Gå til innhold
vegarh

Feilsøking Aircondition 2000 156

Anbefalte innlegg

Hei,

Har problemer med Airconditionanlegget i 156'a.

Det var ustabilt en stund, før det ga seg helt uka som var. Når det fungerte

At det var ustabilt fikk meg til å tenke relè-tanker på kompressoren, men har kryssbytta, uten at det ble noen forskjell på det ene eller andre. Har også renset kontaktene for relè'et. Har også byttet gassen i systemet, da det var en tanke at 10 års bruk kanskje hadde tappet systemet nok til at kompressoren ikke starter.

Det som er litt merkelig, men ikke endelig påvist, er at jeg får et lite turtallsfall når jeg skrur på airconditionen, noe som kanskje indikerer at at kompressor starter (igjen, det er ikke snakk om mer enn en nyanse i tonen på motorlyden på tomgang, som flere enn meg hører forsåvidt)

Noen med tips på hvordan jeg kan komme nærmere feilkilden her?

Antagelig har jeg lagt et lite ett på leggen i å prøve bytte av gass så tidlig, da dette ikke var så utpreget billig at det gjorde noe, og hvis det nå er kompressoren som er gåen, så må vel systemet tømmes likevel(?)

=v=

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei.

Jeg hadde problemer med ac på min 147 når jeg kjøpte den. Fylte gass uten at det hjalp. Kompressoren koblet inn, men det ble ikke kaldt. Fant ut at kjøleviften (til ac-radiatoren) ikke koblet inn. Det var dårig kontakt i kontakten til viften (den var smeltet). Etter at den gikk så ble det iskaldt i bilen. Så sjekk at kjøleviften starter.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ok! Takk.

Bare for å avsløre min fullstendige uvitenhet: Denne vifta skal starte og gå uansett når AC skrus på? (altså når anlegget faktisk skal kjøle)

=v=

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

..Og hvis du må tappe anlegget, så bruk et verksted der de har utstyr, da blir mengden avtappet gass målt, og lagret i tanken på apparatet, og du skal i teorien ikke betale denne gassen på nytt igjen, (bare hvis det går med mer ved refylling) Men jobben, vil de sikkert ha noen kroner for.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

"noen kroner"!! 2000 av sorten skulle de ha, gribbene, dette til tross for at mekanikeren fikk lov til å prøvekjøre bilen etterpå! Det skal sies at det manglet mye gass også da, om de erstattet all gassen eller om mine rester ble pumpet tilbake vet jeg ikke.

=v=

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Gassen, dvs avgiften på gassen er veldig dyr! Og da mener jeg veldig  :o.  Vi tar 1000 kr for en ac service pluss medgått gass. Det blir ofte rundt 2000 ja, hvis det må etterfylles. Ac service fungerer sånn, ac anlegg tappes ned mengde måles. det kjøres en vakumtest for å sjekke anleggets tetthet. Hvis dette er ok, fylles riktig mengde gass, samt ac olje (smøring til kompressoren) Hos oss betales da 1000 kr for jobb/bruk av ac-stasjonen pluss for medgått gass og olje.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har ein 156 som kjøler dårlig.Tenkte å sjekke opp tipset om å kontrollere vifta til radiatoren til a/c.Men ser ingen vifte,kun felles vifte til begge radiatorer.Vel,starta iallefall a/c uten att den vifta starta for det,nokon som veit korleis dette skal virke?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hadde en 2000 156 Selespeed der ac'en fusket, og årsaken til det var en føler/ ventil eller hva det nå var som satt i innerskjermen bak høyre frontlykt. Byttet denne, og da var problemet løst :).

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er samme vifte som kjøler radiatoren til motoren jeg snakker om.

-Start opp motoren (kald motor, da vet du at den starter for å kjøle AC, og ikke motoren)

-Slå på AC.

-Viften skal koble inn og ut hele tiden. Hvis den gjør det, så er den iorden.

-AC-kompessoren skal også koble inn og ut hele tiden.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det kan være for lite gass. Det er en trykkbryter som da stenger kompressoren. Dette bør AC service kunne påvise. Det er etpar "trics of the trade" for dette.

Gasstap skyldes vanligvis lite bruk eller steinsprutskade av kondensator.

Ellers er det et problem med å kreditere for gjenværende gass i systemet ditt: AC service maskinenes vekt er ikke meg bekjent godkjent for kjøp og salg.

Dette løses ved at prissettingen for en tømming/gjenfylling tar hensyn til at det kan være noe gass å hente fra et ikke-fungerende anlegg. Men det er ofte ikke mye. Det er gjerne en grunn til at det ikke funker.

Om du tar en refill, få dem til å ha på sporstoff. Da går det an å finne ut hvor lekkasjen er om det er en slik.

En av de beste måter å holde anlegget i gang er å la det stå på. Hvis kompressoren står gjennom vintersesongen vil ikke tetningsringene få den nødvendige smøring og gassen slipper ut.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Opprett ny...