Gå til innhold
capitan

156: fra motorstans til helt fin igjen. selespeed?

Anbefalte innlegg

hadde en merkelig opplevelse med min alfa 156 2002 mod selespeed igår.

kjørte nedover en bakke mot en krapp sving i tredje gir, city-funksjonen var av. jeg opplevde at bilen bomgiret og det nøkket. etterpå lyste det gult i displayet for motorfeil. kjørte litt til så begynte selespeeden å pipe og det blinket rødt i displayet, og bilen hoppet mellom ulike gir. den sluttet, jeg kjørte litt til, og i det jeg kjørte inn på en bensinstasjon skjedde det samme igjen. piping, lysing og hopping mellom gir. det endte med at bilen kubbet, og den ville ikke starte igjen. jeg ventet ti minutter og bilen startet igjen, men det gule lyset om motorfeil var ikke borte. jeg kjørte en 40 minutters tur uten problemer, og parkerte bilen. idag tidlig var indikatoren for motorfeil borte, og alt er som normalt. bilen er kjørt 150 000, har hatt den siden 120 000. aldri hatt problemer med selespeeden før, annet enn at den ikke alltid går i revers på første forsøk. noen innspill?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

stikk innom motorforum å få lest av feilkoder, deretter oppgrader til siste software hvis du ikke har det. Så er det bare å krysse fingra å håpe alt fungerer i fremtiden.

eller bare krysse fingra og håpe det ikke skjer igjen.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hadde noen sånne opplevelser rett før vi skulle på bilferie for en ca 1mnd siden. Det skjedde etpar ganger før turen som gjorde at jeg ble noe skeptisk til å legge ut på langtur med den. Men vi tok sjansen. Hadde tre episoder på vei nedover, men hver gang bare stoppet jeg og ventet litt så virket den fint. Etter at den kom til Italia har den gått som en drøm. Vi var helt til Barcelona og hjem igjen. ca 5000km siden siste sprell nå. Satser på at den holder seg sånn.. :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

kjørte nedover en bakke mot en krapp sving i tredje gir, city-funksjonen var av. jeg opplevde at bilen bomgiret og det nøkket. etterpå lyste det gult i displayet for motorfeil. kjørte litt til så begynte selespeeden å pipe og det blinket rødt i displayet, og bilen hoppet mellom ulike gir. den sluttet, jeg kjørte litt til, og i det jeg kjørte inn på en bensinstasjon skjedde det samme igjen. piping, lysing og hopping mellom gir. det endte med at bilen kubbet, og den ville ikke starte igjen. jeg ventet ti minutter og bilen startet igjen, men det gule lyset om motorfeil var ikke borte. jeg kjørte en 40 minutters tur uten problemer, og parkerte bilen. idag tidlig var indikatoren for motorfeil borte, og alt er som normalt. bilen er kjørt 150 000, har hatt den siden 120 000. aldri hatt problemer med selespeeden før, annet enn at den ikke alltid går i revers på første forsøk. noen innspill?

Håper det årner seg! Bare lurer på hva som skjer når en bil kubber? Det har aldri skjedd med mine biler, tror jeg.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sjekk batteriet. Ett dårlig kan visst forårsake noe kluss med selespeeden.

dallara har tydeligvis funnet kuren; en tur til Italia ;)

Håper det årner seg! Bare lurer på hva som skjer når en bil kubber? Det har aldri skjedd med mine biler, tror jeg.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

takk for svar folkens. jeg har sjekket oljen, men skal ta en titt på batteriet. bilen er fremdeles helt fin.

og: når en bil kubber, så vil den ikke mer og stanser. vestlandsuttrykk, antar jeg..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

hepp!

Når dette skjer - starter selespeedpumpa de når du åpner døra eller skrur på tenningen? Har en sånn "felles skjebne - mager trøst!- følelse ut i fra det du skriver. Hos meg kan jeg avgjøre det øyeblikket jeg åpner døra om det blir no' tur på meg.

Jeg har en tråd på dette, og det jeg har gjort i går og i dag er

- Rens av relè-et, ev kryssbytt med et annet (injection sitter lagelig til like ved)

- Sletting av feilkoder med alfadiag

- Rens av kontaktene til selespeed-systemet. De ligger bak til venstre for batteriet sett forfra, 2 store multikontakter, samt kontakten til selve pumpa. Denne finner du foran batteriet på høyre side sett forfra. (http://homepage.mac.com/paul_denyer/selespeed/page43/page8/page8.html) sånn ser den ut. For øvrig en fin side, hvis du ikke visste om den fra før.

- Ladet batteriet.

Akkurat i dette sekund fungerer det.

