Gå til innhold
Gjest Joachim89

Demperbytte på 156.

Anbefalte innlegg

Skal til å bytte dempere og fjærer på bilen.

Tenkte å begynne framme først, og lurer på om det er noe jeg bør være obs på med tanke på tiltrekking av bolter(nm)?

Og jeg ser at mange har problemer bak med SW, men de har noe kalt nivomat, hva er egentlig det?

Jeg har sedan, er det like vanskelig bak her?

Mvh Joachim

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ingen som vet om det er forskjeller på SW og sedan ang dempersystemet bak?

Har skiftet framem nå, og fikk et pent stuck på bilen, men syns likevel det er litt for mye klaring mellom dekk hjulbue bak..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei har ikke 156 selv, men nivåmat er jo et opplegg som justerer opp høyden på karosseriet ettersom hvor mye man laster i den. Ikke helt uvanlig på stasjonsvogner.

Lite trolig at det er på bilen din, uten å si det sikkert... Du trenger kanskje en 4hjuls-kontroll etterpå da, så alt står i "water" ;)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

4-hjulskontroll er obligatorisk, men tror jeg bare lurer meg unna med en forstillingskontroll om det ikke blir byttet bak..

Jeg ser at SW fås med Nivomat fjærer osv, men det er mange som sier at SW tar lang tid å bytte dempere på bak kontra foran, hva tar så mye tid?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg byttet på min sw og det gikk nå forsåvidt greit. Brukte egentlig mest tid fremme. Men det skal sies at det var et styr å få ut alt interiøret baki. Mulig det er lettere på sedanen.

Ellers ødela jeg begge lenkearmene til stabstaget bak og et endeledd fremme når jeg skulle få de av. Det hullet til unbrakoen var så dårlig at jeg måtte kappe av boltene. På lenkearmene satte jeg på vanlige muttere istedenfor låsemuttrer. Så kanskje det går bedre neste gang.

Det er kun spissing fremme som kan justeres. Bak ble innnstillingene rimelig bra, mens fremme ble det for mye camber. Han som gjorde kontrollen justerte da mer spissing enn standard, for at den ikke skulle slite dekk. Problemet er at han da ikke vet hva som blir riktig, men må ta det på "gefülen". Er uansett viktig at det er en som har peiling som gjør det.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Måtte kappe av boltene her også, å gjenge opp igjen for så å finne ny låseskrue på armene framme... kjipt.

Om man må begynne å ta av mye av interiøret på sedan for å skifte dempere så tar jeg ikke bryet med det.

Er desverre ingen her i M&R som er bra på Alfa, men spissing er vel det mange som klarer, Alfa er jo ikke så spesiell ;):P

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er nok ikke så veldig mye jobb å få ut interiøret. Måtte gjøre det samme på min 166. Vippe opp baksetet i fremkant og ta d ut, løse to skruer i underkant av seteryggen og ut m den, og så sitter hattehylla m noen skruer både i kupeen og i bagasjerommet. Da kommer du nok til støtdemperfestene.Tar kanskje en time, halvannen....  Bare å kaste seg ut i det ;)

Må jo gjøre det gjennomført! ;D

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nå er jeg veldig tynn av meg, så det skulle ikke være mulig å komme til dempertårna bak UTEN å fjerne seter og hattehylle?

Veeeeldig tynn :P

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Opprett ny...