Gå til innhold
ar75milano

Montering av bakhjulslager på 116???

Anbefalte innlegg

Ser jo ut som verdens enkleste lager å montere, men når jeg monterer det så kniper det slik at det ikke går rundt. Hva gjør jeg feil?? Torte ikke å trekke det helt til pga det. Begynner det å gå rundt igjen når navet eller hva man skal kalle det er helt trekt sammen?

Står på en 75 3.0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Joda, har nettopp byttet på min. Men hva er det som kniper? Går ikke innerlagrene lett rundt etter at lageret er montert? Eller er det spindelen som får det til å knipe?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bakhjulslagrene er en "pakke" bestående av 2 vinkelkontakt lagre produsert som en tilpasset enhet. Forspenningen er bestemt ved produksjonen av lagerpakken. Om du trekker til så det er like før akseltappen elle gjengene ryker skal ikke lageret gå tregt.

Men om du har skadet spindel eller lagerhus så kan det knipe. Du må også fjerne eventuell pasningskorrosjon.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Alt ser helt perfekt ut, verken korrosjon eller skader noe sted så det der ble ett mysterium... Har gjort det før uten problemer.

Alt går lett rundt etter at lageret et montert, men når jeg monterer huben og splinesdelen sammen så kniper det.

Hiver alt i frysern nå så det ikke blir så høy presspasning på delene. Sikkert ikke godt for noe annet enn at de blir lettere å montere... :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Høy presspasning?

Da er det noe galt. Er pasningen for trang vil ytterring bli klemt sammen / innerring bli klemt ut. Dette fører til at kulene blir presset mellom inner og ytterring.

Jeg ville sjekket begge en gang til. Puss gjerne lett over spindelen med fint smergelpapir, f.eks. 1000.

Det virker jo på det du skriver som det er spindelen som går tregt i lagerets innerring. Den skal fint kunne monteres for hånd.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Flott!! Takk for infoen. Hvis det ikke skal være presspasning der så er det garantert det som er problemet. Da blir det mest sansynlig ACR tur alikevell.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Heisann.

Hvilken fremgansmåte bruker du ved montering, lett og skade hjullager av denne typen om du slår dette sammen.

Det er ikke å anbefale montering av dette uten og ha tilgang på pressverktøy som fordeler kreftene på riktig sted på lageret, dvs verktøy som fungerer som orginalverktøyet.

Du skal slite mye for og få lageret inn i et hus som er så mye for trangt at du får et slikt resultat som du skriver og du får det definitivt ikke ut igjen uten å skade det.

Riktig fremgangsmåte: 1. Press lageret inn i di dion med et verktøy som presser på lagerets ytterring.

2. Dra til spesialmutter med egnet verktøy.

3. Putt inn hubben fra utsiden og press sammen med en gjengestang eller lignende mellom senter av hubb og pass på at du har en

hylse som fordeler kreftene på innerringen av lager.

4. Sett inn akseltapp og dra til sentermutter som fy.(husker ikke momentet i farten men det er nesten det du klarer med 1/2" latmanns-arm).

5. Ferdig og da skal det IKKE gå tregt rundt.

Mvh H.R.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Opprett ny...