Det som slår meg som merkelig er at jeg ikke ser noe spenningsforskjell på nyladet eller uladet, men likevel så er det en funker / funker ikke i det.

Feilmeldingen i Alfadiag heter:

P1763:

Failed Component Code: CAN message reception

Fault Symptom: No Signal

Warning Lamp Status: Warning Lamp Illuminated

Fault Test State: Test complete for this Error or not applicable.

Fault Code Storage State: Error Not Present at time of request

Event Count: 64 count

Environmental Condition One: Time Error Present: 255 minutes

Om du har alfadiag og en kabel kan du jo sjekke, men mitt tips her er i alle fall å prøve batterilading, så relè, så kontakter, i den rekkefølgen.  Vil gjerne vite hvordan det går:) - jeg skal på testtur i kveld, og hvis det dukker opp igjen, er det vel på tide å starte å kaste penger på problemet.

=v=

EDIT: Test-tur gikk strålende, alt vel, ingen skade skjedd bortsett fra et par turister som fikk kjeven ut av ledd når jeg dundra gjennom tyrigrava ;)

I og med at dette kommer og går litt, kan du vel frikjenne pumpa for anklager, men hvis det er fortsatte mistanker, koble den rett til 12v i kontakten og hør om den starter.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

takk for innspill. du er på et ganske så annet nivå enn meg hva angår kunnskap om bilens tekniske finesser. men jeg har skjønt såpass at om jeg ikke får opp noen meldig om feil, så er det heller ikke noe poeng i å lete etter feilkoder. det er jo ingen feilmelding å spore lenger. bilen går helt fint fremdeles. en uke siden hendelsen.

men har hørt at lignende ting har hendt med andre biler, at de rett og slett må ha seg en stopp grunnet f. eks for mye bensintilførsel etter for mye gasspådrag. jeg opplevde jo en bomgiring. uvant opplevelse for bilen, og den sa ifra. vel å merke på sin helt særegne måte....

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

men jeg har skjønt såpass at om jeg ikke får opp noen meldig om feil, så er det heller ikke noe poeng i å lete etter feilkoder. det er jo ingen feilmelding å spore lenger. bilen går helt fint fremdeles. en uke siden hendelsen.

Det er nok ikke riktig. De fleste kontrollenheter lagrer siste feil selv etter at feilen ikke lenger er der. Dette er for å kunne finne ut av periodiske feil.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Einar, ja, det stemmer, når man ser i feil-loggen, ser man mye gammal "moro".

Capitan, joda, jeg har gått noen runder med kassa mi, så litt har man da snappet med seg, på diagnosenivå i alle fall.

Ut av nysgjerrighet, det var vel aldri 4.giret som ikke ville inn? Hvis så er det et stalltips å ta seg en skikkelig hurratur og dra ut girene ordentlig, det er i alle fall resepten på min.

Jeg har hatt slike episoder du snakker om selv, med bomgiring og italiensk disko i displayene helt til det tilsynelatende ordner seg igjen, men da har jeg visst at jeg er tjent med å finne frem diagnoseverktøy og batterilader snart. Jeg anbefaler deg å ta bilen på verksted å få enten oppgradert softwaren, hvis den ikke allerede er det, og slettet feilmeldinger, nevn det i alle fall hvis du skal ha service likevel. på Motorforum koster herligheten rundt 1200 kroner å få utført.

Uansett, satser på at det ordner seg for oss gutta som ikke trenger å røre graut for å ha det moro :)

=v=

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

nei, ikke nødvendigvis fjerdegiret. registrerer at det er ved nedgiring eller sakking av fart/stans. idag, nøyaktig en uke siden første hendelse ble det helt krise. hadde tre stans iløpet av en time. hver gang ventet jeg ca 20 min før bilen startet igjen. fikk lirket bilen hjem med et nødskrik, meget ubehagelig. så nå må jeg ta den tunge turen til mf.

ved ny sjekk ser jeg at det ikke er mye olje igjen i beholderen. kan det være så banalt som at den må fylles på?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Oljen skal ligge mellom max og min når det er trykk i systemet, sett deg inn og gå litt mellom 1-2 og hør at pumpa starter. Det er klart, er det mye for lite olje, får du trøbbel, men bilen vil låse seg i "city"-modus før den tid, så det høres kanskje ikke sånn ut.

Hvis du har batterilader, lad batteriet, det kan godt være at det holder. Hvis du har mulighet til å finne ut om eier har oppdatert Softwaren, gjør det. Hvis det ikke er gjort anbefales det å gjøre det og.

Oppførselen ligner på det jeg har, med noen "skremmeskudd" før den store krisa kommer, så jeg blir ikke overrasket om et par timers lading gjør susen her.

=v=

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Opprett ny...