Gå til innhold
Hans V

72 GTV 2000

Anbefalte innlegg

Har endelig fått realisert drømmen om en Bertone-coupé.

Grunnleggende facts: 72 modell, GTV 2000. Tre eiere, siste i 30 år! Restaurert fra bunnen for drøyt ti år siden. Stått i varm garasje og gått 1300 mil siden det. Lett trimmet (kammer, dyser), med bra bånndrag og kjørbarhet. Senket 30 mm og justerbare gule Koni. Etter hva jeg kan bedømme etter en relativt nøye gjennomgang; null rust. Recaro-stoler trukket i skinn på en tidsriktig måte. Lakkert i Rosso 501. Tight og fin å kjøre.

Ingen planer om å gjøre vesentlige ting med bilen annet enn å kjøre og stelle.  ;) Noen småting er det dog. Det ekstra ryggelyset skal vekk, radioen skal bort, men først må ny trelist (?) til dashbord uten huller til radio finnes. Muligens GTA replica-felger. Og kanskje kraftigere kengningshamere.

3721491060_d430a99f2c.jpg

3721485806_3ac89e975a.jpg

3720685417_c43dc8494a.jpg

3721508008_deebb1bd4e.jpg

3721505838_d1c60091e7.jpg

3721513130_fd05476029.jpg

Hans V.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Gratulerer.

Dette ser jo ut til å være en flott bil.

Enig med deg at det kunne gjort seg med mere tidsriktige felger enn de som er der pr i dag.

GTA-replicaer blir jo aldri helt feil,men det begynner å bli mange med de hjulene. Kanskje du finner noe annet her ;) :

http://www.alfabb.com/bb/forums/gt-1965-1974/23924-idea-how-about-photos-105-gts-only.html

Disse?:

http://www.centerlinealfa.com/cgi-local/SoftCart.exe/online-store/scstore/p-WHCROM.html?L+scstore+dwpn0649fff4f7f4+1252230789

Eller disse?:

http://www.centerlinealfa.com/cgi-local/SoftCart.exe/online-store/scstore/p-WHMINS.html?L+scstore+dwpn0649fff4f7f4+1252230789

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Den her så skikkeligt lekker ut. Liker også planene dine! Denne bilen fortjener noen penere felger ;);D

Gratulerer!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Rød Bertone med sort skinn er vakkert!

Felger er en smakssak. Noen har god smak, mens andre derimot…. Både uvanlig og vellykket å bruke designet i originalsetene ved omtrekkingen av de langt mer moderne Recaro-setene.

Gratulerer!

8)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Gratulerer.

Dette ser jo ut til å være en flott bil.

Enig med deg at det kunne gjort seg med mere tidsriktige felger enn de som er der pr i dag.

GTA-replicaer blir jo aldri helt feil,men det begynner å bli mange med de hjulene. Kanskje du finner noe annet her ;) :

e+dwpn0649fff4f7f4+1252230789

Takker for forslag. Skal i hvert fall ha 15", så om Cromodora-felgene er å få i det, kan det være et alternativ. Mini-Lite er jeg ikke så begeistret for og de er nok utelukket. Mange (svensker) har Revolution-felger på Bertoner, men slike rallycross-felger passer ikke på en tilnærmet standard bil. Jeg synes GTA-felgene er veldig lekre, så det skal en del til å toppe disse.

Hans

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Utrolig! Gratulerer så meget.

Takker så mye - og aner jeg en aldri så liten spydighet angående min handlekraft unge Hr. Bang?  ;)

hv

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Utrolig! Gratulerer så meget.

Takker så mye - og aner jeg en aldri så liten spydighet angående min handlekraft unge Hr. Bang?  ;)

hv

Ja en aldri så liten en,men det sies at den som kommer seint kommer godt....

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

En liten oppdatering på denne Bertonen. Fikk ikke time på Biltilsynet før 25. august og får dermed ikke skilter å den før det. Desverre er den for ny til å få veteranskilter. Har fått kjørt litt med den på prøveskilter, den går bra men jeg er ikke helt fornøyd hvordan motoren går og svarer. Synes det høres ut som forgasserene ikke mater helt som de skal. Understellet derimot virker veldig bra. Dermed er planene med bilen utover registrering følgende:

- Justere forgassere. Satser pga nærhet på Auto Consult / Per Guldbrandsen på Skotselv, som ble anbefalt i en tråd her om Webere. Satser på å kjøre den på rullende landevei i samme slengen. Venter på at de åpner etter ferien.

- Få satt inn sikkerhetrsbelter bak - slik at ungene kan bli med.

- Kromme opp vindusviskerarmer.

- Fjerne radio - og bytte treverket innvendig slik at det ikke blir et gapende hull etter radioen. Har bestilt et nyprodusert finér-kit. Senere legge opp et så skjult anlegg som mulig.

