Gå til innhold
Sambucha

Hvilken veg skal fordeler vris for å justere tenning?

Anbefalte innlegg

Jeg skal justere tenninga på bilen med stroboskoplampe og jeg vet at tenninga er feil. Når jeg står på venstresida av motorrommet i fartsretning og lyser mot tenningsmerket så ser jeg at tenningsmerket ligger til høyre for pinnen. Hvilken veg skal jeg vri på fordelerhuset for å flytte merket på svinghjulet fra høyre og rett under pinnen? Jeg skal gjøre dette alene så det hadde vært greitt å vite så jeg ikke smeller noe i stykker.

PS. Det gjelder 2l nordmotor med

Takk for svar.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ingen ting å være redd for! Eneste som skjer er at turtallet øker eller synker alt etter som tenninga blir for høy eller lav. Men det er ikke mange mm det er snakk om før du hører/ser forskjell med lampa.

Ett trent øre gjør dette på "gefülen". Hadde besøk av en kompis for å hjelpe meg med tenninga på 12-7'en, der var det ikke mye søkelampe eller stroboskop, ett kjapt dykk neri motorrommet liten vridning på fordeleren og 12-7'en malte som en katt. Målte den med stroboskop noe senere, og den var eksakt på 10 grader før merket, der den skulle være  ;D

Nå vet ikke jeg om motoren din skal være eksakt på merket, eller om den skal være før, eller etter for den del. Sjekk i boka hva den sier før du durer i vei.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for svar.

Det er to merker jeg skal stille etter. Et merke er F ved tomgang og det andre merket er M ved høyt turtall. Jeg skal forsøke å stille etter F. For øyeblikket er F-merket før pinnen, men jeg skal få det rett under pinnen.

Vet du om jeg må vri fordeler mot eller med klokka for å flytte tenningsmerket til venstre? (Dårlig forklart, men jeg er skrivebordsrotte til daglig.)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vet ikke, men det er som sagt ikke så farlig. Ett triks kan være å sette ett lite merke på fordeler/blokk så du finner tilbake til utgangspunktet, så vrir du noen mm ene veien og sjekker med strobolampa hvor merket på svinghjulet ble av. Flytter det seg feil vei, må du vri fordeleren andre veien. Bare ikke vri for mye, da kan det være at hele skjiten stopper, og du må tilbake til utgangspunktet.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ett triks kan være å sette ett lite merke på fordeler/blokk så du finner tilbake til utgangspunktet, så vrir du noen mm ene veien og sjekker med strobolampa hvor merket på svinghjulet ble av. Flytter det seg feil vei, må du vri fordeleren andre veien. 

:-) supert tips .... det hadde jeg ikke tenkt på ... Takk takk.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Opprett ny...