Gå til innhold
Gjest Olav

Galvanisert karosseri på Punto MKII?

Anbefalte innlegg

Er det noen som vet om Punto MK II (Som kom i 99/2000) har galvanisert karosseri? Hvis ja, er det da plaget med lakkslipp som endel andre biler med galvanisert plåt?

Er det ellers noen kjente feil/svakheter med disse bilene?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja det er galvanisert karosseri men allikevel dårlig rustbeskyttet under så sjekk disse nøye for rust. Lakken er dårlig, vanlig med flassing nederst på disse bilene. Girkasseproblemer er gjengangerfeil, søk evt på fiatforum.com . Kassene er heller ikke dimensjonert for hjulspinn, da kan diffen ryke og lage fullstendig mos av kassen. Har sett at det er flere som har fått byttet toppakning, så det er nok en svakhet på enkelte biler. Clutch'en slites forholdsvis raskt. Sjekk også bakbremser og eksos. Ellers er det greie og slitesterke biler.

Er du på utkikk etter en slik hvor både toppakning, clutch, girkasse og bakbremser + en haug annet er byttet så er det bare å gi lyd fra seg men den blir ikke billig :)

Tipo var forøvrig den første Fiat som hadde "helgalvanisert" karroseri (i anførselstegn, da f.eks. kanaler ikke var galvanisert innvendig), og Punto mk1 hadde også dette. Dessverre ble ikke bakluken i plast videreført på Punto mk1. Croma hadde også en viss grad av galvanisering, men det hjalp jo lite.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det der er vel et definisjonsspørsmål... Vanlig å bruke betegnelsen "helgalvanisert" når alle plater er galvanisert utvendig (uavhengig av om platene er helt eller delvis galvanisert innvendig). Galvaniseringsprosenten for Tipo var ca. 70% og Croma ca. 50%. Har vanskelig for å tro at Punto mk2 har en lavere prosent av galvanisering enn Tipo.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg hadde en 2000 60SX i noen år, og billigere bil har jeg knapt eid. Girkasseproblemene som nevt over så jeg ikke noe til, men 16v versjonen med 20 hester mer har kanskje mer problemer. Ellers støtter jeg kommentaren ang. rust. Min var helt strøken utvendig når jeg solgte den, selv etter fler års mishold, men under begynte den å bli lettere brun. Motorene går for å være bombesikre, men toppakningene ryker av elde. De går rett og slett i oppløsning, men er enkle å bytte, i likhet med det meste annet å disse bilene.

Jeg tviler du klarer å finne en bil med laverer driftsutgifter i samme priskategori.   

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan si meg enig i at dette er en alle tiders bil og eie. Svært lite vedlikehold,utrolig billig i drift og god og kjøre. Har faktisk aldri hatt en så driftsikker bil noen gang  :) Men den trenger en understellsbehandling etter hvert. Gulv og konstruksjoner er begynt å bli småbrunt rundt omkring men ingenting alvorlig. Karrosseriet er svært bra for rust foruten den vanlige flassingen ved kanal/fremre skjermbue og en liten rose rundt baklukelåsen.

Den er nå rullet 153000 km siden 2001 og har ifølge forrige eier,som kjøpte bilen ny,fått byttet girkasse ved 90000 km. Bortsett fra det er det kun skiftet vanlige slitedeler.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja mk2 er utvilsomt mye mer sportslig å kjøre enn mk1, både når det gjelder styring og fjæring - stiv i fjæringen vil nok mange si men det er jo slik det skal være på en italiener.  Dreiemomentet i 1.2 literen er ikke allverden, men den går jo billig. Har nå satt på en nokså høy takboks på min bil, og selv med den økede luftmotstanden går bilen på rundt 0.65 ved rask blandet kjøring. Og det går faktisk en voksen + to barneseter baki, imponerende i seg selv. Men sliter med et merkelig problem på min bil, er et eller annet som suger strøm. Noen som har hørt om dette problemet på Punto mk2 før, og evt. vet hva man bør sjekke? (nei det er ikke stereoen). Batteriet (som er nesten nytt) lader seg ut ila en natt. Har derfor montert hurtigkobling på batteriet. Finner jeg ikke ut av dette innen kort tid så vurderes bilen solgt "rimelig" (sett i forhold til at bilen har kostet meg ca. 60k og har to nesten nye hjulsett med samlet nypris ca. 15k).

