Gå til innhold
IceTone

For høy tomgang på varm motor

Anbefalte innlegg

Hei skru-kamerater:)

Har en 156 2.0l selespeed 2000 model 130.000km.

Gikk som en kule selv med hull i flex-rør.

Hørte at et løpehjul begynte og gå tørt så jeg satte den på verksted for komplett regreim bytte + service.

Ble vist en hurtig jobb fra verkstedet sin side.

Når jeg fikk den tilbake var ulyden borte, kjørte til hytta rett fra verksted på E6 i 3 timer.

Passet da på og holde meg under 3000 rpm for at ting skulle gå seg til.

Dagen etter kjørte jeg litt mer normalt, syntes mye av effekten manglet.

Når jeg da stoppet i et kryss begynte innsprøytings symbolet og lyse røtt.

Kjørte da rett hjem.

Dagen etter var innsprøytings symbolet forsatt der.

Byttet til en ny LMF og nullstilte komputer. (batteri av i min 15 min, på igjen vrid tenning til hakket før start vent 90 sek, slå av i 90 sek, start uten og røre gass, la den stå i 10 min, tut og kjør).

Tomgang lå seg da på rundt 1800 rpm.

Nullstilte en gang til.

Da gikk den kun på 3 sylindre.

Opptaget da at de ikke hadde skrudd til en tennplugg( beviser i hvertfal at de har brukt kamlåser)

Men igjen etter det lå den seg på 1500-2200, men kun nå den ble varm.

Har også sjekket etter vann i tennplugg hull

+ gjort reint luft spjeld.

Forsatt høy tomgang selv om innsprøytings symbolet er borte.

NB glemte og nevne at flex-rør lekasje er tettet.

De fylte foresten mer en til max nivå merke med motorolje, kan det ha noe og si?

Noe som har noen glupe ideer????

God sommer foresten  :)

Øystein

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Wild guess:

De har ikke koblet på temperaturføleren igjen, eller det er dårlig kontakt. Ta kontakten av og sett den på igjen.

Hvis det er dette som er feilen så vil CEL slukke så snart du har rettet feilen. Feil tilbakemelding fra temperaturmåler anser den ikke som en feil den skal "huske".

Sjekk også slangene til veivkasse resirkulasjons ventilen. Om de er morkne kan det gi deg høy tomgang, men jeg mener å huske den da også vil "jage".

En diagnosemaskin vil vise begge disse feilene forutsatt at operatøren vet hva han skal se etter. Noe som ikke alltid er tilfelle. (Kan jeg si etter å ha tittet over skulderen på en "fagmann".) Diagnosemaskinen gir deg bare fakta, du må selv trekke slutninger.

Om du fortsatt har problemet sånn midt i August så ring meg på nitti sekstiåtte null ni åtti. Da har jeg kanskje tid til å se på det. Moss er bare en halvtime unna. OK, 20 minutter med Alfa.  :D

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Opprett ny...