Gå til innhold
integrale

AR 159 blokering av EGR Ventil

Anbefalte innlegg

Hei

Alarm Lampen for motor feil dukket opp igjen etter en stund så rengjøring og moving av EGR'en fungerte ikke lenger en noen uker, men med tanke på hvor mye dritt den retunerer til innsuget vil jeg blokker den. Spørsmålet er derfor: Når motor lampen lyser pga EGR ventilen er hjernen da i nødmodus?

EGR vemtilen koster forøvrig ny 4400kr i Norge og 1390DKK i Danmark (dette er en bytte del)  :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kjøp en på Saab eller Opelsjappa, Jeg tar ca 2000kr for en nydel (ikke byttedel) til 16 V, 14-1500 til 8V

Delenummer 55215031 og 55215032, husker ikke hva som er 8 og hva som er 16V av disse..

Blokkering er helt kurant, bilen går bedre enn vanlig,vil jeg påstå! Men det virker (hvis du har partikkelfilter) som renseprosesen starter oftere enn ved kjøring med tilkoblet egr. Kjente den umiskjennelige brentlukta ganske ofte når vi kjørte med blokka egr.

Også har du jo denne lampa da, men ingen problem med noe nødprogram, nei. Vi kjørte fra Flensburg, via Larvik-Oslo og til Trøndelag i vinter, med blokkert Egr og ei 1400 kg campingvogn, Gikk veldig bra, og med forbruk på 1,01l/mil :) Siden var den skolebil et par-tre mnd uten problem, før Italieneren kom syklende hit med ny ventil. Og nå er nykkingen tilstedeværende igjen....(normalt, men like forbanna irriterende >:()

Opel og Saab har nettopp kommet med ny software som skal gjøre at motoren tillater større avvik i egr-flødet. Vår verksmesters store håp, er at det dukker opp et program som tillater blokkering av egr uten feilkode/lampe. Samme mann er forøvrig på ferietur til sørlandet med sin 9-3 TID (120hk) medbragt en blendepakning og en passende unbraconøkkel i feriebagasjen :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Motorforum leverer et kit bestående av ny stålpakn.m/3 små hull i stedet for 1 stort...

Kan poste delenr.i morgen hvis dette er av interesse ;)

Er bilene i forrige poster tunet?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Motorforum leverer et kit bestående av ny stålpakn.m/3 små hull i stedet for 1 stort...

Kan poste delenr.i morgen hvis dette er av interesse ;)

Er bilene i forrige poster tunet?

Nei, ikke vår. std 120 hk

Interessant løsning du nevner, er det sånn at denne pakninga slipper igjennom så lite eksos som mulig, men akkurat nok til at et ikke blir feilmelding? 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Varenr. 0071751469

Noen biler må ha en oppdatering av softwaren.

Vi skal forsøke dette på en 159JTD 8v som er tunet.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det var ei damen som sa:"Finnes jo hjelpsomme riddere i små 3-hjulinger i Nord-trøndelag også"  Takker for delenr Weie :D  Har jo Sabb og Fiat forhandler 800m fra huset mitt  :)

Min er orginal 150Hk fra 2006, regner med jeg må oppgrad. software'en? Er dette noe som er kjent for alle MF forhandlerene? TomS artig om du poster hvordan dette går med den 8V'en.

Leif

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det var ei damen som sa:"Finnes jo hjelpsomme riddere i små 3-hjulinger i Nord-trøndelag også"  Takker for delenr Weie :D  Har jo Sabb og Fiat forhandler 800m fra huset mitt  :)

Min er orginal 150Hk fra 2006, regner med jeg må oppgrad. software'en? Er dette noe som er kjent for alle MF forhandlerene? TomS artig om du poster hvordan dette går med den 8V'en.

Leif

:)

Du skal ha egr ventil med delenr 55215031 og den bør ikke koste mer enn 2104,- inkl. moms (det den koster hos meg )

Har hatt litt leveringsproblemer gjennom GM i det siste også, men virker som situasjonen er under kontroll igjen nå. (hovedlagret i Nyköping har 387 stk på lager akkurat NUH)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan noen bekrefte at det er samme delenr. til 2.4-literen også....? Sitter i Nord-Norge med syk bil og lite lokal kompetanse..... :'( Dette gjelder en -05 166, men regner med det er samme del som gjelder...? Tips om lokalisering og blokkering av ventilen hadde sikkert også hjulpet.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan noen bekrefte at det er samme delenr. til 2.4-literen også....? Sitter i Nord-Norge med syk bil og lite lokal kompetanse..... :'( Dette gjelder en -05 166, men regner med det er samme del som gjelder...? Tips om lokalisering og blokkering av ventilen hadde sikkert også hjulpet.

Samme delen, iflg eper!

Avblending: Da må du klippe til en metallpakning som er tett, med to hull for skruene. Tipper metallet fra en brusboks vil gjøre jobben i mangel av noe mer egnet. blend helst av den nærmest egr ventilen, pga mindre varme

post-84-14779326069648_thumb.png

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hjertelig takk for hjelpen, Rune! :)

Snakket med en softwareguru som mente det er luftmassemåleren, noe som forsåvidt ble bekreftet da den ble frakoblet. Har bestilt ny fra England; 1200kr + moms. Norge?  4400kr + moms.... :P

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Opprett ny...