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Men sliter med et merkelig problem på min bil, er et eller annet som suger strøm. Noen som har hørt om dette problemet på Punto mk2 før, og evt. vet hva man bør sjekke? (nei det er ikke stereoen). Batteriet (som er nesten nytt) lader seg ut ila en natt. Har derfor montert hurtigkobling på batteriet. Finner jeg ikke ut av dette innen kort tid så vurderes bilen solgt "rimelig" (sett i forhold til at bilen har kostet meg ca. 60k og har to nesten nye hjulsett med samlet nypris ca. 15k).

Hei dette kan da ikke være vanskelig å finne ut av. Har du et multimeter? Når tenningen er avskrudd så hekter du det på slik at du måler hvor mye strøm som går. Ta ut en og en sikring av gangen. Da vil du se hvilken kilde som forårsaker problemet.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja det er i utgangspunktet den metoden jeg har tenkt å benytte, men hva hvis det er en eller annen hovedstrømskurs, hvor flere ting er innkoblet, som tapper strømmen - hvordan skal man da gå videre? Dra ut et og et relé? (i tilfelle et relé har låst seg i "åpen" stilling?) Kontrollere jordings-/kontakt-punkter? Annet? Beklager denne lille avsporing i tråden, men er jo et mk2 problem, og et meget irriterende sådan også :) Har blitt forsinket til jobb endel ganger for å si det slik, kjedelig med strømtom bil om morran

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja det er i utgangspunktet den metoden jeg har tenkt å benytte, men hva hvis det er en eller annen hovedstrømskurs, hvor flere ting er innkoblet, som tapper strømmen - hvordan skal man da gå videre? Dra ut et og et relé? (i tilfelle et relé har låst seg i "åpen" stilling?) Kontrollere jordings-/kontakt-punkter? Annet? Beklager denne lille avsporing i tråden, men er jo et mk2 problem, og et meget irriterende sådan også :) Har blitt forsinket til jobb endel ganger for å si det slik, kjedelig med strømtom bil om morran

Hei du. Hvis punktet har du ikke kommet til enda :-) Om det ikke skulle være noe forskjell når du napper ut alle sikringene. Så er det helt major med jordingen eller kontakt med +. Fyr på et mulitimeter i serie på den positive enden på batteriet. Og ta ut kurs for kurs.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Hei du. Hvis punktet har du ikke kommet til enda :-) Om det ikke skulle være noe forskjell når du napper ut alle sikringene. Så er det helt major med jordingen eller kontakt med +. Fyr på et mulitimeter i serie på den positive enden på batteriet. Og ta ut kurs for kurs.

Da har jeg fått feilsøkt litt, og hatt alle sikringer og reeler ute (både i motorrom og kupé). Finner ingen store strøm-slukere, men over sikring F39 er det et hvilende strømforbruk på 0.13A. Ikke allverden, men sannsynligvis mer enn det bør være? Vet ikke helt om jeg kan stole på multimeteret mitt, da det har fått noen "smeller" tidligere, men målte 0.8A når jeg skrudde på taklampen og det kan jo kanskje stemme? Høres litt rart ut at 0.13A skal kunne tappe et nesten nytt batteri over natten, så mistenker at feilen kan være sporadisk - muligens et eller annet relé som av og til blir hengende etter at tenning er skrudd av slik at batteriet lades ut. Slikt er jo et  h.....e å finne ut av. F39 går til ceiling light, roof light og "30+ utilities" som det står, så det er jo nesten håpløst å finne ut av eksakt hva det er som sluker strøm. Batteri backup til spilleren er en av disse, men burde jo knapt ta noe strøm i det hele tatt. Står også nevnt noe om volumetric sensor, hva er det? P.t. har jeg patchet over F39 til F43 (30A) som går til viskerne og er tenningsstyrt, så får vi se... Eneste ulempe er at batteri backup da har ramlet ut, men får evt. koble om det senere (ingen krise da jeg knapt hører på radio).

