Gå til innhold
ramstadt

Klunking i forstilling 156

Anbefalte innlegg

Har fått en stygg klunkelyd i forstillingen når jeg kjører over ujevnheter. Lyden kom et par dager etter at jeg hadde et ublidt møte med en nykuttet asfaltkant på E14 i Sverige... (ca 10 cm dårlig merket kant som ble tatt i 30-40 km/t...). Merket ikke noe med det samme, men lyden kom altså etter et par dager. For et par måneder siden hadde jeg en full runde på hele hjulopphenget, og fikk skiftet både stabstag, stabstagslenker og nedre bærearm på den ene siden. Den nedre armen på den andre siden var skiftet i fjor, og bilen har vel gått ca 20' km siden denne ble skiftet. Skiftet også alle tverstagene bak. Men nå har jeg som sagt fått en stygg ulyd igjen. Høres (og kjennes) ut som lyden kommer fra venstre side foran. Har en mistanke om at det kan være øvre bærearm som er problemet. Tror ikke denne har vært byttet før, og jeg har hatt litt knirking der tidligere. Bilen har gått 78' nå, og ser jo ut fra andre innlegg her i forumet at problemet med de øvre armene også nok vil melde seg snart... Har hatt bilen opp på bukk og prøvd å sett/kjent om jeg kunne finne noe slakke, men klarte ikke å fremprovosere noe klunking eller kjenne noen slakke når jeg røsket i hjul/bærearm. Alt kjennes tight og fint ut. Er det eventuelt noen annen måte jeg kan finne ut om det er bærearmen som er gåen på? Eller kan det være demperen som har tatt kvelden? Noen som har erfaring med hvordan dette høres/kjennes ut?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Argh! Da var øvre bærearm skiftet, men det klunker fortsatt like stygt der fremme... Når jeg løsnet fjærbeinet i nedkant merket jeg at jeg fikk nedre bærearm til å slå inn i stabstagslenken på venstre siden, når jeg la tyngde til for å løsne bolten som fester fjærbeinet til bærearmen. Sjekket på motsatt side av bilen, og ser jo at det er trangt mellom bærearmen og stabstagslenken, men bærearmen og lenken skal vel ikke kunne komme i kontakt med hverandre likevel, så lenge alt er fastskrudd?? Begynner å lure på om det er dårlige foringer i den nedre bærearmen som er årsaken til klunkingen... Noen som har noe forslag til et brukbart verksted som kan se på saken når Autosportiva har sommerstengt, og Bilcentrum har sendt alfa-duden sin på ferie? Har ikke lyst til å legge ut på langtur i helga så lenge jeg har den ulyden.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sjekk om du klarer å bevege stabstaget sideveis.(kan "stoppskivene" flytte seg på staget?) Har hørt om at det kan skje, og da vil nok bru og lenkearm kunne ta borti hverandre.?.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vil og tipse deg om å sjekke mansjettene etter "ublide" møter med asfaltkanter osv. Hadde en slik kommers i en asfaltgrop i en av tunnellene nord om Fauske, og  da sprakk mansjetten. Ergerrlig! Har inntrykk av at mansjetter og tannstang på 156 er en av gjengangerproblemene. Lager ikke klunkelyder som du beskriver, men kan være vel verdt å sjekke i samme rennet.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan virke som det er litt sideveis bevegelse i stabstaget ja (ikke mye, men noen millimeter, sånn at jeg får til litt klunking når jeg drar hardt)... Trodde ikke det skulle være mulig!? Byttet både stabstag og lenker for to måneder siden jo! Må vel få de som gjorde jobben til å se på det...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Opprett ny...