- Fjerne ekstra ryggelys bak.

- Bestile 15" GTA replica feger. Dekkene er over ti år gamle så de bør vel også skiftes. Noen forslag? Og hva med dimensjon 195/60-15, som i dag eller 205/55-15?

- Beskyttelsesplate under. Er det en idé? Synes motoren ligger lavt og utsatt

- Skifte ut originalt luftfilter med noe litt åpnere noe, mon tro? Litt mer innsugslyd vil ikke skade.....

- Få tak i ny holder til panserholderen. E liten plastdings som er sprukket.

- I vinter har jeg tenkt å leke putsbøg i motorrommet og shine det opp, selv om det slett ikke er galt som det er.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ser ut til at du har kjøpt deg en flott og ryddig bil. Er ikke vindusviskerarmene av rustfritt stål? Kromming vil, hvis det er alternativet til å koste mer enn nye armer ;)

Uansett, gratulerer med en gromvogn som har stor underholdningsverdi :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Oj, takk for tips om vindusviskerarmer. De er lakkert opp i svart matt, og jeg kunne tenke meg å shine de opp. Det er bare en liten detalj, men når man føst har fått dette i hodet så er det ikke lett å bli kvitt.  ;) Har en bekjent i overflatebehandlingsbransjen og kan nok få en god deal på kromming. Men da er det kanskje ikke aktuelt.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

kjempefin bil! Vedr lyd; jeg hadde startet med Alfaholics rustfrie sportsanlegg inkl grenrør. Har nettopp montert slik selv. Gir mye tøffere lyd, og du kan fortsatt ha med familien på tur. For all del - trakter er grisetøft, men det bråker.

Forøvrig har også jeg ettermontert trepunktseler bak i bertonen. Fungerer brillefint! (på 2000 ligger det kanskje til og med ferdig for dette?)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei, Hans, og gratulerer med lekker bil.

Vedrørende dekkdim: 195/60 er mer enn bredt nok. Personlig ville jeg valgt 185/70-14. Breiere dekk ødelegger kjøreopplevelsen fullstendig, i mine øyne: kraftig sporing, "dau" styring og økt hjulstøy. Du mister alle de egenskapene som gjør bertonecoupéen så digg å kjøre, med mindre du kjører på nylagt, nystrøken, nyvatret betong. Mao i en alternativ virkelighet.

Når det gjelder dekktype, har alle sine preferanser. Det viktigste er at du kjøper gode dekk fra en seriøs forhandler, og dropper de JÆXXX billigdekkene som mange lar seg friste av. Jeg har god erfaring med Bridgestone RE540, men de har gått ut av produksjon.

En bakdel med GTA-replikaene i "15, er at man lett kan få økt avstand mellom dekk og skjerm, mens 185/70-14 på lett senka bil blir heeelt perfekt. (I mine øyne. Dine øyne kan være anderledes kalibrert :)

Mvh

Helge

P.S. At U-hu kjører 22" spinners med elektroteip betyr at han IKKE er en mann å høre på vedr. dekkproblematikken ;D

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nå ble jeg litt i tvil angående dekk og felg Helge. Innser at 185/70-14 kan gi bedre styrerespons - i den virkelige verden, og ser mer klassisk ut. Alafaholics skriver imidlertid at en vesentlig grunn til at de begynte å produsere GTA-felgene i 15" var at det begynner å bli vanskelig å fine gode dekk i 14". Ut fra min ringe vurderingsevne fungerer det veldig bra med 195/60-15 (OK, kanskje lavhastighets turn-in kanskje ville bli bedre med smalere dekk). Så jeg heller nok til 15" i 195/55. Noen forslag til dekk (Yokohama S.drive?)?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

185/70-14 gir ikke bedre styrerespons.. men bilen blir mer comfy og lettere på rattet. Skal du ha veigrep og sportslige kjøreegenskaper så er 195/60-14 det beste valget. Men det krever skikkelig senking for at det skal se bra ut.

15 tom hadde jeg aldri satt på en gatebertone. Bilene er desidert best å kjøre med litt profil på dekkene, og det får man ikke til med 15 tom. På banekjøring derimot fungerer det bra.

:)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

185/70-14 gir ikke bedre styrerespons.. men bilen blir mer comfy og lettere på rattet. Skal du ha veigrep og sportslige kjøreegenskaper så er 195/60-14 det beste valget. Men det krever skikkelig senking for at det skal se bra ut.

15 tom hadde jeg aldri satt på en gatebertone. Bilene er desidert best å kjøre med litt profil på dekkene, og det får man ikke til med 15 tom. På banekjøring derimot fungerer det bra.