Fører ikke dette frem så vurderer jeg å koble tenningslåsen mot et slikt relé som kutter all strøm:

http://www.clasohlson.no/Product/Product.aspx?id=55663972

(eller legge bilen til salgs hvis tålmodigheten er slutt før den tid...)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takker. Ikke noe alarm eller andre fancy ting på denne bilen. Da er spiller (memory) koblet tilbake til permanent +, og hvilende strømforbruk ligger nå på 0.02A kontra 0.13A tidligere. Så vil da tro at noe må være galt ifm F39 (nå tenningsstyrt). Sjekket også ladespenningen, som ligger på 13.8V

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har nettopp solgt en 2001 ELX. Erfarte ikke mange problemer i løpet av mitt 2 års eierskap, som rullet ca. 10K km.

Nevneverdige problem:

Småkjøring om vinteren ladet ut batteriet. Men null stress da spenningsfallet skjedde såpass gradvis at jeg rakk og lade opp batteriet (om natta) før jeg skulle ta den i bruk neste morgen. Tar jo kun 5 sek. og montere av/på, cirkum sarum!

Bakluka lot seg ikke åpnes utenfra, måtte bruke hendel ved førerstolen.

Den mest irriterende feilen; sikringa gikk når varmeapparatet gikk for fullt (hakk nr. 4). Antageligvis noen lager som er gåen i varmeapparatet, slik at det er for mye motstand. Men også lekende lett å skifte (sikring) :).

Også på min var det lakk som ramlet av, særlig ved hjulbuene. Brunfargen begynte også å gjøre seg gjeldende her og der, samt i motorrommet ved oppfestningspunktene til motoren, mot frontruten (?).

Bilen gikk lett gjennom EU-kontroll i mai, null anmerkninger ved 97 K km.

Alt i alt en kjempefin og morsom bil, som ser fordømt bra ut til å være 8 år gammel, når man får skodd den med 15" felger.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da kan det jo høres ut som det med utlading er et vanlig problem. Og det med bakluken høres også kjent ut, byttet låsesylinder på min (og har en ny sylinder + to nøkler liggende hvis noen trenger...)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da har jeg fått feilsøkt litt, og hatt alle sikringer og reeler ute (både i motorrom og kupé). Finner ingen store strøm-slukere, men over sikring F39 er det et hvilende strømforbruk på 0.13A. Ikke allverden, men sannsynligvis mer enn det bør være? Vet ikke helt om jeg kan stole på multimeteret mitt, da det har fått noen "smeller" tidligere, men målte 0.8A når jeg skrudde på taklampen og det kan jo kanskje stemme? Høres litt rart ut at 0.13A skal kunne tappe et nesten nytt batteri over natten, så mistenker at feilen kan være sporadisk - muligens et eller annet relé som av og til blir hengende etter at tenning er skrudd av slik at batteriet lades ut. Slikt er jo et  h.....e å finne ut av. F39 går til ceiling light, roof light og "30+ utilities" som det står, så det er jo nesten håpløst å finne ut av eksakt hva det er som sluker strøm. Batteri backup til spilleren er en av disse, men burde jo knapt ta noe strøm i det hele tatt. Står også nevnt noe om volumetric sensor, hva er det? P.t. har jeg patchet over F39 til F43 (30A) som går til viskerne og er tenningsstyrt, så får vi se... Eneste ulempe er at batteri backup da har ramlet ut, men får evt. koble om det senere (ingen krise da jeg knapt hører på radio).

P=U * I, ~ 2,6 watt. Det kan ikke være kilden som trekker all strømmen på ditt batteri over natten. Hva slags multimeter bruker du ? Har du sjekket sikringen i meteret ? Hva med å la F39 sikringen som er den eneste som du måler strøm over være ute over natten.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har fungert greit etter at jeg gjorde denne modifikasjonen. Batteriet har nok ikke vært ladet tilstrekkelig opp iom at har tømt seg ila en natt, det har jo vært utladet tidligere (selv om det kun er noen mnd. gammelt). Tidligere har batteriet holdt ca. en uke. Målte 0.8 med taklampe på. En taklampe kan jo tømme et bilbatteri ila et døgn så da kan det jo det stemme at lasten over F39 har tømt batteriet ila en uke (0.8 / 7 = 0.1142 og jeg målte 0.13 på F39). Vinterstid skal det jo mindre til før batteriet blir tappet. Uvisst om multimeteret rapporterer korrekte Ampere tall, Kina-produkt fra Clas Ohlson som har levd et hardt liv, delvis defekt. Men forholdet mellom tallene er forhåpentligvis korrekt. Krysser fingre for at dette er løst nå, ingenting ville vært bedre...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Opprett ny...