Gå til innhold
Annk

Lekkasje i varmeapparat/klimaanlegg, Alfa Romeo GT

Anbefalte innlegg

Hei,

Det er oppstått en lekkasje i kupe'en som jeg er rimelig sikker på kommer fra varmeapp./klima. I torpedovegg er det en gjennomføring i midten hvor det går inn varmt vann. Det er tur /retur for varmt vann. Ved siden av denne gjennomføringen ligger det en sort bølgeformet slange som krummer seg og det ser ut som den kommer fra kupe og går inn i motorrummet for å så gå inn i kupe igjen. Litt usikker på om det er tilfellet, men det kan se slik ut inni fra motorrom( det er faktisk trangt der og). Når bilen står å går med klima anlegget på, så drypper det fra denne slangen inne i motor rom. Antar at det er konden/retur fra klimaanlegget.

Ved torpedovegg inne i kupe blir det vått under gjennomføring av varmt vann og evnt. utgang av kondensvannet. Vannet renner ut ved gearkasse tunnell og renner ned på begge sider. Det samler seg mest vann på høyre side i kupe. Det er ikke noe synlig lekkasje på de 2 vannslangene som går inn/ut av torpedoveggen. De kjennes tørre ut, men så er de hele tiden mer enn passe varme.

Har noen hatt lignende erfaring med lekkasje fra varmeapp./klima??

Det som er sikkert er at lekkasjen er i midten på torpedovegg. Hva gjør man så?? Er trikset å fjerne dempermatte i torpedovegg(som blir kliss våt), og så fjerne alt av gulvtepper,  kjøre litt å prøve å lokalisere enda mer nøyaktig? Er det noe poeng å prøve å demontere boksen inne i kupe hvor varmeapp. står??

Hilsen

Terje

på vegne av bileier, Ann Kristin

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Et greit steg i prosessen er å fastslå om det er kondensvann eller kjølevann. Prøv å sjekke farge og lukt på væsken. Sammenlign med væsken i ekspansjonstank. Det er ikke uvanlig at det går hull på registeret i varmeapparatet og da er det kjølevann som lekker inne i bilen. Er hullet lite, eller det er sprekk, kan det lekke når det er trykk i anlegget mens det ikke kommer noe når motoren står stille.

kam

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

En ting er sikkert,

Det er ikke kjøle væske. Pkt 1. Det lukter ikke som kjølevæske, pkt. 2, hadde det vært kjølevæske hadde radiator og ekspansjonstank vært tom for lenge siden. Ikke noe lekkasje i registeret for varmeapp.

Neste blir vel å rive ut kommode og møbler inne i bilen for å komme til bunns.

Mvh

Terje

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

det er nok en lekasje i koblingen til varme radiatoren som befinner seg rundt klima anlegget. der ligger det en liten radiator hvor det går 1 slange til og 1 fra. disse har en tendens til å få seg en knekk og resultere i lekasje... mener disse heter "heater core" på engelsk...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har nå tatt ut skinnmøbler og persisk teppe.

Bilen har stått å gått i ca 25 min og jeg ser da i motorrom at rør ifm klima blir rimet og kondenserer på utsiden. Dette er nok normalt pga temperatur forskjeller i kjølemedie og utv. temperatur. Det drypper fra et forhåpentlig utløp til kondensvannn foran torpedovegg i motorrom. Dette ser nå normalt ut. Neste blir å sette bilen i dusjen for å se om det lekker i en å annen skjøt i torpedovegg. Jeg har tidligere tettet boltgjennomføringer lavt nede på torpedovegg pga lekkasje. Mulig problemet bare flyttet seg lenger opp på torpedovegg, så vi får se.

Første gang det var vannlekkasje trodde jeg det var pga vindus bytte foran, men de som driver med dette innrømmer aldri at de gjør feil, makan.

Terje

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

som sagt den heater core saken ligger ved torpedoveggen eller inni der en plass, så det er nok denne det er lekasje fra da.... ta ut viftemotoren osv så kommer du nok til denne...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tror jeg nærmer meg lekkasjen.

Det er ikke lekkasje i varmeapparatet ser det ut til. Men det kommer inn vann på venstre side høyt oppe på torpedovegg i en stor kabelgjennomføring. Denne gjennomføringen ligger til venstre for bremseforsterker, og her går også wire til panser åpner. Det viser seg at når det renner vann ned fra frontrute videre ned i brønn for vinduspussere, så er det et kabelfeste som sitter lavt. Det kommer vann gjennom dette kabelfeste og renner inn i motor rom. Derfra så drypper det vann på wiren til motor rom åpner og vannet følger wire inn i kupe. Jeg fjernet og tettet kabelfestet, men ser at det fremdeles kommer vann inn. Mulig vannet på død og liv skal inn i kupe  >:(.

Selve kabelgjennomføringen med wire er gjort med en solid gummi propp, og er komplett umulig å komme til uten å demontere masse bremserør og bremsevæske beholder.

Finner jeg ikke ut hvor det lekker fyller jeg motorrom og kupe med ekspanderende fugeskum dermed basta......

Terje

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Opprett ny...