:)

Enig med deg. Jeg kjørte 195/60-14 men hadde nok valgt 185/70-14 hvis jeg kun skulle kjørt på gata/langtur. Hr. Hoff kjørte en stund med 205 på 15-tommere, og det var helt grusomt. Han er tilbake på 185/70-14, og det fungerer utmerket.

Michelin, Bridgestone og Yokohama leverer bra dekk i 195/60-14.

H

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nuvel!

Jeg kjører selv 195/60 14" på GTA serutsomfelger! Det fungerer brillefint, men det er vanskelig å få tak på gode dekk! Jeg vet ikke, men jeg får mer og mer sans for femtentommerne i GTA serutsomfelgene.

Men for all del 14" er og blir det "riktige" på en sånn bil. Rød Bertone med GTA serutsomfelger gir deg vel ikke akkurat tittelen nybrottsmann, men fint er det!

U-hu er heldigvis av en sånn karakter at han driter i hva de andre sier og kjører sitt løp, når alle andre lydig følger etter selvoppnevnte Rad und Rim Führere! Ikke er bilen hans det minste ufin å kjøre heller !!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nuvel!

Jeg kjører selv 195/60 14" på GTA serutsomfelger! Det fungerer brillefint, men det er vanskelig å få tak på gode dekk! Jeg vet ikke, men jeg får mer og mer sans for femtentommerne i GTA serutsomfelgene.

Men for all del 14" er og blir det "riktige" på en sånn bil. Rød Bertone med GTA serutsomfelger gir deg vel ikke akkurat tittelen nybrottsmann, men fint er det!

U-hu er heldigvis av en sånn karakter at han driter i hva de andre sier og kjører sitt løp, når alle andre lydig følger etter selvoppnevnte Rad und Rim Führere! Ikke er bilen hans det minste ufin å kjøre heller !!

Såda, Heino. Mannen ber om råd om dekk, ikke om hvorvidt det er viktig å være nybrottsmann eller ei. Jeg har aldri hatt problemer med å finne gode dekk i 195/60-14, men så måtte jeg ikke ha Pirelli Zero Nero Asimmetrico Corsa Jubalong Special Edition heller. Bridgestone RE720 duger i massevis.

Hva Uhu angår, så gjør han som han vil, men hans valg går på tvers av mine erfaringer. Og han har selv sagt av bilen hans sporer noe jævlig.

Så, hva er din anbefaling?

Ærbødigst

Helge

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Siden denne tråden allerede er herja litt med  - er selv på dekkjakt da mine 195/60 14 potenza er både harde og nedslitte. Bilen hadde omtrent kommet opp på bukken hos dekkforhandleren her om dagen, da jeg feiga ut og sa jeg måtte hjem og tenke litt til. Ble for redd for at 185/70 komfortdekk (ContinentalEco3) skulle bli for svømmete. Har fortsatt ikke bestemt meg og følger spent debatten.

Også min erfaring at det begynner å bli dårlig utvalg i aktuelle dimensjoner. Mottar gjerne tips til bra dekkforhandlere med utvalg i Osloomr.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Siden denne tråden allerede er herja litt med - er selv på dekkjakt da mine 195/60 14 potenza er både harde og nedslitte. Bilen hadde omtrent kommet opp på bukken hos dekkforhandleren her om dagen, da jeg feiga ut og sa jeg måtte hjem og tenke litt til. Ble for redd for at 185/70 komfortdekk (ContinentalEco3) skulle bli for svømmete. Har fortsatt ikke bestemt meg og følger spent debatten.

Også min erfaring at det begynner å bli dårlig utvalg i aktuelle dimensjoner. Mottar gjerne tips til bra dekkforhandlere med utvalg i Osloomr.

Jeg morer meg over diskusjonen og er fremdeles usikker. Var det forresten ikke mulig å få Bertone med 15" originalt? Jeg er ikke blitt skremt av kjøreopplevelsen mine egne 195/60-15 eller U-Hu sine 17-tommere (som ser bedre ut live enn på bilde).

Tips om forhandler med gunstige priser (og stort markeringsbehov - du skal ikke komme her og komme her, det er Johs Bjerke som vet hva behovet Deres er...). http://www.johsbjerke.no/ny/produkter/dekk/dekksok/Sommerdekk/195/60/14/

Tilsynelatende langt bedre utvalg av kvalitetesdekk i 15". Vurderer selv Yokohama S.drive, men det får bli til neste år. Resten av sesongen får det duge med Zender Daytona og Pirelli MXV3A i 195/60-15.

Og Grappa, det er mulig at rød Bertone med GTA-kopifelger er mainstream, i den grad en Bertone er mainstream. Jeg ser imidlertid ingen bedre alternativer. Dessuten er jeg overbevist om at Bertone-eiere har over gjennomsnittlig utviklet estetisk sans - og en overrepresentasjon av GTA felger blant disse er dermed et godt tegn.  ;)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Opprett ny...