tlodberg skriver. Lokket har en ventil som åpner ved ca 0,8bar. Det er dette trykket som gjør at kjølesystemet ikke koker før temperaturen har passert godt over 110 grader.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mener å ha lest innpå her tidligere en gang at på 156, (sikkert andre modeller også) så slår vifta seg inn ved to nivåer. En etter 90 grader, ca 92 eller noe, mens det andre er som et "sikkerhetsnivå" som slår seg inn når det nærmer seg 100 grader.

Godt mulig jeg tar feil angående dette. Men dere mener altså at vifta ikke skal slå seg på før temperaturen er opp imot 100 grader?

Det minker faktisk litt kjølevæske av den. Langt ifra store mengder, men nok til at jeg må fylle på litt hver 2 uke kanskje, for å holde det over min nivået. Mener ekspansjontanken fungerer siden trykket utgjevner seg hvis jeg åpner toppa på tanken etter at jeg har kjørt..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

hadde et lignende problem på 164en min den slo seg heller ikke inn før det ble ufatteligt varmt. skiftet det ene og det andre selv uten at det hjalp.

Det som hjalp derimot var å kjøre i en solid radiator rens, da kom det mye drit ut og etter dette så slår nå vifta inn ganske tidligt :) Tror jeg skal kjøre igjennom enda en rens om ikke lenge.

Det er vertfall verdt å prøve :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vil ikke skrive under på dette, men mener at at det sitter 2 stk temp sensorer.

Den ene viser temp du ser inne i bilen mens den andre er med på og styre vifta samt innsprøytning.

Den som styrer kan være def, bruk diagnose.

Men vil helst holde en knapp på en liten lekasje eller forkalkning i radiator.

Vannpumpe kan være sliten, men det er svært selden på de bilene.

Sitter det ikke også noen reduksjonsventiler i forbindelse med radiatorvannet???

Kanskje de er fiklet med?

Om topp pakning lekker merker du det fort.

er som bilen er syk og blir bare værre.

Lekker den kjølevann inn vil du ha mye hvit røk i eksos.

Har du peilet olje, og sett på konsistens/farge?

øystein

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vifta styres av en termostat som sitter skrudd på et av radiator kammerene. Ta av koblingen på termostaten og kortslutt de 2 ledningene. Start så motoren.

Hvis vifta da går så bytt termostaten. Ikke uvanlig at den feiler.

Puss den ren så ser du hvilken temperatur den skal slå inn på. Jeg tror Romnes har den.

Kjører du med AC på? Da skal normalt vifta slå inn for å kjøle kondensatoren.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vil ikke skrive under på dette, men mener at at det sitter 2 stk temp sensorer.

Den ene viser temp du ser inne i bilen mens den andre er med på og styre vifta samt innsprøytning.

Den som styrer kan være def, bruk diagnose.

Men vil helst holde en knapp på en liten lekasje eller forkalkning i radiator.

Vannpumpe kan være sliten, men det er svært selden på de bilene.

Sitter det ikke også noen reduksjonsventiler i forbindelse med radiatorvannet???

Kanskje de er fiklet med?

Om topp pakning lekker merker du det fort.

er som bilen er syk og blir bare værre.

Lekker den kjølevann inn vil du ha mye hvit røk i eksos.

Har du peilet olje, og sett på konsistens/farge?

øystein

Temperaturen gikk ofte opp og ned mellom 70 og 90 grader før den plutselig begynte å stige over 90. Noen her som mente at det kunne være en gåen termostat. Det minker litt kjølevæske i tillegg liksom. Ser det ligger litt under bilen av og til.

I forhold til hvit eksos, eneste jeg la merke til var at den var dampaktig. Peiler olje sånn ca hver andre uke, og har aldri sett noen tendenser til hvitfarge i oljen.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vifta styres av en termostat som sitter skrudd på et av radiator kammerene. Ta av koblingen på termostaten og kortslutt de 2 ledningene. Start så motoren.

Hvis vifta da går så bytt termostaten. Ikke uvanlig at den feiler.

Puss den ren så ser du hvilken temperatur den skal slå inn på. Jeg tror Romnes har den.

Kjører du med AC på? Da skal normalt vifta slå inn for å kjøle kondensatoren.

Hmm dette høres sikkert dumt ut men hvis jeg "kortslutter" de to ledningene vil jo sikkert et rele eller sikring ryke? Prøvde senest i dag å kjøre med AC på, men likevel steg den langt over 90 før jeg slo av motoren..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Opprett ny...